معلولان پیشکش، تردد مادر با کالسکه نوزاد هم در پیاده‌رو ممکن نیست

اقتصاد 100 - رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور گفت: هنگامی که صحبت از مناسب‌سازی معابر می‌شود، گمان می‌رود که صرفا برای چند گروه خاص است اما مناسب‌سازی برای همه افراد است.

معلولان پیشکش، تردد مادر با کالسکه نوزاد هم در پیاده‌رو ممکن نیست

به گزارش گروه مدیریت شهری اقتصاد 100، غلامرضا رضایی‌فر، رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور گفت: هنگامی که صحبت از مناسب‌سازی می‌شود، گمان می‌رود که مناسب‌سازی صرفا برای چند گروه خاص است اما مناسب‌سازی برای همه افراد است. هنگامی که فردی که محدودیت حرکتی ندارد از محیط پیاده رو وارد خیابان می‌شود اگر اختلاف سطح، جوی یا پل خطرناک وجود نداشته باشد، امنیت او بهتر حفظ می‌شود.

رضایی‌فر در این باره افزود: یک مادر با کالسکه نوزاد خود نمی‌تواند به راحتی در معابر تردد کند همچنین گاهی فرد نمی‌تواند در فروشگاه با چند کیسه خرید تا ماشین برسد و به خاطر پرش از سطح جوی یا چاله صدمه می‌بیند. گاهی هم با پل‌های فلزی روبرو می‌شود که فاصله میله‌های پل از هم خیلی زیاد است و پا در آن گیر می‌کند.

وی ادامه داد: اگر کسی مشکلی داشته باشد و ناگزیر دو ماه با عصا و گچ راه برود، زندگی برایش سخت خواهد شد. همه این مسائل نشان می‌دهد مناسب‌سازی یک ضرورت است و در همه کشورهای توسعه یافته نیز به عنوان یک ضرورت دیده می‌شود و این ضرورت باید حس شود چون بیشتر مسئولان با این مسئله درگیر نیستند و ضرورت را حس نمی‌کنند.

مناسب‌سازی، قوانین الزام آور دارد

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور گفت: سالهاست برای مناسب‌سازی قوانین الزام آور وجود دارد. اسفند سال ۱۳۹۶ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را داشتیم که در واقع تکمیل شده قانون سال ۱۳۸۳ است. براساس ماده ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای‌عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای‌ معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

رضایی‌فر خاطرنشان کرد: براساس ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، برای مناسب سازی باید ستادی تشکیل شود و طبق این قانون، شهرداری‌ها موظفند از صدور پروانه احداث یا پایان کار برای آن تعداد از ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری کنند همچنین این قانون، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها را مکلف کرده است که دسترس‌پذیری حمل و نقل عمومی را تسهیل کند.

وی گفت: اکنون حتی فرد سالم با کالسکه نوزاد نمی‌تواند در شهر بچرخد. نابینایان هنگام تردد در پیاده رو هر لحظه ممکن است آسیب ببیند. مسیر ویژه نابینایان در پیاده روها به گونه ای طراحی شده  که بیم آن می‌رود نابینا هر لحظه با یک مانع برخورد کند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما