اسنپدراگون X Elite معرفی شد؛ قدرتمندترین تراشه تاریخ کوالکام برای لپ‌تاپ‌ها

اقتصاد ۱۰۰ - تراشه قدرتمند اسنپدراگون X Elite مبتنی بر معماری آرم برای لپ‌تاپ‌ها ساخته شده و ظاهراً دو برابر سریع‌تر از تراشه‌های اینتل و AMD است.

اسنپدراگون X Elite معرفی شد؛ قدرتمندترین تراشه تاریخ کوالکام برای لپ‌تاپ‌ها

به گزارش گروه دانش و فناوری، کوالکام در رویداد سالانه خود که با نام Snapdragon Summit برگزار می‌شود، از تراشه قدرتمند جدیدی مبتنی بر معماری آرم برای لپ‌تاپ‌ها به‌نام اسنپدراگون ایکس الیت (Snapdragon X Elite) رونمایی کرد. این شرکت مدعی است که این محصول قدرتمندترین تراشه تاریخ آن‌هاست.

اسنپدراگون X Elite جانشین اسنپدراگون 8cx نسل 3 خواهد شد. این تراشه از 12 هسته اوریون بهره می‌برد و کوالکام مدعی است که سرعت پردازنده (CPU) آن دو برابر بیشتر از نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل Core i7-1360P و i7-1355U است، و این کار را با 68 درصد مصرف انرژی کمتر انجام می‌دهد. این تراشه در مجموع نسبت به پردازنده‌های مبتنی بر معماری x86 تا دو برابر CPU و GPU قوی‌تری دارد.

مشخصات تراشه اسنپدراگون X Elite کوالکام

این تراشه با فرایند 4 نانومتری TSMC ساخته شده و سرعت کلاک آن 3.8 گیگاهرتز است. البته با بوست دوگانه می‌توان این نرخ را به 4.3 گیگاهرتز هم رساند. کوالکام در اسنپدراگون ایکس الیت مجموعاً از 42 مگابایت کش استفاده کرده و از حافظه LPDDR5X با حداکثر پهنای باند 136 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

کوالکام می‌گوید این تراشه در مقایسه با تراشه M2 اپل در انجام وظایف چندرشته‌ای حدود 50 درصد سریع‌تر عمل می‌کند. و با توجه به این که GPU در داخل این چیپست تعبیه شده است، ایکس الیت از نظر قدرت ISO می‌تواند دو برابر عملکرد گرافیکی بهتری نسبت به اینتل i7-13800H داشته باشد.

موتور هوش مصنوعی جدید کوالکام در اجرای امور مربوط به یادگیری ماشینی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. این تراشه با کمک پردازنده اوریون، پردازشگر گرافیکی آدرنو و Hexagon NPU می‌تواند توانی تا 75 TOPS ارائه کند که این شرکت ادعا می‌کند 4.5 برابر رقباست.

اسنپدراگون X الیت همچنین طراحی شده تا بتواند مدل‌های زبانی بزرگ با حداکثر 13 میلیارد پارامتر را روی دستگاه‌ها اجرا کند. از دیگر ویژگی‌های این تراشه می‌توانیم به پشتیبانی از رمزگذاری و رمزگشایی AV1 4K HDR، ارتباطات 5G (با حداکثر سرعت دانلود 10 گیگابیتی)، وای‌فای 7 و فناوری اختصاصی Sensing Hub اشاره کنیم.

انتظار می‌رود که لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون X Elite از اواسط سال 2024 روانه بازار شوند. کوالکام امشب همچنین از چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 برای موبایل‌ها رونمایی کرد.

انتهای پیام
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما