10 اشتباه رایج پوشیدن ساعت و هنگام خرید ساعت مچی

طلا و جواهر اقتصاد 100 : انتخاب ساعت مناسب می‌تواند یک کار چالش‌برانگیز باشد زیرا بازار با برندها، مدل‌ها و سبک‌های مختلف پر شده است. هنگام انتخاب ساعت، مهم است که از برخی اشتباهات رایج که می‌تواند منجر به نارضایتی و ضرر مالی شود اجتناب کنید.

10 اشتباه رایج پوشیدن ساعت و هنگام خرید ساعت مچی

1-استفاده از ساعت معمولی در مراسم رسمی

بعضی از ساعت‌ها می‌توانند با هر استایلی هماهنگ شوند، اما خیلی از آن‌ها مناسب نهایتا یک یا دو استایل هستند. استفاده از یک ساعت ورزشی ممکن است برای استفاده روزمره مناسب باشد، اما برای مثال، استفاده از آن برای یک قرار شام با یک کراوات مشکی، اشتباه بزرگی است!

در گذشته، پوشیدن ساعت مچی در یک رویداد رسمی، بی‌ادبانه بود؛ اما امروزه قابل قبول‌تر است نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که ساعت مچی مورد استفاده در استایل رسمی باید مناسب آن استایل باشد، کلاسیک و رسمی!

قاعده کلی برای استفاده از ساعت‌های مچی برای قرارهای شبانه این است که هر چه ساده‌تر باشد بهتر است. یک ساعت با یک بند چرمی معمولی با رنگ‌های کم‌رنگ ایده‌آل خواهد بود اگرچه برای خانم‌ها می‌توان ساعت مچی را با یک دستبند باریک استایل کرد. اعداد رومی یا نشانگرهای اصلی به جای اعداد واضح روی صفحه ساعت، احساس رسمی‌تری به آن می‌بخشند.

ساعت با تزیینات فلزی و نگین، باید با جواهرات دیگر مانند دکمه سرآستین برای مردان و گوشواره و گردنبند برای زنان، هماهنگ باشد. پلاتین و طلای سفید مناسب‌ترین جنس برای هماهنگ کردن این اکسسوری ها با هم هستند، اما یک طلای زرد ظریف هم می‌تواند عالی باشد؛ به شرطی که به درستی هماهنگ شود.

2-عدم درک عملکردهای ساعت

بسیاری از ساعت‌های موجود در بازار، دارای عملکردهایی فراتر از نشان دادن زمان هستند. بعضی از آن‌ها برای زندگی روزمره مفیدند، در حالی که بعضی دیگر ممکن است برای اهداف خاصی مفید باشند و فقط گاهی اوقات مورد استفاده قرار بگیرند مانند ساعت‌ کوهنوردی!

اگر ساعت شما پر از ویژگی‌هایی است که یا از آن‌ها استفاده نمی‌کنید یا نمی‌دانید چگونه باید از آن‌ها استفاده کنید، باید بگوییم شما از انتخابتان نهایت استفاده را نمی‌کنید که این یکی از اشتباهات رایج پوشیدن ساعت است. قبل از خرید، برخی از رایج‌ترین ویژگی‌هایی که باید بدانید عبارت‌اند از:

کرنوگراف (Chronograph): عملکرد کرنوگراف در ساعت شما اساسا یک تایمر یا کرونومتر است. ساعت‌های دارای این ویژگی بین یک تا سه دکمه دارند و به شما امکان می‌دهند زمان سپری شده را بدون تأثیر بر عملکرد صفحه ساعت ضبط کنید.

کرنومتر (Chronometer): نباید با کرنوگراف اشتباه گرفته شود. برچسب کرنومتر روی ساعت به این معناست که استانداردهای دقیق ساعت‌سازی سوئیس را برآورده کرده است.

ویژگی تاریخ: یکی از متداول‌ترین عملکردهای اضافی، ویژگی تاریخ یا تقویم دائمی است که به شما امکان می‌دهد روز هفته و تاریخ را بدانید.

فاز ماه: نمایشگر فاز ماه، فازهای ماه را در طول سال نشان می‌دهد.

مقاومت در برابر آب: ساعت‌های مقاوم در برابر آب لزوما ساعت ضد آب نیستند. سطوح مقاومت در برابر آب متفاوت است. از مقاومت در برابر پاشیدن آب و باران گرفته تا مناسب بودن برای غواصی (۱۰ ATM و ۲۰ ATM و ۳۰ATM)! اگر قصد دارید از ساعت خود برای شنا، غواصی، ورزش‌های آبی یا دیگر فعالیت‌های دریایی استفاده کنید، باید ساعتی بخرید که مقاومت در برابر آب آن بالای ۵ ATM باشد.

زمان جهانی: خیلی از ساعت‌ها دارای چندین شماره منطقه زمانی در صفحه اصلی هستند که به شما این امکان را می‌دهند که در بعضی از شهرهای بزرگ جهان با یک نگاه متوجه شوید ساعت چند است. برای افرادی که مدام در سفر هستند یا به طور مرتب با مردم کشورهای دیگر در ارتباط هستند یا حتی برای افرادی که عزیزانی را در یک کشور دیگر دارند، ویژگی خوبی خواهد بود.

صفحه‌های شب نما: اگر اغلب نیاز دارید در موقعیت‌های تاریک یا کم‌نور بدانید ساعت چند است، ممکن است صفحه گرد با نور پس‌زمینه یا عقربه‌های شب نما برای شما مناسب باشند.

آلارم: یک عملکرد زنگ هشدار به عنوان یک زنگ بیدارباش یا به عنوان یک هشدار برای یادآوری کاری که باید انجام دهید، می‌تواند عالی باشد.

3-عدم نگهداری درست از ساعت

یکی دیگر از اشتباهات رایج پوشیدن ساعت، عدم نگهداری درست از آن است هرچقدر هم که ساعت شما قوی باشد، دلیل نمی‌شود که خراب نشود. اگر به ساعتتان اهمیت ندهید، عملکرد داخلی‌اش در نهایت فرسوده می‌شود؛ اما اگر از آن خوب نگهداری کنید، یکی از معدود چیزهایی است که واقعاً ارزش خودش را حفظ می‌کند. پس مراقبت از ساعت نه تنها تضمین می‌کند که ساعتی دارید که کار می‌کند و عالی به نظر می‌رسد، بلکه به شما امکان می‌دهد هر ساعت را به عنوان یک سرمایه‌گذاری ببینید.

بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان ساعت خدمات تعمیر و نگهداری و حتی سرویس را هم انجام می‌دهند. منظور همان خدمات پس از فروش و گارانتی ساعت است. در غیر این صورت یک تعمیرگاه مستقل ساعت می‌تواند در صورت نیاز ساعت شما را تعمیر کند. البته همیشه بهتر است ساعتتان را به تعمیرگاه‌های معتبر بسپارید تا به بهترین شکل ممکن برایتان سرویس یا تعمیر کنند.

4-باور به اینکه همه ساعت‌های خوب، گران هستند

درست است که ساعت‌های مکانیکی ساخت سوئیس گران هستند، اما این که بگوییم یک ساعت با کیفیت خوب قطعا گران است، خیلی درست نیست و یکی از اشتباهات خرید ساعت است. برندهای زیادی ساعت‌هایشان را با قیمت مقرون‌به‌صرفه به بازار عرضه می‌کنند که هم کیفیت بالایی دارند و هم واقعا زیبا و جذاب هستند. از این برندها می‌توانیم به ساعت کاسیو، کنت کول، ساعت سیکو یا حتی سوییس میلیتری و گنت اشاره کنیم.

5-قرار گرفتن قاب ساعت روی دست

به دفعات دیده شده که ساعت‌ها به قدری شل بسته شده‌اند که حتی بخشی از قاب ساعت روی دست قرار گرفته و این یکی از اشتباهات بستن ساعت است. در اینجا بحث‌ ترند و مد‌ روز مطرح نیست، بحث اصول درست استفاده از ساعت مچی است. توجه کنید برای اینکه ساعت شما مزاحمتی در انجام کارها نداشته باشد، باید قبل از مچ بسته شود. به این صورت که بعد از بستن ساعت، وقتی مچ دست را به سمت پایین و بالا خم می‌کنید برخوردی با ساعت نداشته باشد

خوبی ساعت بند چرم این است که راحت‌تر می‌توانید روی مچ دست فیکسش کنید تا دچار مشکل نشوید؛ اما ساعت‌های بند فلزی هم این قابلیت را دارند، اگر که به یک تعمیرکار ساعت مراجعه کنید و از او بخواهید تا مناسب مچ دست شما بند ساعت را سایز کند.

به این نکته هم توجه کنید برای اینکه ساعت خیلی سفت به مچ دست نچسبد و باعث تعریق زیاد نشود، بین بند و پوست شما به اندازه 1 انگشت دست فاصله باشد. اینطور هم ساعت محکم روی دست شما بسته شده، هم چسبندگی پیدا نمی‌کند.

6-استفاده از سایز نامناسب ساعت

جدا از موضوع‌ ترند شدن یک کالا یا سبک در دنیای فشن، باید به این موضوع نگاه کنید. در زمان‌های قدیم (اوایل تولید ساعت مچی) اکثرا ساعت‌های با عرض قاب کوچک مورد استقبال بود. در چند سال اخیر اما ساعت‌های با عرض قاب خیلی بزرگ روی بورس آمدند؛ اما موقع خرید ساعت اگر قصد جمع‌آوری کلکسیون ندارید، نباید درگیر ‌ترندها شوید. یکی از رایج‌ترین اشتباهات رایج پوشیدن ساعت مچی، انتخاب اشتباه عرض قاب مناسب با مچ است.

عرض قاب ساعت نه باید خیلی کوچک‌تر و نه خیلی بزرگ‌تر از سطح مچ شما باشد. زمانی که ساعت با عرض قاب کوچک انتخاب کنید، ناهماهنگی سایز قاب و مچ شما در استایلتان زننده به چشم خواهد آمد؛ و همین‌طور اگر سایز قاب بزرگ انتخاب کنید، علاوه بر اینکه سنگینی قاب باعث می‌شود تا ساعت جای درست روی مچ قرار نگیرد، بلکه در انجام کار‌ها هم مزاحمت ایجاد می‌کند. در واقع بهتر است خانم‌ها عرض قاب کمتر از 26 و آقایان عرض قاب کمتر از 36 را انتخاب نکنند.

7-بی‌توجهی به ضخامت و وزن ساعت

یکی دیگر از اشتباهات خرید ساعت مچی، توجه نکردن به ضخامت و وزن بدنه ساعت است. ضخامت و وزن ساعت ارتباط مستقیمی با اندازه صفحه‌ آن دارد و هرچقدر اندازه صفحه بزرگ‌تر باشد، در اکثر مواقع، وزن و ضخامت هم بیشتر می‌شود. اگر دستان ظریف و تا حدودی لاغر دارید، خرید ساعتی با اندازه صفحه بزرگ که ضخامت و وزن بیشتری دارد اصلا به شما توصیه نمی‌شود.

جالب است بدانید اکثر مردم فکر می‌کنند وقتی وزن یک ساعت کم باشد، احتمالا اصل (اورجینال) نیست یا کیفیت خوبی ندارد؛ این در حالی است که بهترین برندهای ساعت دنیا، ساعت‌های خود را با وزن کمتر روانه بازار می‌کنند و اصلا این یکی از دلایل محبوبیت آن‌هاست؛ بنابراین ساعت مچی سبک وزن، ساعت بی‌کیفیتی نیست و این تصور را از ذهن خود خارج کنید.

در مطلب چه عواملی بر وزن ساعت مچی تاثیرگذار است بیشتر درمورد این موضوع بخوانید.

8-عدم آشنایی با انواع ساعت‌ها

چند مدل ساعت را می‌شناسید؟ از انواع ساعت‌های مچی اطلاع دارید؟ یکی دیگر از اشتباهات خرید ساعت مچی، خرید بدون اطلاع از انواع ساعت است. شاید با توجه به نیاز شما، خرید یک ساعت عقربه‌ای کلاسیک خیلی بهتر از ساعت هوشمند باشد؛ بنابراین قبل از خرید خوب است اطلاعات جامعی در زمینه انواع ساعت مچی داشته باشید. ساعت‌های مچی از نظر ظاهر صفحه، به سه دسته «گرد، مربعی و مستطیلی»، از نظر موتور به سه دسته «کوارتز، مکانیکی و اتوماتیک» و از نظر تکنولوژی به دو دسته «کلاسیک و هوشمند» تقسیم می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

9-خرید ساعت فیک (تقلبی)

اگر بودجه‌ کمی برای خرید ساعت مچی دارید، با خرید یک ساعت فیک، اشتباه بزرگی مرتکب خواهید شد! یکی دیگر از اشتباهات خرید ساعت مچی این است که مشتریانی که بودجه کمتری دارند به جای خرید ساعتی اورجینال و با قیمت پایین‌تر، ساعت فیک خریداری می‌کنند. این موضوع دو مشکل را به وجود می‌آورد؛ اول اینکه ساعت فیک پس از مدت کوتاهی کیفیت و کارایی خود را از دست می‌دهد و باید دوباره برای خرید ساعت دیگری هزینه کنید و دوم اینکه یک ساعت فیک ممکن است به شما آسیب بزند. ساعت‌های فیک بر اساس استاندارد مشخص و معتبری ساخته نشده‌اند و ممکن است به دلیل وزن یا اندازه‌ای که دارند به دستان شما آسیب جدی وارد کنند.

خرید ساعت اصل (اورجینال) شاید هزینه بیشتری داشته باشد اما خیال شما را از خیلی جهات راحت می‌کند. کیفیت، کارایی و طول عمر ساعت اورجینال خیلی بیشتر است و تنها با تغییر نوع بند، می‌توانید تا چندین سال از یک ساعت اورجینال استفاده کنید. 20 روش تشخیص ساعت اصل از تقلبی را بشناسید.

10-دنبال کردن مد روز

توجه به ترند (Trend) و مد روز خیلی خوب است به شرطی که آنقدر پول داشته باشید که سالی چند بار ساعت خود را عوض کنید! یکی از مهلک‌ترین اشتباهات در خرید ساعت مچی، دنبال کردن مد روز است. ساعت‌ها ازجمله لوازمی هستند که با لباس و ظاهر افراد ست (هماهنگ) می‌شوند و به همین دلیل با توجه به تغییر مد پوشاک در طول سال، اگر ساعتی بخرید که مد روز باشد، قطعا در تله افتاده‌اید و باید دوباره هزینه کنید.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما