حرکت قیمت طلا به کدام سمت و سو؟

طلا و جواهر اقتصاد 100 : اگر قیمت طلا طی ماه جاری به زیر 2300 دلار در هر اونس بسته شود، هفته‌ی آینده آزمون مهمی برای طلا خواهد بود.

حرکت قیمت طلا به کدام سمت و سو؟

به گزارش «کیتکونیوز» از آنجا که انتظار می‌رود مقامات فدرال رزرو نشان دهند که آمادگی کاهش نرخ بهره را تا قبل از تابستان ندارند، سرمایه گذاران طلا می‌توانند در هفته‌ی آینده، شاهد نوسانات بالاتری  باشند.

در عین حال، تحلیلگران بر این باورند که با کاهش نرخ بهره در تابستان، بعید است بانک مرکزی چرخه‌ی تسهیل خود را قبل از انتخابات 2024 آمریکا در نوامبر آغاز کند.

گفتنی است موضع بانک مرکزی در ابتدا، برای طلا منفی خواهد بود، چرا که سرمایه‌گذاران پس از ناکامی در حفظ رکورد بالای 2400 دلار در هر اونس، به کسب سود ادامه می‌دهند.

در این بین، معاملات آتی طلا در ماه ژوئن در پی پایان هفته، در حال آزمایش حمایت اولیه در حدود 2350 دلار در هر اونس بود که بیش از 2 درصد نسبت به جمعه‌ی گذشته کاهش داشته است. با این حال، برخی از تحلیلگران خاطرنشان کردند که بسیاری از سرمایه‌گذاران، با وجود افت شدید، همچنان به سودهای مستحکم خود ادامه می‌دهند.

تحلیلگران همچنین خاطرنشان کرده‌اند که آخرین داده‌های اقتصادی که حکایت از تورم سرسخت و رشد کند دارد، بانک مرکزی را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد و تا حدودی از طلا حمایت می‌کند.

فیلیپ استریبل، رئیس استراتژی بازار در بلو لاین فیوچرز (Blue Line Futures)، با اشاره به اینکه همچنان نسبت به طلا خوشبین است، تصریح کرد که اقتصاد ایالات متحده وارد دوره رکود تورمی شده است. با این حال، وی افزود که سرمایه‌گذاران باید به آمار و ارقام هفته‌ی آینده، از جمله داده‌های اشتغال دولت در آوریل، توجه زیادی داشته باشند.

استریبل اضافه کرد که گزارش ناامیدکننده‌ی حقوق و دستمزد غیرکشاورزی حاکی از آن است که رشد ضعیف اشتغال و افزایش دستمزدها تصویر رکود تورمی واضح‌تری را ارائه می‌دهد که می‌تواند قیمت طلا را از تثبیت فعلی خارج کند.

با وجود داده‌های اقتصادی و نرخ‌های بهره ایالات متحده که باعث ایجاد نوسانات کوتاه‌مدت در بازار طلا می‌شوند، تحلیلگران همچنان این عوامل را به عنوان موضوعات ثانویه برای فلز گرانبها تلقی می‌کنند.

اصلاح طلا علیرغم مشاهده بدترین افت یک روزه‌ی خود در تقریباً دو سال اخیر در ابتدای هفته، از بالاترین سطح تاریخی خود نسبتاً کم‌قدرت بوده است. تحلیلگران همچنین خاطرنشان می‌کنند که عوامل دیگری نیز از جمله بدهی و کسری رو به رشد دولت ایالات متحده، از طلا حمایت می‌کنند.

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسو با اشاره به افزایش مستمر بازدهی ایالات متحده، خاطرنشان کرد که سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای نگران تورم و بحران بدهی بالقوه هستند.

رابرت مینتر، مدیر استراتژی سرمایه‌گذاری در abrdn، گفت که انتظار دارد با افزایش نگرانی موسسات در مورد بدهی رو به رشد دولت ایالات متحده، قیمت طلا به خوبی مورد حمایت قرار گیرد. وی افزود که در این شرایط، بانک‌های مرکزی به محدودکردن مواجهه‌ی خود با دلار و بدهی آمریکا ادامه خواهند داد.

جیمز استنلی، استراتژیست ارشد بازار در فارکس.کام Forex.com نیز با تأکید بر انتظارات در مورد حفظ سیاست‌های پولی محدودکننده فدرال رزرو تا تابستان، از تعدیل لحن جنگ‌طلبانه خبر داد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که پس زمینه‌ی بنیادین این است که فدرال رزرو نمی‌خواهد نرخ‌های بهره را افزایش دهد و مقامات همچنان درها را برای کاهش نرخ در سال جاری باز می‌گذارند که از قیمت طلا حمایت می‌کند.

با این حال، استنلی با بیان اینکه کمتر به چشم‌انداز بنیادین طلا علاقه‌مند، و بیشتر نگران عملکرد کوتاه‌مدت فنی قیمت است، افزود: «اگر قیمت طلا طی ماه جاری به زیر 2300 دلار در هر اونس بسته شود، هفته‌ی آینده آزمون مهمی برای طلا خواهد بود. به گفته‌ی او، این سطح به یک نقطه محوری مهم تبدیل شده است و بسته‌شدن به زیر 2300 دلار در اواسط هفته، نه‌تنها سایه‌ی نسبتاً بزرگی در روند صعودی ایجاد می‌کند، بلکه می‌تواند برای برخی گاوها دردسرساز باشد.

هانسن حرکت قیمت طلا را تاکنون به عنوان یک اصلاح سالم توصیف کرد و افزود که سطح حمایت اصلی بعدی را در حدود 2255 دلار در هر اونس می‌بیند. وی افزود: «حفظ بالاتر از این سطح، سیگنالی را به بازار ارسال می‌کند که چیزی جز یک اصلاح ضعیف در روند صعودی قوی نیست.»

اگرچه فدرال رزرو و گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی روز جمعه دو رویداد اصلی اقتصادی در هفته آینده خواهند بود، اما مجموعه کاملی از داده‌ها برای انتشار در کانون توجه است که بر نوسانات هفته آینده خواهد افزود. با این حال، تحلیلگران معتقدند که موضوع اصلی همچنان کشمکش بین رشد اقتصادی و تورم خواهد بود.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: مدتی است موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش معاملات طلا چالش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال…

اخبار سلامت

سینما در سینما