رئیس کانون انبوه‌سازان:

تجربه انبوه‌سازی در مسکن مهر را تکرار نمی‌کنیم

اقتصاد ۱۰۰، این روزها نهضت ملی مسکن راه خود را به سمت واگذاری زمین کج کرده است، به این ترتیب تنها مسکنی برای مشکل مسکن ارائه شده و حالا بسیاری امیدی به خانه‌دار شدن به این روش را ندارند.

تجربه انبوه‌سازی در مسکن مهر را تکرار نمی‌کنیم

به گزارش گروه مسکن اقتصاد ۱۰۰،  این روزها نهضت ملی مسکن راه خود را به سمت واگذاری زمین کج کرده است، به این ترتیب تنها مسکنی برای مشکل مسکن ارائه شده و حالا بسیاری امیدی به خانه‌دار شدن به این روش را ندارند.

مردادماه امسال بود که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در سخنانی اعلام کرد در ساخت 4 میلیون واحد مسکونی تردیدی ندارم، اما کارشناسان بر این باورند که اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی در مورد واگذاری زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی و یک طبقه حکایت از آن دارد، دولت بنا دارد تا به جای ساخت خانه، با دادن زمین، به نوعی متقاضیان مسکن ارزان‌قیمت را دور بزند.

در این راستا رئیس کانون انبوه‌سازان با بیان اینکه پیشنهادات انبوه‌سازان برای تأمین منابع مالی پروژه نهضت ملی مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی بررسی نشده است گفت: شواهد و قرائن حاکی از آن است که دولت چاره را در واگذاری زمین به مردم دیده است.

سید محمد مرتضوی با اشاره به اینکه پروسه تولید مسکن حداقل دو ساله است اما طرح‌های دولتی بعضاً در دو سال به سرانجام نمی‌رسند، اظهار کرد: دولت به الگوی واگذاری زمین شهری به افراد و تعاونی‌ها رجوع کرده است؛ تجربه نشان داده که متقاضیان سعی می‌کنند با کمترین هزینه، یک واحد مسکونی فاقد استحکام و ایمنی احداث کنند و همین مسئله می‌تواند بافت‌های ناکارآمد را گسترش دهد.

چرا واگذاری زمین                                                                                                  

تجربه ساخت مسکن مهر نشان داد که اکثر متقاضیانی که در این نوع طرح‌ها شرکت می‌کنند توان پرداخت اقساط بانکی را نداشته و در این راستا بانک‌ها نیز ترجیح می‌دهند به این پروژه‌ها وام ندهند.

اما گویا در وزارت راه دیدگاه‌ها به‌گونه‌ای دیگری است. هادی عباسی‌اصل معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اختیارات تفویض شده وزیر راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن، در این باره گفت: اولویت وزارت راه و شهرسازی یک طبقه‌سازی است در بحث ساخت خانه‌های یک طبقه در مجموع هزینه پاگرد و آسانسور و سایر مشاعات کم شده و با وجود افزایش هزینه‌های زیر بنایی طی محاسبه انجام شده، در مجموع هزینه‌های مردم کاهش می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: مردم در بحث نازک‌کاری خودشان بالا سر کار باشند و پروژه‌ها مردمی احداث و تکمیل شوند.

چقدر زمین واگذار می‌شود

گفته شده که ۱.۶ میلیون زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده اما تأمین خدمات و انشعابات بسیار مشکل و پرهزینه است، سازندگان تمایل چندانی به در اختیار گرفتن این پروژه‌ها نشان نداده‌اند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100: یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص تجاری صاحبان مشاغل بابت…

اخبار سلامت

سینما در سینما