با روش های شناخت سنگهای قیمتی آشنا شوید

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سنگ های قیمتی به دلیل کاربرد زیادی که در صنعت جواهرات دارند، بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل، شناخت سنگهای قیمتی اهمین ویژه ای دارد

با روش های شناخت سنگهای قیمتی آشنا شوید

اما، نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که دقیقا عین تمامی سنگ های قیمتی موجود در بازار نوع فیک یا غیر اصل آن نیز وجود دارد. یکی از روش ها تهیه انواع زیورآلات مردانه و زنانه از فروشگاه های آنلاین و فیزیکی معتبر است که برای هر کار شناسنامه و کد رهگیری ارائه می دهند.

سنگ های قیمتی یکی از ارکان تهیه انواع زیورآلات زنانه و مردانه است. با کمک این سنگ ها می توان جواهرات مختلفی به بازار ارائه کرد. هر چه سنگ قیمتی تر باشد، همراه با فلزی گرانبها می نشیند و یک جواهر را تشکیل می دهد. اگر هم سنگ مورد نظر نیمه قیمتی باشد می تواند با فلزهای ارزانتر مانند نقره یا استیل یا هر فلز دیگری همراه شود و زیورآلات خاصی را تشکیل دهد. به‌طور مثال، تصور کنید یک گردنبند سنگ و مهره مردانه زیبا و شکیل تا چه حد می تواند به استایل یک فرد جلوه خاصی ببخشد. علاوه بر آن، بخشی از طبیعت را نیز با خود همراه کند. قبل از اینکه بتوانید سنگ قیمتی را پیدا کنید، ابتدا شناخت سنگهای قیمتی را در اولویت قرار دهید تا بدانید که باید به دنبال چه جیزی باشید.

• در گام اول در شناخت سنگ های قیمتی و خواص آن ابتدا باید بدانید که سنگ های مختلف در چه مکان هایی یافت می شوند. ویژگی های هر سنگ و شرایط زمین شناسی محیط را بشناسید. ظاهر، رنگ و ویژگی های هر سنگ را بدانید تا بتوانید آنچه می خواهید را با جستجو در طبیعت بیابید.

• در گام دوم، نقشه های زمین شناسی اطلاعات بسیار ارزشمندی را در زمینه شناخت سنگهای قیمتی ارائه می دهد. نحوه تشکیل سنگ ها، مناطق ویژه و غنی از مواد طبیعی همگی اطلاعاتی است که می توانید به این شیوه به دست بیاورید.

• با توجه به موقعیتی که قرار دارید، در بعضی از مناطق که حفاظت شده هستند، جستجو برای یافت سنگ های قیمتی به مجوز احتیاج دارد. قبل از هر اقدامی مجوز تهیه کنید. سپس، به جستجو و شناخت سنگهای قیمتی بپردازید.

• از مکان های شناخته شده که سنگ خاصی در آن ها وجود دارد دیدن کنید. به این روش می توانید سنگ قیمتی مورد نظرتان را بیابید. این سنگ ها را به صورت خام یا به کمک دستگاه برش بزنید و در انواع انگشتر زنانه، یا اکسسوری های دیگر مانند آویز گردنبند زنانه استفاده کنید که زیبایی بیشتری به اکسسوری شما می دهد.

سنگ قیمتی

برای تهیه یک دستبند زنانه زیبا که حسی از طبیعت را درون خود نگه می دارد، می توان از محصولات طبیعی مانند انواع سنگ ها، چرم و چوب استفاده کنید. حال اگر بخواهید نوع سنگ را در زیورآلات خود بگنجانید، قبل از اینکه بتوانید به شناسایی سنگ های قیمتی بپردازید، ابتدا بهتر است با خواص و بافت سنگ ها آشنا شوید. به این روش شناخت سنگهای قیمتی به کمک ابزار و ادوات مختلف بسیار راحت تر خواهد شد و سریعتر می توانید به ماهیت سنگ ها پی ببرید. شناخت انواع سنگ های قیمتی روش های مختلفی دارد که می توانید در ادامه با روش های خانگی و سطحی آشنا شوید.

تشخیص سنگ قیمتی با چراغ قوه

شناخت سنگهای قیمتی با کمک چراغ قوه روشی اولیه در تشخیص سنگ های قیمتی اصل است. نور ماورا بنفش که برای چشم ها قابل رویت نیست. اما، در طول موج و مقدار پایین که مضر نباشد، در چراغ قوه استفاده می شود. به همین دلیل، می توان از چراغ قوه استفاده کرده  تا شناخت سنگهای قیمتی را به این روش آسانتر کند. با تاباندن چراغ قوه روی سنگ های قیمتی و اصل، سنگ مقداری نور را به خود جذب می کند و در یک لحظه مقدار کمی نور را با طول موج های مختلف آزاد می کند. به‌طوری که این پدیده کاملا با چشم قابل دیدن است. درست مثل تابش نور در تاریکی روی سنگ ا که نور فلورسنس را از خود ساطع می کند.

تشخیص نوع سنگ با دوربین گوشی

شناخت سنگهای قیمتی به کمک ابزارهای گوناگون یکی از راه هایی است که می توانید به اصالت آن سنگ قیمتی پی ببرید. یکی از این روش ها استفاده از نرم افزار تشخیص سنگ های قیمتی است که روی گوشی می تواند نصب بشود. این نرم افزارها به گونه ای ساخته شده اند که هم اندروید و هم IOS را ساپورت می کند. تنها کافی است که برنامه شناخت سنگ های قیمتی را روی سیستم خود نصب کنید. این نرم افزار به کمک دوربین گوشی تصویر سنگ را اسکن می کند. قیمت سنگ ها را با توجه به هوش مصنوعی که در آن تعبیه شده ارائه می دهد و به شناخت سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی می پردازد.

• برای شناخت سنگ های قیمتی خام در طبیعت، یک روش این است که سنگ را روی یک سطح سرامیکی خراش دهیم. رنگ حاصل از این خراش نمایانگر نوع سنگ خواهد بود. برای اینکه حتی رنگ حاصل شده را درک کنید، می توانید از جداول علمی و مقایسه خطوط زنگی استفاده کنید.

• روش دیگر، این است که سنگ‌های قیمتی، سنگی نیستند که سخت و شنی باشند. یا اینکه نرم باشد و با ابزاری مانند چکش و انبر بتوان تغییر حالت داد. چرا که سنگ های قیمتی کریستالی هستند و تنها به کمک دستگاه های مخصوص می توان آن ها را برش داد.

• روش دیگر این است که به خوبی به ساختار کریستالی سنگ مورد نظر نگاه کنید. توجه کنید که آیا بلورهای کریستالی به راحتی در هر زاویه ای جدا می شود یا خیر. البته، سنگ های مختلف، ویژگی های مختلفی دارند و هر کدام از قوانین خاصی تبعیت می کند.

• روش حرفه ای و اصلی در شناخت سنگهای قیمتی، استفاده از دستگاه تشخیص سنگ های قیمتی است. این دستگاه ها به طور حرفه ای و دقیق مشخص می کنند که هر سنگ چه ویژگی های دارد و توانایی تشخیص سنگ های نیمه قیمتی را از قیمتی را نیز دارد. چرا که بسیاری از کانی ها از لحاظ ظاهری و حتی زمانی که کریستال آن ها برش می خورد ممکن است شبیه به هم باشد. اما، به کمک این دستگاه ها همه ویژگی ها به درستی تشخیص داده می شود.

قیمت سنگ های قیمتی به چه صورتی است؟

قیمت سنگ های قیمتی با توجه به نوع آن ها متفاوت است. به طور مثال، گران قیمت ترین سنگ قیمتی، الماس آبی رنگ است که در دنیا به تعداد محدودی نیز یافت می شود. یا به طور مثال، مروارید به عنوان اولین و تنها ترین سنگ قیمتی که از بدن یک جاندار تهیه می شود نیز قیمت بالایی دارد. اما، در تعیین قیمت سنگ های قیمتی عوامل مختلفی موثر هستند که به شرح زیر است.

نادر بودن

کمیاب بودن یک سنگ به طور یقین تاثیر بسیار زیادی روی قیمت آن می گذارد. به طور مثال، سنگ های قیمتی که یافتن آن ها دشوار است و کیفیت بالایی دارند نسبت به سنگ های در دسترس گران قیمت تر هستند. با شناخت سنگهای قیمتی و میزان کمیاب بود آن ها می توانید راه یافتن آن ها را به درستی طی کنید.

کیفیت

سنگ های قیمتی بر اساس رنگ، شفافیت، نوع برش و وزن هر قراط دسته بندی می شوند. کیفیت بالاتر هر سنگ به همراه رنگ، شفافیت و نوع برش خاص آن روی قیمت سنگ تاثیر گذار است.

اندازه

اندازه یک سنگ قیمتی تاثیر بسیار زیادی روی قیمت گذاری این سنگ ها دارد. سنگ های قیمتی با اندازه بزرگتر که در عین حال کیفیت بالایی دارند و کمیاب هستند نیز ارزش بیشتری خواهند داشت.

سنگ های قیمتی مختلف، قیمت های مختلفی نیز دارند. سنگ های قیمتی همچون الماس، یاقوت سرخ، زمرد و یاقوت کبود گران قیمت تر از سنگ های نیمه قیمتی مانند آمیتیس، گارنت یا پریدوت هستند.

منشا و اصالت

میزان اصالت و اینکه آن سنگ از کجا نشات گرفته است، بر قیمت یک سنگ تاثیر می گذارد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما