اگر قصد سکونت ندارید امتیاز طرح نهضت ملی مسکن را نخرید

اقتصاد 100 -اولین سوال این است که آیا تجربیات مسکن مهر در طرح نهضت ملی مسکن تکرار نمی‌شود.

اگر قصد سکونت ندارید امتیاز طرح نهضت ملی مسکن را نخرید

به گزارش گروه مسکن اقتصاد 100، اخیراً معاون مسکن شهری بنیاد مسکن اعلام کرده است که  بیش از ۹۰ هزار واحد مسکونی شهری طرح نهضت ملی تحت مسئولیت بنیاد وارد مرحله ساخت و ساز شده است . با اعلام مطلب اولین سوال این است که آیا تجربیات مسکن مهر در این ساخت و سازها تکرار نمی‌شود .

تجربیات مسکن مهر مشکلات و کاستی‌هایی را نشان داد که یکی از این مشکلات بورس بازی و خرید و فروش امتیازات طرح مسکن مهر بود که بسیاری بر این باورند که این امر ممکن است در طرح نهضت ملی مسکن نیز تکرار شود .

خبرها حکایت از آن دارد که هنوز هیچ نشده ، دلالان به این طرح هجوم آورده‌اند . با وجود آنکه دیگر خبری از آگهی فروش امتیاز واحدهای طرح ملی مسکن در سایت‌ها نیست، اما بنگاه‌های املاک همچنان اقدام به خرید و فروش امتیاز این طرح می‌کنند، در این میان برخی شهروندان نیز به صورت وکالتی اقدام به معامله واحدها به استناد برگه تاییدیه سامانه ملی کرده‌اند.

طرح نهضت ملی مسکن و قیمت های بازار

ارقام متفاوتی تا کنون از سوی رسانه ها برای امتیاز مسکن ملی اعلام شده است ، از جمله اینکه در شهر هشتگرد که قیمت‌ واحدهای مسکن مهر آن حدود ۳۰۰ میلیون تومان است، امتیاز طرح ملی مسکن با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود. در شهر پردیس اما قیمت امتیاز طرح ملی مسکن به مراتب بیشتر از سایر شهرهاست. در این شهر هر امتیاز طرح مذکور تا ۳۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. خریدار نیز برای اطمینان از اینکه واحد مذکور را از فروشنده تحویل بگیرد حدود ۷۰۰ میلیون تومان سفته دریافت می‌کند. در دماوند نیز امتیاز طرح ملی مسکن با قیمت حدود ۱۵۰ میلیون تومانی خرید و فروش می‌شود.

 

فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن غیرقانونی است

این در حالی است که  مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند معامله وسوسه‌برانگیز چند صد میلیون تومانی امتیاز مسکن ملی، ضمن لغو امتیاز متقاضیان، برخورد قانونی از طریق مراجع قضایی با دفاتر ثبت اسناد و مشاورین املاک که در این فعالیت مشارکت دارند را به دنبال دارد.

جابر انصاری، سرپرست شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکن ملی غیرقانونی است.

وی در این باره افزود : بر اساس قرارداد امضا شده با پیمانکاران هر متر از واحدهای نهضت ملی مسکن با قیمت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ساخته خواهد شد و خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن غیرقانونی است.

در همین حال اتاق اصناف کشور نیز در اطلاعیه‌ای، نسبت به ممنوعیت خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن و تضییع حقوق مشتریان هشدار داد.

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه امتیاز افراد در این معامله باطل می‌شود و در این راستا واگذاری و انتقال امتیاز مسکن ملی به غیر تحت هر یک از عناوین حقوقی، غیر معتبر و ممنوع است.

خلیل محبت خواه گفت: بر اساس مقررات اقدام قانونی علیه افراد متخلف اجراشده و علاوه بر پیگرد قانونی، خریداران از حق استفاده از امکانات دولتی در حوزه مسکن محروم می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه عواقب این معامله غیرقانونی بر عهده خریدار و فروشنده است، توضیح داد: هیچ گونه وکالت بلاعزل نیز از مراجع ذی‌ربط به نام خریدار صادر نخواهد شد و به همین دلیل لازم است که متقاضیان با اطلاع از این موضوع، مراقب کلاهبرداری‌ها باشند.

مردم وارد میدان طرح نهضت ملی مسکن شوند

در این میان علاوه بر مسئولیت دولتمردان مردم نیز در این میان بایستی وارد میدان شده و از خرید و فروش امتیاز این خانه ها خودداری کنند . در حال حاضر بسیاری از واجدین شرایط که اتفاقاً خواهان مسکن ملی هستند به دلیل بی‌اعتمادی‌های گذشته و کنونی به نحوه ساخت این نوع مسکن و اینکه مشخص نیست چه زمانی خانه‌دار شود اقدام به فروش امتیاز این طرح کند تا بتواند با آن آپارتمانی را رهن کند و به این ترتیب شانس خرید مسکن را از دست می دهند .

فعالان بخش مسکن تاکید دارند با توجه به نرخ تورم فعلی و اینکه امیدی به آینده اقتصاد کشور وجود ندارد قاعدتا بخش قابل توجهی از مشمولین ثبت‌نامی در این طرح مجوزهای خود را می‌فروشند و سودجویان این امتیازها را خریداری می‌کنند و چند سال آینده با چندین برابر قیمت از آن بهره‌برداری خواهند کرد.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما