موج جدید فروش طلا، اگر ریسک بگذارد!

طلا و جواهر اقتصاد 100 : اگر احساسات ریسک شاهد یک تغییر مثبت چشمگیر باشد، می‌تواند موج جدیدی از فروش را در طلا ایجاد کند.

موج جدید فروش طلا، اگر ریسک بگذارد!

به گزارش «اف‌ایکس استریت» پس از حمله ایران به اسرائیل در اواخر روز شنبه، قیمت طلا به لطف پرواز به سمت پناهگاه امن، جهش یافت.

اما در دورنمای ارز ایالات متحده، آنچه مسلم است دلار آمریکا از آشفتگی‌های ژئوپلیتیکی و بازدهی بالاتر اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده سود نمی‌برد. 

در حوزه‌ی گزارش‌های کلیدی، داده‌های خرده‌فروشی ایالات متحده، در مرکز توجه قرار دارند.

علیرغم بهبودی در بازارهای آسیایی، که منجر به افزایش سهام چین شد، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در پی تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی خاورمیانه در اواخر روز شنبه، و پیش از شرط‌بندی بر روی دارایی‌های مخاطره‌آمیز، در موضع انتظار باقی بمانند.

بررسی رویدادهای اخیر حاکی از آن است که حملات تلافی‌جویانه‌ی هواپیماهای بدون سرنشین ایران به اسرائیل در روز شنبه، ترس و وحشت را به جان بازارها انداخت، چرا که سرمایه‌گذاران نگران این موضوع شدند که آیا حمله‌ی بی‌سابقه‌ی ایران به اسرائیل می‌تواند به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر دامن بزند. از این رو، جذابیت قیمت طلا بار دیگر برجسته شد.

گذشته از آن، عامل دیگری که قیمت طلا را منتفع کرد، کاهش شدید دلار آمریکا (USD) بود، چرا که ارز ایالات متحده، توجه چندانی به محیط محتاطانه‌ی بازار ندارد.

فعالان بازار احتمالاً افزایش اخیر دلار آمریکا را بیش از حد انتظار می‌دانند و از این رو، حتی در صورت افزایش بازده اوراق خزانه‌داری ایالات متحده به دنبال حرکت مثبت روز جمعه، از اتخاذ موقعیت‌های جدید در ارز ایالات متحده اجتناب می‌کنند.

عقب‌نشینی انتظارات کاهش بهره فدرال رزرو ایالات متحده از ژوئن تا سپتامبر، که حاصل انتشار داده‌هایی بیانگر افزایش سطح تورم و اقتصاد انعطاف‌پذیر ایالات متحده بود، باعث شد بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده، افزایش‌های اخیر را حفظ کند. از این رو، افزایش بیشتر قیمت طلا بر مبنای تحکیم بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده، امری غیرممکن به نظر می‌رسد.

با این حال، اگر احساسات ریسک شاهد یک تغییر مثبت چشمگیر باشد، می‌تواند موج جدیدی از فروش را در طلا ایجاد کند.

در حالی که برخی کشورها نسبت به تنش‌های اخیر واکنش نشان دادند که از بین آنها عربستان سعودی خواستار خویشتن‌داری شد، بازارها در این دوشنبه تا حدودی آرام هستند.

از طرفی، معاملات آتی S&P 500 در روز 0.25 درصد افزایش یافت که خوش بینی مجدد بازار را به تصویر می‌کشد.

هم‌اکنون همه‌ی نگاه‌ها برای حصول به انگیزه‌ی تجاری جدید در قیمت طلا به تحولات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه دوخته شده است.

بدیهی است که اگر وضعیت آشفته‌ی خاورمیانه بدتر شود، طلا می‌تواند افزایش مجدد به سمت 2400 دلار را شاهد باشد. البته افزایش تقاضا برای دلار آمریکا به لطف افزایش جریان‌های امن و انتظارات تندروانه‌ی فدرال رزرو آمریکا می‌تواند به عنوان یک باد مخالف برای رشد قیمت طلا عمل کند.

در چشم‌انداز گزارش‌های کلیدی، داده‌های سطح بالای خرده‌فروشی ایالات متحده که اواخر روز دوشنبه منتشر می‌شوند نیز می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر ارزش دلار آمریکا و به نوبه‌ی خود بر قیمت طلای دلاری داشته باشد که البته با رشد 0.3 درصدی رقم ماهانه در ماه مارس همراه است که نسبت به رشد 0.6 درصدی فوریه، بیانگر عدد کوچکتری است.

همانطور که در نمودار چهار ساعته مشاهده می‌شود، قیمت طلا در حال حاضر از میانگین متحرک 21 ساده (21-SMA) در سطح 2356 دلار دفاع می‌کند. شاخص قدرت نسبی (RSI) بار دیگر بازگشتی به سمت سطح 50 داشته و اکنون نزدیک به 53.0 قرار دارد و نشان می‌دهد سوگیری صعودی دست‌نخورده به نظر می‌رسد.

با در نظر گرفتن هدف اولیه از سمت بالا، سقف قیمت 2,373 دلاری در روز مشاهده می‌شود که بالاتر از آن رقم گرد 2,400 دلار بار دیگر آزمایش خواهد شد. پذیرش بالاتر از این سطح، بالاترین رکورد 2432 دلار را منعکس می‌کند.

اگر قیمت طلا نتواند بر اساس بسته‌شدن کندل چهار ساعته، بالاتر از 21-SMA و در 2,356 دلار باقی بماند، روند اصلاحی می‌تواند به سمت کف قیمت روز گذشته یعنی 2,334 دلار از سر گرفته شود. گفتنی است 50-SMA نزدیک به آن سطح، تراز می‌شود.

در ادامه‌ی مسیر و پایین‌تر از آن، کف قیمت هفته‌ی قبل یعنی 2319 دلار نیز وارد عمل خواهد شد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما