کاروانسراهای خراسان مرمت شدند

اقتصاد 100 - کاروانسرای مزینان به شماره ۱۶۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از کارونسراهایی است که در پرونده ثبت جهانی کارونسراهای ایران قرار دارد.

کاروانسراهای خراسان مرمت شدند

به گزارش گروه گردشگری اقتصاد 100، سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی از مرمت و ساماندهی کاروانسراهای مزینان شهرستان داورزن و فخرآباد بجستان خبر داد.

احسان زهره‌وندی اظهار کرد: عملیات مرمتی در کاروانسرای مزینان شامل آواربرداری حیاط مرکزی و بام، دفع گیاهان و برداشت خاک نباتی، جمع‌آوری خاک‌های دپو شده پشت دیوار و منحرف کردن جوی آب و پاکسازی دیوار نوشته‌ها بوده است.

وی ادامه داد: کاروانسرای مزینان به شماره ۱۶۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از کارونسراهایی است که در پرونده ثبت جهانی کارونسراهای ایران قرار دارد.

کاروانسراهای مزینان و فخرآباد مرمت شد

زهره‌وندی در خصوص مرمت کاروانسرای فخرآباد بجستان تصریح کرد: با توجه به موقعیت قرارگیری، این کاروانسرا ظرفیت‌ خوبی برای گردشگری دارد. این کاروانسرا مربوط به دوره صفویه است که در کنار روستای مزینان شهرستان داورزن قرار دارد.

وی گفت: عملیات مرمتی در این اثر تاریخی شامل استحکام‌بخشی، مرمت‌نما و هره‌چینی بوده است. حجم عملیات مرمتی در این اثر تاریخی حدود ۱۵۰ متر مربع بوده و مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای آن هزینه شده است.

زهره‌وندی اضافه کرد: کاروانسرای فخرآباد از بناهای دوره صفویه است که به شماره ۶۶۵۶ در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است.

بر اساس گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، وی یادآور شد: کاروانسرای فخرآباد بجستان یکی از کاروانسراهایی است که پرونده ثبت جهانی آن آماده شده و کارشناسان برای ثبت جهانی در سال جاری از این اثر تاریخی بازدید کرده‌اند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما