مذاکره اپل با TSMC برای تولید تراشه های 3 نانومتری در داخل آمریکا

خیلی‌ها احتمالا نقدهایی بر دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا دارند اما یکی از کارهایی که او سعی کرد انجام دهد تمرکز تولید تراشه‌های نیمه‌هادی در آمریکا بود، در نتیجه از آن زمان تاکنون برترین شرکت ریخته‌گری و تولید تراشه جهان یعنی TSMC اعلام کرده که قرار است کارخانه‌ای در آریزونا در سال 2024 افتتاح کند و در همین راستا اپل نیز در حال مذاکره با این شرکت برای انتقال تولید تراشه‌های 3 نانومتری به داخل آمریکا است.

مذاکره اپل با TSMC برای تولید تراشه های 3 نانومتری در داخل آمریکا

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از سخت افزارمگ،هر چقدر تکنولوژی ساخت نودهای تراشه‌ها کاهش پیدا می‌کند ترانزیستورهای بیشتری می‌توان در آن تعبیه کرد و در همین راستا قدرت چیپست نیز افزایش می‌یابد. پیش از این سامسونگ و TSMC تنها شرکت‌هایی بودند که در این زمینه نوآوری‌های جدید را انجام داده بودند، اما تراشه‌های 4 نانومتری سامسونگ با مشکل گرمای زیاد و داغ شدن روبرو بود و در همین راستا تکنولوژی ساخت 4 نانومتری TSMC توانست بهترین عملکرد در این بخش را بدست آورد.

سامسونگ در نهایت تصمیم گرفت که از کار بر روی نودهای 3 نانومتری صرف نظر کند و این شرکت تلاش اخیر خود را بر روی توسعه نودهای 3 نانومتری گذاشته است. TSMC نیز در این بخش فعال بوده و این شرکت قرار است تراشه‌های 3 نانومتری A17 Bionic را برای آیفون‌های جدید iPhone 15 Pro و iPhone 15 Ultra در سال آینده تولید کند.

 

اپل و تراشه ساز تایوانی سال‌هاست که همکاری موثری با یکدیگر دارند و کمپانی اپل تقریبا 25 درصد درآمد TSMC را به خود اختصاص داده است. با شیوع کرونا و افزایش تنش‌ها میان چین و آمریکا برخی از شرکت‌های آمریکایی سرمایه‌گذاری و زنجیره تولیدی خود را از چین به ویتنام، تایلند و آسیای جنوب شرقی منتقل کرده‌اند.

در برخی تحلیل‌ها نیز عنوان شده که کاهش کامل وابستگی اپل به چین نزدیک به 8 سال برای این شرکت طول خواهد کشید. چین نیز در همین راستا در تلاش است تا در بخش تولید تراشه‌های پیشرفته خودکفا شود. کارخانه TSMC در ایالات آریزونا احتمالا تا سال 2025 وارد خط تولید نخواهد شد و در آن زمان نیز احتمالا محصولات اپل از تراشه‌های 2 نانومتری استفاده خواهند کرد. با این حال این احتمال نیز وجود دارد که این تراشه‌ها نیز تا آن سال در داخل خود ایالات متحده تولید شوند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما