معرفی صفر تا صد ساعت ضدمغناطیسی

طلا و جواهر اقتصاد 100 : اگر از طرفداران مدل‌های گوناگون ساعت مچی هستید و جدیدترین مدل‌های عرضه شده به بازار را دنبال می‌کنید، حتماً کلمه‌ای به نام ساعت ضد مغناطیس به گوش شما خورده است.

معرفی صفر تا صد ساعت ضدمغناطیسی
اما سوالی که مطرح می‌شود این است که اصلاً ساعت ضد مغناطیس چیست و هدف پشت ساخت آن چه بوده است؟
تأثیر میدان مغناطیسی بر روی ساعت
میدان مغناطیسی یکی از رایج‌ترین عواملی است که می‌تواند اثر منفی بر روی دقت ساعت مکانیکی داشته باشد. زمانی که ساعت در معرض این میدان قرار بگیرد قطعات فلزی آن به ویژه فنر تعادل مغناطیسی شده و نتیجه‌ی آن اختلال در عملکرد و دقت وسیله است.

ساعت ضد مغناطیس چیست؟

شاید تا پیش از این نمی‌دانستید اما عمده‌ی دستگاه‌های پیرامون ما از جمله لپ‌تاپ، موبایل و اسپیکر همه دارای میدان مغناطیسی هستند و همان‌طور که اشاره کردیم یک تماس کوچک با میدان مغناطیسی آن‌ها می‌تواند دقت ساعت را چند ثانیه کاهش دهد.

از آنجایی که در صنعت هوانوردی مهندسان به صورت روزانه در معرض میدان‌های مغناطیسی قدرتمند قرار دارند به ساعت‌هایی نیاز دارند که تحت تأثیر این میدان قرار نگیرد، به همین جهت ساعت‌های ضد مغناطیس تولید شدند.

روش ساخت ساعت ضد مغناطیس

حال که توانستیم به پاسخ کلی در مورد ((ساعت ضد مغناطیس چیست؟)) دست پیدا کنیم نوبت آن رسیده که با روش‌های ساخت این مدل ساعت‌ها نیز آشنا شویم. براساس اطلاعات موجود در وب‌سایت‌های gnomonwatches.com و gearpatrol.com در مجموع ساعت‌سازان از دو روش کلی برای ممانعت از مغناطیسی شدن ساعت استفاده می‌کنند که جزئیات مربوط به آن‌ها در جدول زیر درج شده است:

* روش‌های مقابله با میدان مغناطیسی

روش اول در این روش یک محافظ داخلی از مواد نفوذپذیر مغناطیسی (آهن نرم) می‌سازند که با جذب این میدان به خود مانع اثرگذاری آن بر روی حرکت می‌شود. آهن نرم برخلاف برخی ترکیبات بعد از نبود منبع میدان مغناطیسی، خاصیت خود را از دست می‌دهد.
روش دوم در این روش قسمت‌های داخلی را که مستعد مغناطیسی شدن هستند از ترکیبات غیرآهنی می‌سازند تا همچنان ساعت دقت خود را حفظ کند. در سال‌های اخیر ساعت‌سازان به استفاده از فنرهای تعادل سیلیکونی برای ساخت ساعت‌های ضد مغناطیس روی آورده‌اند.
نکته: فنرهای تعادل سیلیکونی زمانی یک ویژگی بسیار خاص و متمایز بودند که صرفاً در مدل‌های گران قیمت یافت می‌شدند،‌ اما در حال حاضر این فناوری بهبود پیدا کرده و می‌توانید حتی در مدل‌های مقرون‌به‌صرفه برندهای مختلف هم آن را مشاهده کنید.

اهمیت تولید ساعت ضد مغناطیس چیست؟

همان‌طور که در قسمت‌های قبل به آن اشاره کردیم ساعت‌های ضد مغناطیس در اصل برای خلبانان، مهندسان و افرادی که به صورت مداوم با میدان‌های مغناطیسی در تماس بودند، ساخته شد. اما در شرایط امروز همه‌ی ما با میدان‌های مغناطیسی مختلف از قبیل توستر،‌ لپ‌تاپ و مانیتور احاطه شده‌ایم که همگی می‌توانند اثرات منفی بر روی دقت ساعت‌های مچی داشته باشند.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که میدان‌های مغناطیسی تا چه میزان می‌توانند بر روی دقت ساعت‌های مچی ما اثر داشته باشند. این مسئله با توجه به نوع وسیله متفاوت است مثلاً یک چراغ مطالعه فلورسنت می‌تواند حداکثر ۴ گاوس تولید میدان داشته باشد. (گاوس واحد شمارش القای مغناطیسی)

بنابراین برای افراد با استفاده عادی خرید یک ساعت ضد مغناطیس که می‌تواند ۶۰ گاوس را تحمل کند گزینه‌ی مناسبی است. اما افراد با نیازهای خاص ممکن است به مدل‌های قدرتمندی با قدرت تحمل ۱۰۰۰ گاوس نیاز داشته باشند.

تاریخچه تولید ساعت ضد مغناطیس

حال که با اهمیت ساعت‌های ضد مغناطیس آشنا شدیم بهتر است ببینیم که تاریخچه‌ی ساخت این مدل‌ها به چه سالی باز می‌گردد. واشرون کنستانتین (Vacheron Constantin) توانسته عنوان اولین ساعت‌سازی را که تلاش کرد با استفاده از فنر تعادل پالادیوم یک مدل ضد مغناطیس بسازد به خود اختصاص دهد.

البته این تلاش اولیه چندان هم موفقیت‌آمیز نبود تا اینکه شصت و نه سال بعد در سال ۱۹۱۵ این مجموعه موفق شد اولین ساعت جیبی ضد مغناطیس جهان را ساخته و روانه بازار کند. مجموعه‌ی تیسوت هم در سال ۱۹۳۰ از اولین ساعت ضد مغناطیسی مچی جهان رونمایی کرد.

با این وجود، این ساعت‌ها از همان ابتدا نتوانستند توجهات چندانی را به خود جلب کنند تا اینکه در سال ۱۹۴۸ به دستور وزارت دفاع بریتانیا ساعت‌های خلبانی ساخته شدند که ضد مغناطیس بودند. بعد از آن هم رولکس به دستور سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای از مدل ضد مغناطیس خود به نام Milgauss رونمایی کرد. سپس اومگا و آی‌دبلیو‌سی ساعت‌های مچی ضدمغناطیس خود را ساختند که می‌توانستند توسط سایر افرادی که در حضور میدان‌های مغناطیسی قدرتمند کار می‌کنند، استفاده شود.

معرفی بهترین ساعت‌های ضد مغناطیس

حال باید دید که بهترین مدل ساعت های ضد مغناطیس چیست؟ اگر قصد خرید ساعت ضد مغناطیس را دارید می‌توانید مدل دلخواه خود را از بین موارد معرفی شده در این قسمت که در بین بهترین ساعت‌های مچی آنتی مگنتیک قرار دارند، انتخاب کنید:

۱. رولکس مدل Milgauss

در این ساعت رولکس که اولین بار در سال ۱۹۵۵ برای دانشمندان موسسه‌ی سرن ساخته شد از یک بخش داخلی فارادی برای محافظت از اجزای داخلی در برابر میدان مغناطیسی استفاده می‌شود. از دیگر مشخصات این مدل پرطرفدار می‌توان به قطر ۴۱ میلی‌متر، نمایشگر مشکی با نشانگرهای شب‌رنگ، مقاومت تا عمق ۱۰۰ متری آب، ۴۸ ساعت ذخیره‌ی انرژی و عقربه‌ی ثانیه‌ی شمار به شکل رعد و برق اشاره کرد که در حقیقت امضای کار محسوب می‌شود.

۲. داماسکو مدل DC66

شما می‌توانید اثرات مهندسی آلمانی را به وضوح در ساخت ساعت ضد مغناطیس داماسکو DC66 مشاهده کنید. این ساعت که در مقایسه با سایر مدل‌های موجود قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد به رنگ مشکی به همراه نشانگرهای سفید بوده و در بند چرمی آن‌ هم برای تزئین از دوخت‌های سفید استفاده شده است.

در حقیقت همه‌ی ساعت‌های تولیدی این برند خاصیت ضد مغناطیسی دارند و می‌توانند تا ۱۰۰۰ گاوس را تحمل کنند.

۳. سین مدل 756 Diapal

برند آلمانی سین تولیدکننده‌ی ساعت‌های ضد مغناطیسی برای افرادی است که به سبب شغل و حرفه‌ی خود به صورت مداوم در معرض میدان‌های مغناطیسی قرار دارند. در این ساعت خلبانی از یک محافظ فارادی و ترکیبات بدون نیکل برای محافظت در برابر میدان مغناطیسی استفاده شده است.

زیبایی این ساعت در سادگی آن نهفته است و با توجه به قابلیت‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهد یکی از بهترین گزینه‌های موجود محسوب می‌شود.

۴. اومگا مدل Aqua Terra

بهترین ساعت ضد مغناطیس چیست؟ مدل Aqua Terra از برند اومگا یکی از بهترین ساعت‌های آنتی مگنتیک موجود در بازار است که می‌تواند بیشتر از ۱۵ هزار گاوس را تحمل کند؛ در حالی که در ساخت آن به هیچ‌عنوان از محفظه‌ی فارادی استفاده نشده و صرفاً با استفاده از تجهیزات غیرآهنی توانسته به این توانایی دست پیدا کند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما