مسافرین بدانند : حمایت از حقوق شهروندی مسافران الزامی شد / نحوه جبران قانونی خسارت مسافرین

اقتصاد 100 - جدا از نوع سفرها، هرکس براساس وسیله‌ای که با آن سفر می‌کند از حقوقی برخوردار است که باید با آنها آشنا باشد.

مسافرین بدانند : حمایت از حقوق شهروندی مسافران الزامی شد / نحوه جبران قانونی خسارت مسافرین

به گزارش گروه حمل و نقل اقتصاد 100، معاون وزیر راه و شهرسازی امروز با بیان اینکه  آیین‌نامه جدید حقوق مسافر نهایی شده و در روزهای باقی‌مانده از این هفته در سایت سازمان هواپیمایی کشوری بارگذاری می‌شود. آیا می دانید حقوق مسافر چیست ؟

حقوق مسافر مجموعه ای از سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست اندرکاران امور پروازی را تدوین می کند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرت‌های هوایی است. رعایت این مجموعه حمایتی بر اساس مفاد ۵ قانون هواپیمایی کشوری و ماده ۱۹ کنوانسیون ورشو مصوب 1354,3,31 مجلس شورای اسلامی برای کلیه شرکت های هواپیمایی الزامی است.

او همچنین دو هفته پیش درباره تدوین آیین‌نامه جدید حقوق مسافر اظهار کرد: «آیین‌نامه حقوق مسافر دو ماه پیش مصوب و دیدگاه‌های مختلف اخذ و به دستگاه‌های زیرمجموعه ابلاغ شد تا موارد حقوقی و فنی آن مورد بررسی قرار گیرد. قرار است نظر نهایی بعد از اجماع اعلام و آیین‌نامه جدید حقوق مسافر تا چند روز آینده رونمایی شود.» البته تا امروز هنوز ازین آیین‌نامه رونمایی نشده است.

آیین نامه مسافر تنها مخصوص سفر با هواپیماست؟

باید در نظر داشت هرکس براساس میل شخصی خود یکی از انواع سفرهای زمینی با وسیله شخصی، اتوبوس یا قطار و نیز سفرهای هوایی و دریایی را انتخاب می‌کند.. جدا از نوع سفرها، هرکس براساس وسیله‌ای که با آن سفر می‌کند از حقوقی برخوردار است که باید با آنها آشنا باشد.

از جمله  مواردی که در حقوق مسافران به آن تاکید شده است عدم تبعیض ، ممانعانت از سفر، تغییر  ، جبران خسارت ، ابطال بلیت ، تاخیر حرکت ،آسیب دیدگی لوازم مسافر،  اقدامات عمومی مانند اطلاع رسانی وشفاف سازی قیمت بلیت و زمان حرکت ... است

همچنین کمک به مسافران توانخواه نیز در ردیف از حقوق مسافر قرار می گیرد .

کسب اطلاعات برای احقاق حق

اخیراً سامانه حقوق مسافرثبت شکایت (farasa.cao.ir) به منظور حمایت از حقوق شهروندی مسافران در پروازهای داخلی و خارجی راه اندازی شده است.

سامانه راه آهن برای ثبت و پیگری شکایات مردم از قطارها حدود ۱۰ سالی می باشد که راه اندازی شده است. این مرکز به عنوان مرکز ارتباط مردمی در تمامی ساعات شبانه روز با خط ویژه تلفنی ۵۱۴۹-۰۲۱ در سراسر کشور پاسخگوی به سوالات مشتریان ریلی  است.

البته سایت وزارت راه و شهر سازی نیز سامانه ای برای شکایات در مورد سفرهای مختلف دارد .

در سامانه مدیریت خدمات دولت نیز می توان برای شکایت از نارسایی ها در حوزه راهداری و جاده ای اقدام کنید.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما