گلکسی A53 5G یا A33 5G؛ کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد

در این مطلب به مقایسه دو گوشی گلکسی A53 5G با گلکسی A33 5G می‌پردازیم تا ببینیم کدام محصول ارزش خرید بیشتری از دیگری دارد.

گلکسی A53 5G یا A33 5G؛ کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از دیجی کالامگ، گوشی‌های میان‌رده این روزها به لطف بهره‌مندی از قدرت سخت‌افزاری بالا و کیفیت ساخت عالی، از پرفروش‌ترین دسته‌های موبایل در بازار به حساب می‌آیند. در این بین گوشی‌های سامسونگ به لطف بهره‌مندی از قابلیت‌های بسیار زیاد نظیر پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی مدت، استاندارد ضد آب و پردازنده‌های قدرتمند، بسیار مورد توجه قرار دارند. از جمله بهترین و جدیدترین میان‌رده‌های این شرکت کره‌ای می‌توان به گلکسی A53 G و گلکسی A33 5G اشاره کرد که در این مطلب قصد داریم آن‌ها را با هم مقایسه کنیم.

  • بدنه‌ی پلاستیکی
  • گلکسی A53 5G حواشی کمتری اطراف نمایشگر دارد
  • نمایشگر گلکسی A53 5G نمایشگر ۱۲۰ هرتزی ولی A33 5G نمایشگری ۹۰ هرتزی دارد
  • پردازنده‌ی مشابهی در هر دو گوشی استفاده شده است
  • هر دو گوشی از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برند
  • دوربین اصلی، فوق عریض و سلفی گلکسی A53 رزولوشن بیشتری دارد
  • سرعت شارژر هر دو گوشی برابر است
  • هر دو گوشی با اندروید ۱۲ راهی بازار شده‌اند و تا ۴ سال پشتیبانی می‌شوند

از لحاظ طراحی تقریبا سخت است که بخواهیم با نگاهی به پنل پشتی تفاوت بین گلکسی A53 و A33 را تشخیص دهیم. هر دو محصول از یک ماژول مشابهی بهره می‌برند که درون آن چهار سنسور به همراه یک لنز قرار گرفته است. در تصویری که مشاهده می‌کنید، گلکسی A53 در سمت راست قرار دارد و گلکسی A33 هم در سمت چپ. تنها عاملی که باعث می‌شود به‌سادگی این دو گوشی را در کنار هم تشخیص دهید (از روی پنل پشتی)، اندازه‌ی بزرگ‌تر گلکسی A53 است. هرچند این تفاوت فقط ۰.۱ میلی‌متر است.

با نگاه به پنل جلو اما می‌شود به‌سادگی تفاوت بین دو گوشی را تشخیص داد. چون گلکسی A33 از دوربین سلفی قطره‌ای بهره می‌برد و گلکسی A53 هم از دوربین سلفی حفره‌ای. در نتیجه A53 ظاهر مدرن‌تر و پریمیوم‌تری دارد و گلکسی A33 بیشتر شبیه به گوشی‌های اقتصادی است.

از لحاظ کیفیت ساخت هر دو گوشی وضعیت مشابهی دارند. برای ساخت پنل پشتی و فریم هر دو گوشی، سامسونگ از پلاستیک استفاده کرده که با توجه به میان‌رده بودن هر دو گوشی کاملا قابل پیش‌بینی و قابل درک است. در نتیجه نمی‌توان از این بابت به این دو محصول ضعفی وارد کرد خصوصا اینکه هر دوی آن‌ها از استاندارد ضد آب IP67 بهره می‌برند که یعنی می‌توانند در عمق ۱ متری آب تا ۳۰ دقیقه از نفوذ آن به درون مقاومت کنند. البته هر دو گوشی به واسطه‌ی همین بدنه‌ی پلاستیکی است که وزن بسیار کمی هم دارند و حمل نقل یا در دست داشتن آن‌ها حتی به مدت طولانی باعث خستگی نمی‌شود.

 

از لحاظ رنگ‌بندی، هر دو گوشی به اندازه‌ی کافی تنوع دارند. سامسونگ آن‌ها را در چهار رنگ مشکی، سفید، آبی آسمانی و نارنجی راهی بازار کرده که البته بسته به بازار عرضه ممکن است این گوشی‌ها در رنگ‌های مختلفی در دسترس قرار بگیرند.

یک قابلیت خوب که از این دو گوشی حذف شده، جک هدفون است. در حالی که در ابتدا فقط گوشی‌های بالارده از این قابلیت محروم بودند اما حالا در گوشی‌های میان‌رده هم خبری از آن نیست تا کاربران برای اتصال هندزفری به گوشی یا به مدل‌هایی با USB-C متوسل شوند یا از ایربادز استفاده کنند.

 

در بخش نمایشگر، تفاوت واقعا اندک است. از این حیث، گلکسی A33 واقعا شاهکار بوده چرا که در مقایسه با نسل قبل خود یک پیشرفت محسوس داشته اما گلکسی A53 تغییر خاصی در مقایسه با گلکسی A52 نداشته است. گلکسی A53 از نمایشگری ۶٫۵ اینچی بهره می‌برد در حالی که گلکسی A33 به نمایشگری ۶٫۴ اینچی مجهز شده است.

خبر خوب این است که در هر دوی آن‌ها از نمایشگر AMOLED استفاده شده که رفرش‌ریتی بالاتر از ۶۰ هرتز دارند. البته مدل گران‌تر، نمایشگر ۱۲۰ هرتزی دارد در حالی که مدل ارزان‌تر از نمایشگر ۹۰ هرتزی بهره می‌برد که با توجه به قیمت، باز هم مناسب است.

در هر دو گوشی از حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر استفاده شده اما سامسونگ برای هر دوی آن‌ها امکان بازگشایی قفل صفحه از طریق تشخیص چهره را هم قرار داده که البته پیشنهاد می‌شود چون برای این منظور سنسور سه‌بعدی خاصی در نظر گرفته نشده از همان حسگر اثر انگشت استفاده کنید.

سامسونگ اگرچه گفته می‌شود سال آینده تعداد دوربین گوشی‌های میان‌رده‌ی خود را به ۳ کاهش خواهد داد، اما امسال همچنان مثل قبل شاهد تعبیه‌ی ۴ دوربین روی پنل پشتی گوشی‌های میان‌رده‌ی این شرکت هستیم. چهار دوربینی که در نهایت فقط می‌توان از یکی از آن‌ها انتظار ثبت تصاویر باکیفیتی داشت. سایر دوربین‌ها نظیر فوق عریض و سنجش و ماکرو کمتر به کار می‌آیند و سنجش عمق هم که فقط به دوربین اصلی در ثبت تصاویر پرتره کمک می‌کند.

در هر دو گوشی تعداد و نوع دوربین‌ها برابر است با این تفاوت که وضوح آن‌ها با هم فرق می‌کند. عدم حضور دوربین تله‌فوتو در این دو گوشی چیز عجیبی نیست و نمی‌توان آن را ضعف در نظر گرفت اما می‌شد انتظار داشت به‌جای تعبیه‌ی دو دوربین کاملا غیر ضروری، سامسونگ یک دوربین تله‌فوتو حداقل به A53 اضافه می‌کرد. با این حال هیچ گوشی میان‌رده یا اقتصادی با این قیمت از چنین دوربینی بهره نمی‌برند و ما هم عدم وجود آن در گلکسی A53 و A33 را ضعف بزرگی نمی‌دانیم.

اما خبر خوب اینجاست که سامسونگ برخلاف قبل این دو گوشی را به لرزشگیر اپتیکال مجهز کرده تا کاربر بتواند تصاویری با کمترین لرزش و بیشترین میزان جزئیات ثبت کند. در این بخش تفاوت بین دو گوشی وجود دارد که همه‌ی آن‌ها به نفع گلکسی A53 است. با این حال شما می‌توانید در زیر نمونه تصاویر ثبت شده توسط دو گوشی را مشاهده و با هم مقایسه کنید.

از آن‌جایی که هر دو گوشی را سامسونگ تولید کرده و در یک دسته قرار دارند، می‌بینید که رفتار آن‌ها در نمایش رنگ، جزئیات و… شباهت بسیار زیادی با هم دارند. هر دو گوشی تصاویر را بسیار شارپ و بسیار اشباع‌شده در مقایسه با حالت واقعی هستند. البته گلکسی A53 اندکی در این زمینه‌ها زیاده‌روی می‌کند که اگر زیبایی تصاویر برای شما مهم است می‌توانید آن را انتخاب کنید. هرچند در کل تفاوت آنقدر محسوس نیست که بخواهیم بگوییم با انتخاب گلکسی A33 به‌جای گلکسی A53 از داشتن تجربه‌ای لذت‌بخش در زمینه‌ی عکاسی محروم خواهید شد.

شما همچنین می‌توانید ویدیوی ضبط شده توسط این دو گوشی را هم با هم مقایسه کنید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، هر دو گوشی عملکرد مشابهی در زمینه‌ی فیلم‌برداری دارند. شما می‌توانید با هر دوی آن‌ها در وضوح ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید که بیشترین میزان کیفیت آن‌هاست. اما متأسفانه در این وضوح خبری از لرزشگیر نیست و برای اینکه زا این قابلیت بهره ببرید باید به وضوح ۱۰۸۰P بیایید. یکی از برتری‌های گلکسی A53 در این بخش در مقایسه با A33 این است که در وضوح ۴K شما می‌توانید از دوربین فوق عریض هم استفاده کنید. این در حالی است که در گلکسی A33 وقتی به فوق عریض سوییچ می‌کنید، هنگام فیلم‌برداری فقط به وضوح ۱۰۸۰P محدود خواهید بود.

در رابطه با دوربین سلفی هم باید بگوییم اگرچه گلکسی A53 از سنسوری ۳۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد و گلکسی A33 هم از سنسور ۱۳ مگاپیکسلی اما با این حال هر دوی آن‌ها توانایی ضبط ویدیو در وضوح ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را دارا هستند.

در بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار هم هیچ تفاوت خاصی بین دو محصول دیده نمی‌شود. هر دو گوشی از پردازنده‌ی اگزینوس ۱۲۸۰ به عنوان قلب تپنده بهره می‌برند که از ۸ هسته با ترتیب ۲ + ۶ بهره می‌برد؛ دو هسته از نوع Cortex-A78 و ۶ هسته از نوع Cortex-A55 با فرکانس ۲٫۴ و ۲٫۰ گیگاهرتز.

در هر دو گوشی شما در مدل پایه به ترکیب ۴/۱۲۸ گیگابایت از رم و حافظه‌ی داخلی دسترسی خواهید داشت اما در قدرتمندترین مدل امکان خرید ترکیب ۸/۲۵۶ گیگابایتی هم وجود دارد. در نتیجه از لحاظ توانایی پردازشی و گرافیکی دو گوشی کاملا در شرایط برابری قرار دارند و شما کمترین فرقی را بین دو محصول شاهد نخواهید بود.

پرازنده‌ی اگزینوس ۱۲۸۰ مبتنی بر لیتوگرافی ۵ نانومتری است که همین موضوع باعث شده مصرف آن کم و در نتیجه میزان داغ شدن آن قابل تحمل باشد. این پردازنده اگرچه در مقایسه با نمونه‌ی بکار رفته در گلکسی A52s ضعیف‌تر است اما می‌تواند بازی‌ها را با کیفیت قابل قبولی اجرا کند و در انجام کارهای روزانه هم کم نمی‌آورد. همچنین پنل پلاستیکی هم باعث شده بسیاری از گرمای تولید شده درون خود گوشی بماند و از آن خارج نشود که این یک ضعف به حساب می‌آید. با این حال شما می‌توانید عملکرد نسبتا پایداری را از این دو گوشی شاهد باشید اما نباید انتظار داشته باشید بازی‌های روز را با بالاترین کیفیت برای شما اجرا کنند یا با سرعت بالایی از پس پردازش‌های سنگین بر بیایند.

از این بایت، کاربرانی که برای گلکسی A33 هزینه می‌کنند باید خوشحال باشند چون به میزان قابل توجهی هزینه‌ی کمتری می‌پردازند اما هیچ تفاوتی بین آن و گلکسی A53 وجود ندارد. هر دو گوشی همچنین از اینترنت ۵G پشتیبانی می‌کنند که البته سریع‌ترین نوع موجود نیست. هرچند این مورد برای بسیاری از کاربران فرقی ندارد چون دسترسی به این فناوری همچنان در بسیاری از کشورها ممکن نیست.

از لحاظ نرم‌افزار هم بار دیگر دو گوشی با هم برابر هستند چون در هر دوی آن‌ها اندروید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4.1 را شاهد هستیم. البته هر دوی این‌ها اکنون به اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.0 آپدیت شده‌اند و تا سه سال دیگر هم آپدیت جدید را دریافت می‌کنند. در نتیجه این محصولات یکی از بهترین میان‌رده‌های بازار از این حیث هستند.

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما