چرا برقی‌سازی اتوبوس‌ها در حد حرف باقی ماند

اقتصاد 100 - اگرچه مدت‌هاست که بسیاری از کشورها ازاتوبوس های برقی در سیستم حمل و نقل عمومی خود بهره برده‌اند اما هنوز به عنوان گزینه اول مورد توجه نیست.

چرا برقی‌سازی اتوبوس‌ها در حد حرف باقی ماند

به گزارش گروه حمل و نقل اقتصاد 100، منوچهر منطقی، معاون وزیر صنعت اخیراً اعلام کرده است، طراحی خودروهای برقی در دستور کار کشور است، حالا مردم می پرسند آیا خودروها در ناوگان حمل و نقل عمومی به کار گرفته خواهند شد ؟

منطقی در این باره گفت : در جمع‌بندی مطالعات  انجام شده به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار است به سمت برقی‌سازی برویم، باید اتوبوس‌های کاملا برقی تولید کنیم.

همزمان «محمدعلی تیموری» مدیرعامل سایپا نیز اعلام کرد : تمرکز و اولویت نخست این گروه خودروسازی در خودروهای برقی و آینده روی خودروهای کار نظیر اتوبوس شهری و ون شهری است.

باید گفت این دغدغه در سال‌های اخیر، مورد توجه مسئولان و تصمیم‌سازان کشور قرار گرفته و در اسناد بالادستی به قانون تبدیل شده است. نخستین گام رسمی در سیاست‌گذاری برای به‌کارگیری رویکرد برقی‌سازی به عنوان حلال مشکل آلودگی کلان‌شهرها در 31 شهریور سال 93 رقم خورد.

لایحه هوای پاک پس از سه سال در 25 تیر 96 با تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد و استفاده از وسایل حمل ‌و نقل برقی برای جابه‌جایی شهروندان کلان‌شهرها به عنوان وظیفه دستگاه‌ها تعریف شد. در ماده 9 قانون هوای پاک، وزارت‌ کشور موظف شده است با همکاری وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی‌، زمینه نوسازی ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای 200‌ هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی ‌ـ ‌بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی به انجام برساند.

با این وجود اما علیرغم این اظهار نظرها بسیاری از کارشناسان در این بخش تاکید دارند که هنوز گامهای موثری برای تولید این نوع اتوبوس ها در کشور برداشته نشده است و صرفاً در این رابطه شرکت های ایران خودرو و سایپا مطالعاتی را انجام داده اند و این مطالعات تاکنون به مرحله تجاری سازی نرسیده است.

اما آیا ورود این نوع خودروها به ناوگان عمومی کشور ممکن است و چه مزایایی با خود به دنبال خواهد داشت ؟

دوستدار محیط‌زیست

امروزه در سراسر جهان اتوبوس‌های برقی به یکی از مهم‌ترین وسیله های برای افزایش کیفیت سیستم ناوگان حمل و نقل و همچنین کاهش انتشار آلودگی تبدیل شده است.

اتوبوس‌های برقی با عملکردی مناسب به یک راهکار عالی برای شهرهای بزرگ در سراسر جهان تبدیل می‌شوند تا ضمن بهبود کیفیت هوای شهری به کاهش هرچه بیشتر آلودگی صوتی نیز کمک کنند.

این دو یکی از بزرگترین مشکلات شهرهای بزرگ در کشورمان است .

از سوی دیگر اتوبوس های برقی کارایی بالایی داشته و هزینه های عملیاتی کمتری نسبت به اتوبوس‌های دیزلی دارند.

 صرفه جویی در سوخت خودروهای برقی نسبت به خودروهای با سوخت گازوئیل و فسیلی بسیار قابل توجه است و همچنین اتوبوس های برقی با کمتر شدن قطعات متحرک سیستم پیشرانه به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند.

از نظر ایمنی اتوبوس های برقی قابل اعتماد هستند و در مقایسه با سایر مدل‌های فسیلی امن تربوده و سواری راحتتری را به مسافران می دهند .

اتوبوس‌های برقی روی خوش ندیده‌اند

چرا اتوبوس های برقی وارد ناوگان حمل و نقل نشده‌اند؟ اگرچه مدت‌هاست که بسیاری از کشورها ازاتوبوس های برقی در سیستم حمل و نقل عمومی خود بهره برده‌اند اما معایبی مانند قیمت بالا ، نیاز به زیرساخت های شارژ و محدود بودن برد وسایل نقلیه برقی باعث کند شدن رشد استفاده از این گونه محصولات در سیستم حمل‌ونقل عمومی کشور شده است.

کشورهای پیشرو

چین، ایالات متحده آمریکا و بیشتر کشورهای اروپایی بخصوص کشورهای شمال اروپا (اسکاندیناوی) همچون نروژ، سوئد، فنلاند و دانمارک بیشترین میزان فروش و استقبال از خودروهای برقی و الکتریکی را به نام خود به ثبت رسانده‌اند.

اما به دلیل آلودگی ها و معایب استفاده از سوخت های فسیلی اکنون بسیاری از کشورها به این نوع خودروها رو آورده اند .

از جمله استفاده از وسایل نقلیه برقی در حمل ونقل عمومی، اقدام جدید دولت اوگاندا است که نقش موثری در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری خواهد داشت.

«مونیکا موسنرو» وزیر علوم، فناوری و نوآوری اوگاندا گفته است که دولت روند سرمایه گذاری گسترده برای استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی برقی را به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای آغاز کرده است.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما