گردشگری در دنیای متاورس/ لازم نیست برای سفر از خانه خارج شوید

اقتصاد 100 - شاید بارها راجع به متاورس شنیده باشید، چه بخواهید و چه نخواهید متاورس در آینده گردشگری حضور خواهد داشت اما چگونه؟

گردشگری در دنیای متاورس/ لازم نیست برای سفر از خانه خارج شوید

به گزارش گروه گردشگری اقتصاد 100، شاید بارها راجع به متاورس شنیده باشید، چه بخواهید و چه نخواهید متاورس در آینده گردشگری حضور خواهد داشت اما چگونه؟

تصور کنید همان‌طور که در خانه نشسته‌اید، از آبشار نیاگارا دیدن کنید یا موزه لوور را ببینید، در خیابان‌های شهرهای تاریخی که کیلومترها با شما فاصله دارند قدم بزنید، یا حتی قبل از سفر به مقصدی جدید سوار هواپیمای مجازی بوئینگ شوید و امکانات کابین هواپیما را از نزدیک بررسی کنید. امکان همه این‌ها را تکنولوژی متاورس در گردشگری برای شما فراهم می‌کند.

چنین شرایطی آن‌قدر جذاب است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که متاورس در گردشگری می‌تواند نحوه انتخاب مقصد، محل اقامت و جاذبه‌ها از سوی مسافران و به‌طور کلی دنیای سفرها را تغییر دهد؛ اما متاورس در گردشگری چگونه می‌تواند دنیای سفر‌های سنتی را دگرگون کند؟

متاورس را می‌شناسید

شنیدن نام متاورس شاید هنوز برای برخی جدید باشد، متاورس از دو واژه «Meta» به معنای فراتر و «Universe» به معنای جهان تشکیل شده و در حقیقت یک شبکه انبوه مقیاس‌پذیر از جهان‌های مجازی و سه‌بعدی در زمان واقعی است که اتفاقات درون آن بر دنیای واقعی ما هم تأثیر می‌گذارد. این شبکه مجموعه‌ای از دنیا‌های مجازی مانند واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، آواتارهای هولوگرافیک سه‌بعدی، ویدئو و سایر ابزارهای ارتباطی را در خود جای داده است.

عینک‌های واقعیت مجازی و ست‌های «VR» اساسی‌ترین ابزار‌ها برای ورود به دنیای متاورس است که جایگزین گوشی، لپ‌تاپ‌ و سایر ابزار‌های دیجیتالی در دنیای متاورس شده و امکان زندگی و سفر و تعامل با افراد را فراهم می‌کند.

استفاده در گردشگری

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های این مجموعه آن است که افراد می‌توانند به‌طور هم‌زمان در یک مکان حضور پیدا کنند و مانند زندگی روزمره خود به خریدوفروش لوازم مورد نیاز، بازی‌، خرید زمین، ساخت‌وساز و شرکت در رویداد‌ها و ملاقات‌های مجازی بپردازند و در کسری از ثانیه، از مکانی به مکان دیگر سفر کنند.

تعجب نکنید

توسعه‌دهندگان دنیاهای سه بعدی مجازی براین باورند برنامه‌های بلندپروازانه آنها می‌تواند از طریق فروش بلیت‌های سفرهای مجازی دنبال شود. این گروه تأکیددارند متاورس در گردشگری با ارائه خدمات جدیدی مانند «Try before Buy» یعنی «امتحان کردن قبل از خریدن»، تأثیر زیادی بر نحوه انتخاب مسافران و تجربیات آن‌ها دارد.

متاورس در گردشگری نیز با امکان پرداخت بدون تماس به کمک رمز ارز‌هایی مانند بیت‌کوین یا توکن‌های غیر‌قابل معاوضه (NFT) به مسافران و گردشگران اجازه می‌دهد بدون نیاز به تبدیل ارز به‌راحتی خدمات مورد‌نیاز خود را خریداری کنند.

چالش‌ها

البته بازاریابی از طریق متاورس در گردشگری باب میل همه مسافران نیست و بسیاری با دیجیتالی شدن سفرها مخالف‌اند اما انتظار می‌رود مسافران نسل دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰، مشتریان اصلی این نوع بازاریابی در گردشگری باشند.

همچنین در حال حاضر اکثر هدست‌های واقعیت مجازی بسیار گران هستند و به‌سختی می‌توان از آن‌ها بیش از چند ساعت استفاده کرد.

از سوی دیگر در حال حاضر در دنیای متاورس، سیستم یکپارچه‌ای وجود ندارد که کار، بازی و... را با یکدیگر ادغام کند؛ بنابراین شرکت‌ها، یا باید پلتفرم‌های خود را ایجاد کنند و یا در انتظار یک سیستم متاورس یکپارچه باشند.

با این حال بسیاری در حال حاضر برای ورود به این بازار جدید تلاش می‌کنند.

از جمله هواپیمایی امارات، اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد در سال ۲۰۲۲ NFT کلکسیونی و کاربردی و تجربیات منحصربه‌فرد در فضای متاورس به مشتریان و کارکنان ارائه کند.

شرکت هتلداری ماریوت، هواپیمایی بوئینگ نیز از دیگر پیشگامان این عرصه هستند

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما