پر رفت و آمدترین مسیرهای ریلی کشور کدام‌ها هستند؟

در ایران، چند محور ریلی اصلی وجود دارد که مراکز استان‌ها معمولا در همین محورهای اصلی جای گرفته است.

پر رفت و آمدترین مسیرهای ریلی کشور کدام‌ها هستند؟

به گزارش گروه حمل و نقل اقتصاد 100، در ایران، چند محور ریلی اصلی وجود دارد که مراکز استان‌ها معمولا در همین محورهای اصلی جای گرفته است. محور خراسان به دلیل جای گرفتن شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی و مهمترین شهر در بین سه استان خراسان، شاید پررفت و آمدترین محور ریلی کشور باشد. محور شمال به دلیل قرار گرفتن رشته کوه‌های البرز در میانه مسیر فلات ایران و نوار شمالی، نقش راهبردی مهمی دارد. محور و مسیر پرتردد دیگر ریلی کشور، مسیر شمال به جنوب است. مراکز استانی مانند اصفهان، یزد، شیراز و بندرعباس، در این محور جای گرفته‌اند. از دیگر محورهای مهم حرکت قطارها در ایران، مسیر تهران به سوی زاهدان و استان سیستان بلوچستان در جنوب شرقی و همچنین مسیر تهران به سوی تبریز در شمال غربی کشور هستند.

مهمترین قطارها و کوپه های موجود در بازار سفر ایران کدام‌ها هستند؟

قطارهای ۴ تخته

قطارهای چهارتخته، رایج ترین قطارها در ناوگان ریلی ایران هستند. استاندارد بودن اندازه کوپه ها موجب شده که هم در ایران و هم در سراسر جهان بلیط قطارهای ۴ تخته رواج زیادی در سفرهای طولانی تر داشته باشد. قطارهای غزال، خلیج فارس، سیمرغ، سریر،پلورسبز، طوس و فدک تنها چند مورد از قطارهای ۴ تخته مشهور هستند که در مسیرهای مختلفی در حال فعالیت هستند.

قطارهای اتوبوسی

بلیط قطارهای اتوبوسی بهترین انتخاب بلیط قطار از لحاظ قیمت و سرعت هستند. قطارهای اتوبوسی رایج ترین انواع در اروپا بشمار می روند و در حال حاضر بیشترین سهم از سفرهای ریلی را در مسیرهایی در اختیار دارند که فاصله طولانی ای را طی نمی کنند و بسیار مقرون به صرفه هستند. قطارهای اتوبوسی برای شهرهایی که تردد بسیاری بین آنها در جریان است از محبوبیت بالایی برخوردار است؛ قطارهای اتوبوسی پردیس و صبا، مهمترین قطارهای اتوبوسی موجود در ایران هستند.

قطارهای ۶ تخته

یکی از پرتراکم‌ترین انواع قطار در ایران، قطارهای ۶ تخته هستند که در هر واگن، ۶ نفر را جای می‌دهند و به همین دلیل، جزو قطارهای اقتصادی دسته‌بندی می‌شوند. قطار مهتاب (با امکانات لوکس)، پارسی، میلاد و کوثر از جمله قطارهای ۶ تخته اصلی در حمل و نقل ریلی ایران هستند.

به جز رجا چه شرکت هایی در زمینه سفر ریلی خدمات می‌دهند؟

شرکت راه آهن ایران معروف به رجا، قدیمی‌ترین و مهمترین شرکت ارائه خدمات ریلی در ایران است و بخش بزرگی از بلیط قطار موجود در بازار سفر توسط رجا تامین می‌شود. اما شرکت‌های ریلی دیگری هم در صنعت گردشگری و خدمات ریلی فعال هستند که هر کدام خدمات متفاوتی دارند و قیمت بلیط قطار هر کدام می‌تواند متفاوت باشد. از دیگر شرکت‌های ریلی ایران که در زمینه جا

به جایی مسافران و گردشگران فعالیت می‌کنند شرکت قطارهای فدک، شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار، شرکت راه آهن شرقی بنیاد (بن ریل)، مهتاب سیر جم، شرکت ریل ترابر سبا، شرکت قطاری نورالرضا، شرکت قطارهای مسافری رعد تبریز، وانیا ریل و شرکت قطار مسافربری کوثر را می‌توان نام برد.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما