آمریکا طلا را گران کرد!

اقتصاد100-هرچند اقتصادهای توسعه یافته در ماه‌های گذشته توانستند بخشی از بحران اقتصادی به وجود آمده را مدیریت کنند اما تحولات اخیر در اقتصاد آمریکا، قدری ماجرا را پیچیده کرده است.

آمریکا طلا را گران کرد!

به گزارش گروه طلا و جواهر به نقل از ایسنا،  پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ که بسیاری از کشورهای جهان را با خود درگیر کرد، در ماه‌های قبل نیز پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین و موج شدید تورمی، برخی از خطر بازگشت بحران جهانی خبر دادند، موضوعی که از سوی دولت‌ها تا حدی مدیریت شد اما هنوز پس لرزه‌های آن ادامه دارد.

بحران روز: بانک‌های آمریکا

در روزهای اخیر، تعدادی از بانک‌های آمریکا با ورشکستگی مواجه شده‌اند. رگولاتورهای ایالتی بانک سیگنچر، دومین بانک بزرگ آمریکا را تعطیل کردند، این اتفاق فقط دو روز بعد از ورشکستگی بانک سیلیکون ولی در کالیفرنیا رخ داد و این سومین شکست بزرگ در تاریخ بانکداری ایالات‌متحده است.

پس از این اتفاق، ارزش دلار کاهش و نرخ طلا افزایش یافت. بانک‌های مرکزی در سراسر جهان با کاهش قدرت دلار آمریکا در ماه‌های اخیر، ذخایر شمش ایجاد کرده‌اند، در حالی که خریداران خرده نیز خریدها را به عنوان سپر در برابر عدم اطمینان ژئوپلیتیک و تورم افسارگسیخته می‌دانند.چین در ماه فوریه ذخایر طلای خود را برای چهارمین ماه متوالی افزایش داد، در حالی که ترکیه در سال گذشته بزرگ‌ترین خریدار این فلز گرانبها در میان بانک‌های مرکزی بود.

تحت تاثیر این تحولات، قیمت جهانی نفت نیز افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت که در ابتدا با کاهش گشوده شد، ۱۹ سنت معادل ۰.۲۳ درصد افزایش یافت و به ۸۲ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۰ سنت معادل ۰.۲۶ درصد افزایش، به ۷۶ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید.

با ثبات روز: بازار طلای داخلی

بر خلاف روند جهانی، قیمت طلا در بازار ایران به ثباتی نسبی رسیده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نوسان جزئی در بازار امروز سکه و طلا را طبیعی خواند و ضمن تاکید بر اینکه طی روزهای باقی‌مانده تا پایان سال نیز نوسان خاصی در بازار نخواهیم داشت و در حد همان دو تا پنج درصد کاهشی و یا افزایشی خواهد بود، اعلام کرد که میزان تقاضا در بازار همچنان روال عادی دارد.

در بازار ارز نیز ثباتی نسبی برقرار شده است. قیمت انواع ارز در مرکز مبادله ایران، روند کاهشی قیمت روزهای گذشته خود را ادامه داد. هر دلار به ۴۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

نایب رییس اتاق بازرگانی نیز تحلیل خود از وضعیت بازار ارز را ارائه داد. وی با اشاره به سهم ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در مدیریت نیازهای کشور، بیان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته ما نوسانات ارزی را تجربه کرده‌ایم که چند هفته قبل نیز نمونه‌ای از آن رخ داد. صادرات غیرنفتی همانطور که در سال‌های گذشته اثبات کرده، نقش مهمی در تامین نیازهای ارزی کشور دارد و با تقویت عرضه ارز، می‌تواند از افزایش قیمت و نوسانات بعدی جلوگیری کند.

سبز روز: بازار بورس

پس از تکانه‌های روزهای قبل، بازار سرمایه امروز دوباره صعودی شد. شاخص کل بورس امروز با ۱۵۷۱ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۷۸۱ هزار واحد سقوط کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۵۴۶ واحد کاهش یافت و به رقم ۵۳۹ هزار و ۱۰۴ واحد رسید.

امروز رییس سازمان بورس نیز از افزایش دامنه در بازار خبر داد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به افزایش دامنه نوسان عنوان کرد: افزایش دامنه نوسان باعث شد نقدشوندگی سهم‌ها افزایش پیدا کند. این‌موضوع در سال آینده با ساختار جدید و طبقه‌بندی بازارها ادامه پیدا می‌کند تا به جایی برسیم که دامنه نوسان منطقی داشته باشیم. البته دستکاری ممتد و پشت سر هم زیرساختارهای بازار خوب نیست. تاریخ مشخصی هم برای تغییر دامنه وجود ندارد. اما به طور کامل تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

بازار رمزارزها نیز بار دیگر صعودی شده است. قیمت بیت‌کوین پس از سقوط به ۱۸هزار و ۵۴۰ دلار در آخر هفته، از روز گذشته با جهشی تا ۲۱ هزار و ۵۰۰ دلار در بالاترین سطح آخر هفته قرار گرفت و اکنون در سطح ۲۲ هزار و ۴۴۶.۰۸ دلار معامله می‌شود.

انتهای پیام / 

 

 

 

 

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز