بازار طلا ترکش باران شد

طلا و جواهر اقتصاد 100 : در روزهای اخیر فشارها و تنش‌های اقتصادی شدت بیشتری گرفته و بازارها نیز تحت تاثیر این تغییرات روزهای سختی را می‌گذرانند.

بازار طلا ترکش باران شد

نادر بذرافشان گفت: افزایش قیمت طلا و سکه باعث شده است تا شرایط بحران و رکودی که تاکنون بر بازار طلا حاکم بود، تشدید شود.اگر بانک مرکزی بتواند در زمینه کنترل قیمت ارز نظارت و عملکرد بهتری داشته باشد، قطعا می‌تواند شرایط خوبی را مهیا کند.

در روزهای اخیر فشارها و تنش‌های اقتصادی شدت بیشتری گرفته و بازارها نیز تحت تاثیر این تغییرات روزهای سختی را می‌گذرانند. بازار طلا و سکه نیز از این قاعده مستثنا نبوده و شرایط رکودی که از سال گذشته بر این بازار حاکم بود، حال تشدید شده و آینده‌ای مبهم در انتظار آن است. قیمت طلا و سکه از ابتدای سال جدید به طرز عجیبی افزایش داشته و اکنون با ادامه تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه، شرایط اقتصادی نیز پیچیده تر شده است.

اگرچه به زعم و گفته کارشناسان اقتصادی التهاب ها در بازارهای مالی موقتی است. 

بذرافشان در خصوص علت التهاب کنونی بازار طلا و سکه توضیح داد: افزایش قیمت طلا و سکهباعث شده است تا شرایط بحران و رکودی که بر بازار طلا حاکم بود تشدید شود که البته بخشی از آن مربوط به افزایش ۲۴۰ دلاری انس جهانی از ابتدای سال بوده است و به تبع آن بازارهای داخلی دنیا هم طبق روال همیشگی تحت تاثیر آن بوده و باید کاهش و افزایش را طی کند. موضوع دیگر مربوط به تنش‌های سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای است و مسئله دیگر افزایش نرخ ارز است که منجر به افزایش قیمت‌ها شده است که خیلی اصولی و کارشناسی نبوده است. درحال‌حاضر بازار روال عادی خود را طی می‌کند و هیچگونه التهابی در بازار وجود ندارد، اما همچنان شرایط بحرانی و رکود در بازار طلا و جواهر سایه افکنده است. افزایش قیمت طلا و سکه هم باعث تشدید این شرایط شده است.

وی در ادامه افزود: سال‌های گذشته در دوره‌های افزایش قیمت طلا و سکه، شاهد افزایش التهاب و تقاضا در بازار‌های داخلی بودیم، اما خوشبختانه درحال‌حاضر با وجود التهاب در بازار، افزایش تقاضا وجود ندارد. با این حال رکودی که از سال گذشته در بازار طلا ایجاد شد در شرایط کنونی تشدید شده است و صنعت طلا را دچار آسیب‌های مالی و اقتصادی بسیاری کرده است. واحدهای تولیدی و توزیعی طلا در رابطه با هزینه‌های جاری دچار مشکل هستند. امیدوار هستیم که شرایط نوسانات بازار جهانی و همینطور بازار داخلی و بازار ارز و تنش‌های سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای تغییر کرده و شاهد یک رویکرد جدید و ایجاد شرایطی مناسب باشیم تا شرایط بحرانی سال گذشته تکرار نشود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با پیش‌بینی بازار طلا عنوان کرد: در سال گذشته میلادی این پیش‌بینی وجود داشت که سال جدید افزایش انس جهانی را تا ۲ هزار و پانصد دلار داشته باشیم، اما این پیش‌بینی خیلی زودتر به حقیقت پیوست، به گونه‌ای که در مدت ۴ ماه شاهد افزایش حدود ۳۵۰ دلاری انس جهانیبودیم. انتظار بر این بود که چنین افزایشی از چند ماه آینده آغاز شود، اما این اتفاق زودتر به وقوع پیوست.

نادر بذرافشان در مورد راهکار کنترل بازار ارز و طلا بیان کرد: مسئله دیگر مربوط به عملکرد بانک مرکزی نسبت به کنترل قیمت دلار است. اگربانک مرکزی بتواند در این زمینه نظارت و کنترل بیشتری داشته باشد، قطعا می‌تواند شرایط خوبی را مهیا کند. البته باید دید که شرایط سیاسی و اقتصادی منطقه در روزهای آینده به چه صورت پیش می‌رود. به این علت که قیمت طلا و سکه از ابتدای سال افزایش‌های بسیای را داشته است، احتمالا در روزهای آتی هم نوسانات کاهشی و افزایشی حدود ۱ تا ۳ درصد باشد.

وی در پایان به عدم افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا اشاره کرد و گفت: چندی پیش اعلام شد که با توجه به تغییر قانون بودجه سال ۱۴۰۳، نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. حال سازمان امور مالیاتی با توجه به شرایط صنف طلا و رکود حاکم بر بازار طلا و جواهر اعلام کرد که نرخمالیات بر ارزش افزوده طلا همان ۹ درصد باقی می‌ماند. البته اصل طلا که دو سال است که از مالیات معاف بوده و مالیات بر ارزش افزوده فقط به اجرت و سود مغازه دار تعلق می‌گیرد. بنابراین درحال‌حاضر صنف طلا از افزایش این یک درصد نرخ مالیات بر ارزش افزوده مستثنا است.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما