الگوی دولتی مسکن در ایران، خانه های 8 تا 17 متری است ؟ / اعترافی که مدیران نمی کنند !

تازه ترین ارقام از وام مسکن پرداختی نشان میدهد که این قدرت خرید این وام ها بسیار پایین است و نمی توان انتظار داشت که با این وام هیچ خانه اولی صاحب خانه مناسب شود. اما هیچ یک از مدیران دولتی به این مسئله اعتراف نمی کنند.

الگوی دولتی مسکن در ایران، خانه های 8 تا 17 متری است ؟ / اعترافی که مدیران نمی کنند !

به گزارش اقتصاد 100، در آبانماه امسال قیمت هر متر فضای مسکونی به طور متوسط در شهر تهران به 47 میلیون تومان رسیده است، این در حالی است که از دیگر شهرهای کشور هیچ آمار مستندی منتشر نشده و تنها می توان براساس رشد قیمت در تهران که دیگر نقاط کشور هم از آن دنباله روی می کنند، باید متوسط قیمت در مراکز استانها به متوسطی در حدود 15 میلیون تومان رسیده باشد.

نگاهی به ارقام تخصیصی وام مسکن برای زوج های جوان نشان میدهد که هر زوج در تهران می تواند تا سقف 480 میلیون تومان و در شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر تا 320 میلیون تومان وام دریافت کند اما تلخی ماجرا میزان پرداختی است که برای این وامها باید صرف خرید اوراق وام شود و همچنین قیمت های نجومی مسکن است.

برای وام تهرانی ها رقمی معادل 87 میلیون تومان باید صرف اوراق شود که در عمل قدرت خرید وام را به 393 میلیون تومان می رساند و برای وام شهرستانها نیز 70 میلیون تومان باید هزینه شود که قدرت خرید را به 293 میلیون تومان تنزل می دهد.

با این اوصاف مقایسه این قدرت خرید و متوسط قیمت هر متر فضای مسکونی در تهران و مراکز شهرستان ها نشان میدهد وام مسکن فعلی برای خرید 8 متر فضای مسکونی در تهران و در نهایت 16 متر مربع در شهرستانها کفاف می دهد.

حال سئوال اینجاست آیا الگوی زندگی ایرانی اسلامی برای هر متر فضای مسکونی با این ارقام تناسبی دارد؟ و چرا هیچ یک از مدیران دولتی به این مسئله اعتراف نمی کنند؟

واقعیت این است که وامهای فوق بیش از دو دهه است که هیچ تناسبی با قیمت مسکن در ایران نداشته و رشد های صورت گرفته دردی را دوا نکرده است. در عمل اخد این وامها برای خانه دار شدن هیچ زوجی که تمکن مالی ندارد دردی را دوا نمی کند و در بهترین حالت می تواند به صاحب خانه های فعلی کمک کند تا ملک کنونی خود را تبدل به احسنت کنند.

نام شهر میزان وام مسکن قیمت اوراق مانده وام پرداختی به زوج ها

متوسط قیمت مسکن

(هر متر/ میلیون تومان)

قدرت خرید

(متر مربع)

تهران 480 87 393 47 8
شهرهای بزرگ 320 70 250 15 17
  ارقام: میلیون تومان          

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما