اقتصاد 100 گزارش می دهد؛

چرا ایرانی‌ها به نمایشگاه جیتکس نرفتند؟/ بی تفاوتی سازمان توسعه تجارت به نمایشگاه های بین المللی

اقتصاد 100- نمایش جیتکس 2022 در حالی فعالیت خودش را شروع کرده که ایران برای حضور در این نمایشگاه تمایلی نشان نداده است. چرا ایرانی‌ها راهی نمایشگاه جیتکس نشدند؟

 چرا ایرانی‌ها به نمایشگاه جیتکس نرفتند؟/ بی تفاوتی سازمان توسعه تجارت به نمایشگاه های بین المللی

به گزارش خبرنگار گروه کسب و کار اقتصاد 100، حدود هفت روز است که نمایشگاه جیتکس دبی ۲۰۲۲ فعالیت خود را آغاز کرده است. هر چند این رویداد به نمایشگاه فناوری جهان معروف است اما ایران به دلیل برخی مسائل سیاسی از حضور در این نمایشگاه جا مانده است. 

از طرفی برخی می‌گویند؛ ایران در حوزه فناوری در میان دیگر رقبا حرفی برای گفتن ندارد پس مانع حضور فعالان بخش خصوصی در جیتکس 2022 شدند.

برخی هم معتقدند علت عقب ماندن حضور ایران در این نمایشگاه‌ به عدم توجه مدیران به این رویداد بر می‌گردد. برخی به عملکرد بین الملل دولت سیزدهم نقد دارند و می‌گویند بخش نمایشگاهی دولت سیزدهم نسبت به این رویدادهای بین‌المللی بی‌توجه است. 

برخی دیگر هم عدم حضور ایران در این نمایشگاه را به موضوع مهاجرت نخبگان حوزه آی تی تعمیم می‌دهند. 

در این مدت ساختار دولت سیزدهم روی خوشی به فعالان حوزه فناوری آی تی  نشان نداده است. گاهی این دولت سخن از اینترنت ملی به میان آورده که همین موضوع باعث وحشت فعالان استارت‌آپی شده است. 

با شروع نمایشگاه جیتکس اینترنت در بسیاری از شهرهای ایران قطع یا محدود است. قبل از آن هم ایران در محدود کردن اینترنت نقش داشته است. به همین خاطر است که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند اینترنت هم مانند گاز، آب و برق جز ساختار اساسی هر کشوری است و تا زمانی که ساختار فکری مسئولان به محدود کردن اینترنت معطوف باشد، فرار مغزها نیز در این حوزه بیشتر خواهد شد. 

البته قطع یا محدود کردن اینترنت هم از دیگر مسائلی است که باعث شده بخش قابل توجهی از فعالان استارت‌آپی به کشورهای عربی مهاجرت کنند. 

مهاجرت متخصصان آی تی ایران 

پیش‌تر محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از کوچ مجازی‌ها خبر داد و به شرق گفته بود: «مهاجرت متخصصان IT ایران با استقبال کشورهای عربی مواجه شده و امارات با وجود سخت‌گیری برای اعطای اقامت و حقوق شهروندی به مهاجران، مشوق‌هایی برای نخبگان این صنعت در نظر گرفته و به آنها ویزای طلایی می‌دهد.»

همچنین رضا الفت‌نسب، عضو هیئت‌مدیره انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی به شرق گفته بود: «بسیار غم‌انگیز است که محدودیت‌های گسترده و ایجاد اختلال در اینترنت باعث شده که بسیاری از متخصصان جوان این صنعت از فعالیت در ایران مأیوس شده و بسیاری از برنامه‌نویسان ایرانی در‌حال مهاجرت به امارات، قطر و کانادا هستند و این کشورها ویزای ویژه برای جذب این دسته از متخصصان در نظر گرفته‌اند.»

براساس این گزارش، در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین هر چند به نظر می‌رسید، توجه مسئولین به حوزه دانش بنیان و استارت‌آپی معطوف باشد؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که امسال این نام‌گذاری‌ها هم در حد شعار باقی مانده است. 

برخی کارشناسان می‌گویند؛ همین بی‌توجهی مسئولان، جوان‌ها و نخبگان ما را نسبت به ادامه شرایط دلسرد کرده و در نهایت باعث شده نخبگان ما به کشورهای حوزه خلیج فارس مهاجرت کنند.  

از طرفی گویا ساختار نمایشگاهی سازمان توسعه تجارت هم این روزها از رویدادهای مهم جهانی غافل است. عدم حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی به ویژه نمایشگاه جیتکس نشان می‌دهد، صنعت استارت آپی برای سازمان توسعه تجارت مفهومی ندارد و گویا برخی موازی‌کاری‌ها با بخش خصوصی و اتاق‌های مشترک سبب شده تجار ما با هزینه شخصی برای این نماشگاه حضور پیدا کنند. 

این روزها عملکرد رئیس سازمان توسعه تجارت از سوی فعالان بخش خصوصی مورد نقد جدی قرار گرفته است این در حالی است که گوش مسئولان نسبت به نقدهای گفته شده بدهکار نیست. 

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما