تالاب‌های نقده میزبان دُرناهای مهاجر شدند

اقتصاد 100 - نخستین دسته از دُرناهای مهاجر به منظور استراحت و تغذیه وارد تالاب‌های شهرستان نقده از جمله تالاب سولدوز شدند.

تالاب‌های نقده میزبان دُرناهای مهاجر شدند

به گزارش گروه گردشگری اقتصاد 100، آذربایجان غربی یکی از معدود استان‌های کشور است که دُرناها در آن جوجه آوری می‌کنند البته زادآوری دُرناها در مناطق شمالی استان صورت می‌گیرد و در فصل پاییز دُرناهای جوان نیز به همراه گله خود به مناطق جنوبی مهاجرت می‌کنند.

دُرناها پرندگانی هستند بزرگ، با پاها و گردن دراز، دم نسبتاً کوتاه، بال‌های دراز و منقاری بلند و کلفت، ظاهر شبیه لک‌لک که شاهپرهای ثانوی داخلی بال‌های آنها خیلی بلند است و روی دم آنها را می‌پوشاند.

گله‌های این پرنده که نر و ماده آن هم‌شکل بوده و به‌طور معمول روی زمین آشیانه می‌سازند، هنگام مهاجرت در یک خط به شکل هفت پرواز می‌کنند و اغلب در مناطق آبی، دشت‌های بوته‌زار، کشتزارها و حاشیه دریاچه‌ها به سر می‌برد.

دُرناها در ایران جزو پرندگان مهاجر و در زمره پرندگان حمایت شده قرار دارند.

تالاب سولدوز در نقده یک منطقه حفاظت شده است و هر گونه فعالیت صیادی و شکار پرندگان و دیگر وحوش در آن ممنوع بوده و با متخلفان برابر مقررات برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

این تالاب واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان نقده، در سال ۱۳۸۰ احیا شد و وضع خوب زیستگاهی این تالاب سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر به این منطقه شده است.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین‌المللی هستند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما