همسایه ها یاری کنید ما راه آهن داری کنیم / روسها به وعده خود عمل می کنند؟

اقتصاد 100 - در حالی که مقامات کشورمان بارها بر اهمیت توسعه کریدور شمال جنوب تاکید کرده اند و شرایط فعلی منطقه نیز اهمیت این کریدور را بیش از پیش کرده است اما راه آهن رشت و آستار همچنان معطل منابع مالی باقی مانده است.

همسایه ها یاری کنید ما راه آهن داری کنیم /  روسها به وعده خود عمل می کنند؟

به گزارش گروه حمل و نقل اقتصاد 100، طی سفر پوتین رئیس جمهوری روسیه به تهران بر ضرورت احداث این راه‌آهن مهم و تکمیل کریدور شمال-جنوب تاکید شد و در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو، احداث راه‌آهن رشت - آستارا جزو مصوبات سفر و توافقات بین دو رئیس جمهور ایران و روسیه قرار گرفت.

در این میان سفیر ایران در روسیه نیز خاطر نشانه کرده است: تکمیل راه آهن رشت-آستارا از نان شب واجب‌تر است و باید این پروژه با سرعت بیشتری ساخته شود تا امکان استفاده بیشتر از ظرفیت کریدور شمال جنوب به دست بیاید.

شاید برای بسیاری این سوال مطرح شود که چرا راه آهن رشت و آستار از این اهمیت بالا برخوردار است.

کارشناسان تاکید دارند خط ریلی رشت- آستارا که ایران را به روسیه، آذربایجان و اروپا متصل می‌کند از اهمیت و اولویت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا سبب می‌شود ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی ایران به اروپا متصل شود و این مسئله اهمیت بسیار زیادی برای ایران از نظر مالی و درآمدی خواهد داشت.

برخی کارشناسان ترانزیت معتقدند با توجه به اینکه بخش زیادی از جمعیت روسیه در غرب این کشور و در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ ساکنند و همچنین شبکه ریلی روسیه در غرب این کشور به فنلاند و دیگر کشورهای شمال اروپا متصل است، تکمیل راه آهن رشت-آستارا بار و مسافر بیشتری نسبت به ریل شرق دریای خزر و عبور از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان دارد. ضمن اینکه مسیر کوتاه‌تر بوده و زمان کمتری برای حمل کالا از کریدور شمال-جنوب با عبور از آذربایجان به روسیه صرف می‌شود.

اما اخیراً مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور راه آهن رشت- آستارا را با اشاره اینکه این پروژه با اهمیت به ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و گفت: این خط ریلی تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب است و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می‌کند.

مختصات پروژه راه آهن رشت و آستارا

پروژه ریلی رشت- آستارا ۱۶۴ کیلومتر طول دارد و به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی، حدود ۵۰ درصد مسیر به احداث پل نیاز دارد که برای ۵۲ کیلومتر آن طراحی پل انجام شده است.

در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی پروژه از مبدا رشت تکمیل شده و آماده عملیات ریل‌گذاری است. زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر انتهایی از شهرستان آستارا نیز آغاز شده است.

راه آهن رشت و آستارا  و گره های داخلی

اما نباید فراموش کرد که این خط در یکی از مناطق کشاورزی ایران واقع شده و بسیاری از صاحبان زمین‌های کشاورزی در این باره به سختی با واگذار شدن زمین‌های خود موافقت می کنند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، در این باره گفت: یکی از گره‌های این پروژه تملک اراضی مسیر است چرا که سرتاسر این پروژه زمین‌های کشاورزی ارزشمند وجود دارد و به دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای تملک این اراضی نیاز است.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما