مهاجرت استارتاپ‌ها هم شروع شد

بروکراسی سنگین اداری، سنگ‌اندازی بانک‌ها و تعلل در صدور مجوزها سه مانعی است که شرکت‌های دانش‌بنیان را به چالش کشانده و در این بین سنگ‌اندازی بانک‌ها بیش از سایر موانع همچون تیغی زیر گلوی دانش‌بنیان‌ها را نشانه گرفته است؛ مسئله‌ای که جز خستگی استارتاپ‌ها، ناامیدی از طی ادامه مسیر و مهاجرت آنها به سایر کشورها دستاورد دیگری ندارد.

مهاجرت استارتاپ‌ها هم شروع شد

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از ایسنا، به نظر می‌رسد مسئولان و بانک‌هایی که سد راه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان شده و با این کار مهاجرت نخبگان را به مهاجرت دانش‌بنیان‌ها رساندند یا آنطور که باید از عواقب این کار اطلاع نداشته و یا درصدد هستند تیشه به ریشه پایه‌های علم، دانش و فناوری کشور بزنند؛ این سنگ‌اندازی‌ها در حالی رقم می‌خورد که سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شده و انتظار می‌رود مسئولان بیش از پیش در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گام بردارند.

مدیر یک شرکت دانش‌بنیان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت:یکی از چالش‌های ما سنگ‌اندازی بانک‌ها در اعطای تسهیلات از محل تبصره ۱۸ است طوری که بانک‌ها تصور می‌کنند نباید تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد به همین دلیل مانع ایجاد می‌کنند.

وی افزود: شرکت ما عضو پارک علم و فناوری و تنها تولیدکننده شیرآلات پنوماتیک حوزه خودرو در کشور و خاورمیانه محسوب شده و به‌عنوان سومین کشور به تکنولوژی ساخت این محصول دست پیدا کردیم و با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم با این وجود آنطور که باید موردحمایت قرار نمی‌گیریم.

مدیر این شرکت استارتاپی ادامه داد: در دی‌ماه سال گذشته برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ به بانک درخواست دادیم تا با استفاده از آن اقدام به خرید ماشین‌آلات جدید و افزایش تولید کنیم اما با وجود آنکه تمامی مراحل را طی کردیم بانک یک فرصت ۱۵ روزه را برای آماده‌سازی مدارک موردنیاز داد که این روند آماده‌سازی ۳۵ تا ۴۵ روز طول کشید که پس از مراجعه، بانک بدون هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای گفت زمان شما به اتمام رسیده است!

سید حامد نبوی، یک تولیدکننده محصولات ارتوپدی، کمک درمانی و فیزیوتراپی نیز از سنگ‌اندازی بانک‌ها گلایه کرد و گفت: در حال حاضر مجموعه ما از دو کشور تقاضای قطعی همکاری دارد همچنین با چهار شرکت نیز در حال رایزنی برای صادرات هستیم اما برای تأمین مالی قراردادها با مشکل مواجه شدیم طوری که به‌ناچار تحویل بار را به زمان دیگری موکول کرده‌ایم.

سنگ‌اندازی بانک‌ها سد راه توسعه دانش‌بنیان‌ها/ پرداخت تنها ۵ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان‌ گلستان

اما رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان تأمین سرمایه برای شرکت‌های دانش‌بنیان را از سه طریق پارک علم و فناوری، تبصره ۱۸ و صندوق معاونت شکوفایی اعلام کرد و گفت: اعتبارات پارک علم و فناوری محدود است و حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان برحسب توان اعتباری ما انجام می‌شود گرچه در سه سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشتیم و اعتبارات این بخش از ۳۰۰ میلیون تومان به هفت میلیارد تومان رسیده با این وجود این ارقام به تولید کلان شرکت‌های دانش‌بنیان کمکی نمی‌کند.

مهدی غفاری در گفتگو با ایسنا، اعطای تسهیلات از محل تبصره ۱۸ را مسیر خوبی برای کمک به دانش‌بنیان‌ها برشمرد و افزود: متأسفانه تاکنون پرونده‌های تحقق‌یافته از محل تبصره ۱۸ در گلستان بسیار ناچیز بوده این مسئله گلایه جدی را در مجموعه پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده است.

وی افزود: منابع تبصره ۱۸ شرکت‌های دانش‌بنیان که از طریق بانک پرداخت می‌شود بانک عامل آن تجارت است، یک بانک از کشور انتخاب شده و منابعی که سال گذشته به گلستان اختصاص‌یافته بیش از ۴۸ میلیارد تومان بود که از این میزان با حمایت معاونت اقتصادی استانداری گلستان بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان طرح به بانک عامل معرفی کردیم و از سویی دیگر رایزنی‌ها با معاونت علمی ریاست جمهوری انجام شد تا در صورت معرفی طرح بیش از سهمیه اختصاص‌یافته، همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان با تأکید بر اینکه علی‌رغم موافقت معاونت علمی ریاست جمهوری و تلاش صورت گرفته در استان گلستان مبنی بر اختصاص بیش از سهم تعیین‌شده به شرکت‌های دانش‌بنیان، میزان تسهیلات پرداختی از سوی بانک به پنج میلیارد تومان هم نمی‌رسد، تصریح کرد: در واقع در حالی که بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان پرونده از سوی دانش‌بنیان‌ها به بانک معرفی شده اما تنها بخش اندکی از آن تحقق یافته است.

غفاری با طرح این پرسش که چرا باید فرایند اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان تا شهریور ماه طول بکشد و بعد بانک عامل اعلام کند که سقف اعتباری آن به اتمام رسیده است، گفت: متأسفانه تعلل و سنگ‌اندازی بانک‌ها در سالی که به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شده گلایه جدی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرد.

وی معتقد است؛ متأسفانه بانک‌ها در اعطای تسهیلات، شرکت‌های دانش‌بنیان را با معیارهای سایر شرکت‌های تولیدی می‌سنجند حال آنکه اعطای تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری در حوزه دانش فنی است و به نظر می‌رسد این روند غیرمنصفانه باید تغییر کند.

شرکت‌های دانش‌بنیان به حمایت عجیب و غریبی نیاز ندارند

رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان نسبت به مهاجرت شرکت‌های دانش‌بنیان هشدار داد و یادآور شد: ممکن است با این سنگ‌اندازی‌ها، مهاجرت تحصیلی به مهاجرت شرکت‌های دانش‌بنیان بیانجامد، شرکت‌های دانش‌بنیان برای ماندن چیز سنگینی نمی‌خواهند وقتی این شرکت‌ها درگیر بروکراسی سنگین اداری و سنگ‌اندازی بانک‌ها شوند و یا وقتی آماده صادرات هستند در تأمین نقدینگی دچار مشکل شوند طبیعی است که امیدی برای ادامه کار نداشته باشند.

غفاری تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به حمایت عجیب و غریبی نیاز ندارند همین که نیازهای اولیه این شرکت‌ها پوشش داده شود و تسهیل گری اولیه رخ دهد شرکت‌های دانش‌بنیان ترجیح می‌دهند در وهله نخست در استان گلستان و در وطن خود خدمت کنند و متأسفانه اگر شرایط بر آنها سخت شود تصمیم دیگری خواهند گرفت.

دبیر هماهنگی شورای بانک‌های استان گلستان به علت تعلل در اعطای تسهیلات از محل تبصره ۱۸ اشاره کرد و توضیح داد: در حال حاضر بودجه تبصره ۱۸ در نیمه نخست سال به اتمام رسیده و برای تأمین اعتبار نیمه دوم سال طی روزهای گذشته رایزنی با معاونت اقتصادی استاندار گلستان داشتیم که وعده دادند این تأمین اعتبار به‌زودی انجام شود.

فیروز یازرلو در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت: در راستای تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری بانک‌ها آمادگی دارند در راستای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه استان گلستان گام بردارند.

به گفته وی؛ تا پایان همین ماه بودجه جدیدی در تبصره ۱۸ محقق می‌شود که در صورت تحقق این مهم زمینه برای اعطای تسهیلات از محل تبصره ۱۸ تحقق می‌یابد.

دبیر هماهنگی شورای بانک‌های استان گلستان تأکید کرد: پس از تشکیل پرونده بانک‌ها موظفند پس از ۱۰ روز اقدام به اعطای تسهیلات کنند و اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در این مسیر با مشکل خاصی مواجه شدند، می‌توانند به بنده به عنوان دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان مراجعه کنند.

به گزارش ایسنا، بر اساس پژوهشی که امسال درباره موضوع مهاجرت در میان چهار گروه اجتماعی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان،‌ اساتید، محققان و پژوهشگران، پزشکان و پرستاران و فعالان حوزه کسب‌وکارهای نوپا(استارتاپ‌ها) توسط "رصدخانه مهاجرت ایران" تهیه و منتشر شده شاخص مهاجرت برای گروه‌های دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و استارتاپی‌ها در تراز ۴۰ درصد قرار گرفت و حدود ۴۰ تا ۵۳ درصد افراد در همه گروه‌ها تمایل بسیار زیادی به مهاجرت دارند.

 

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: مدتی است موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش معاملات طلا چالش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال…

اخبار سلامت

سینما در سینما