آیا شبکه اجتماعی اینستاگرام تردز (Threads) قاتل توییتر است؟

اقتصاد ۱۰۰ - ساعاتی پیش، کمپانی متا شبکه اجتماعی اینستاگرام تردز را به عنوان رقیب و شاید جایگزین توییتر منتشر کرد. اما آیا Threads قادر به کنار زدن توییتر است؟

آیا شبکه اجتماعی اینستاگرام تردز (Threads) قاتل توییتر است؟

به گزارش گروه دانش و فناوری، شبکه اجتماعی اینستاگرام تردز (Threads) با هدف کنار زدن توییتر و جذب کاربران این شبکه اجتماعی آغاز به کار کرد. تردز در واقع همان توییتر با چند قابلیت کوچک بیشتر نسبت به پرنده آبی است که البته به نظر می‌رسد که هنوز راه زیادی تا رسیدن به حالت استیبل از نظر نرم افزاری و کاربردی در پیش داشته باشد. اما سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا Threads قادر به کنار زدن توییتر و به دست آوردن آن همه اعتبار که طی سال ها جمع شده، هست؟

در ادامه با بررسی برخی جوانب، سعی کردیم به این پرسش پاسخ دهیم، با گجت نیوز همراه باشید.

شبکه اجتماعی اینستاگرام تردز چیست؟

به طور خلاصه، Threads یک کپی نسبتا ناقص از توییتر و بلو اسکای است؛ برخی ویژگی‌های توییتر را در خود دارد و برخی را ندارد. اما به لطف یکپارچه شدن با اینستاگرام به افرادی که در آن عضو هستند این امکان را می‌دهد که بدون دردسر اکانت Threads خود را فعال کنند، اطلاعات کاربری خود در اینستاگرام را به تردز منتقل کنند و شروع به انتشار چیزی دقیقا شبیه به توییت با محدودیت 500 کاراکتر کنند. البته برخی ویژگی‌ها نظیر استوری و ساخت انجمن‌های کاربری از برتری های تردز نسبت به توییتر هستند، اما به طور کلی هیچ برتری قابل توجهی نسبت به توییتر یا بلو اسکای در تردز دیده نمی‌شود.

۱۰ میلیون کاربر فقط در ۷ ساعت

همانطور که گفتیم، شبکه اجتماعی تردز ساعاتی پیش منتشر شد؛ درست پس از گذشت ۷ ساعت چیزی حدود ۱۰ میلیون کاربر به تردز پیوستند و این موضوع سرو صدای زیادی به پا کرد؛ حتی برخی رسانه‌ها از این اتفاق به عنوان تهدیدی جدی برای توییتر و شروع زنگ خطر برای این شبکه اجتماعی یاد کردند.

اما آیا واقعا جذب این تعداد کاربر در مدت زمان کوتاه، بیانگر موفقیت تردز و پایان توییتر است؟

به هیچ وجه!

جنگ زرگری مبارزه در قفس، شروع پروپاگاندای زاکربرگ برای Threads

برای فهم بهتر این موضوع که جذب 10 میلیون کاربر برای Threads در مدتی کوتاه به هیچ وجه چیز عجیبی نیست، باید کمی به عقب برگردیم. متا مدت‌هاست که به فکر معرفی کردن رقیبی برای توییتر است، اما پرنده آبی آنقدر جای خود را در میان کاربران محکم کرده بود که شاید بهتر است بگوییم متا هرگز جرات نکرد تردز را معرفی کند. اما با آمدن ایلان ماسک همه چیز عوض شد. تغییرات و محدودیت‌های ایلان ماسک در توییتر صدای همه کاربران این شبکه اجتماعی را در آورد و حالا بهترین فرصت برای زاکربرگ بود تا جایگزین خودش را معرفی کند.

اما انتشار رقیب توییتر از سمت زاکربرگ به یک دعوای زرگری با ایلان ماسک نیاز داشت تا همه چیز برای رونمایی از Threads آماده شود. موضوعی که پس از رد و بدل شدن پیام های تند و تیز بین ماسک و زاکربرگ سرانجام به دعوت مبارزه در قفس کشید و حسابی سروصدا به پا کرد؛ مبارزه‌ای که هرگز اتفاق نیفتاد اما همه چیز را برای انتشار تردز به عنوان ضربه نهایی زاکربرک به ماسک آماده کرده بود.

از طرفی نباید فراموش کنیم که طبق آخرین آمارها، اینستاگرام اکنون 2.35 میلیارد نفر کاربر فعال در جهان دارد و حالا که تردز کاملا با اینستاگرام یکپارچه شده، به هیچ وجه دور از انتظار نبود که عده زیادی برای یکبار هم که شده بخواهند Threads را امتحان کنند.

آیا Threads می‌تواند جایگزین توییتر شود؟

زاکربرگ خوش نام تر از ایلان ماسک؟

در بالا اشاره کردیم که ایلان ماسک با خرید توییتر تغییراتی در این شبکه اجتماعی ایجاد کرد که صدای همه را درآورد. هرچند که قطعا برخی تغییرات ایلان ماسک کاربران پرنده آبی را به شدت نارحت کرده اما آیا واقعا زاکربرگ با انتشار رقیب توییتر می‌تواند آن را کنار بزند؟ آیا زاکربرگ خوشنام تر از ماسک است؟

در پاسخ باید بگوییم نه!

از زمان تاسیس فیسبوک به عنوان سکوی پرتاب زارکربرگ، یکی از بزرگترین انتقادها، مشکلات نرم افزاری و ضعف‌هایی بوده که این شبکه اجتماعی داشته است. موضوعی که حتی پس از روی کار آمدن واتساپ و اینستاگرام هم به شدت احساس شده و همیشه کاربران از کمبودها و عقب ماندگی های این پلتفرم‌ها شاکی بوده‌اند.

نمونه کاملا واضح، برتری‌های بسیار زیاد تلگرام نسبت به واتساپ است که همواره مورد توجه کاربران بوده و به جرات می‌توان گفت که واتساپ با آن همه کبکبه و دبدبه هرگز به پای تلگرام نرسیده است.

مشکلات اینستاگرام هم که دیگر حد حساب ندارد و بدون شک بی رقیب بودن یا شاید اولین بودن اینستاگرام باعث شده تا کاربران به ناچار از آن استفاده کنند. موضوعی که با روی کار آمدن تیک تاک به خوبی خود را نشان داد و این شبکه اجتماعی به سرعت به رقیبی سرسخت برای اینستاگرام مبدل شد.

حریم خصوصی هم همواره مشکل بزرگ مارک زاکربرگ و پلتفرم های زیر مجموعه او بوده است. هرازگاهی جنجال های بزرگی بر سر نقض حریم خصوصی کاربران در پلتفرم های متا بر پا می‌شود که حسابی کاربران را نسبت به ابزارهای ساخت زاکربرگ بی اعتماد کرده است.

با این اوصاف، به خوبی مشخص است که مجموعه متا و در راس آن شخص مارک زاکربرگ به هیچ وجه خاطره خوبی از پلتفرم‌های خود در ذهن کاربران ایجاد نکرده‌اند که بتوانند با معرفی یک رقیب برای پلتفرم قدرتمندی نظیر توییتر، کاربران آن شبکه اجتماعی را به خود جذب کند.

در دنیای امروز جایی برای پلتفرم های موازی وجود دارد؟

اما گذشته از مباحثی که در بالا مطرح شد، بیایید از منظری دیگر به این موضوع نگاه کنیم. آیا در جهان امروز، جایی برای پلتفرم های موازی وجود دارد؟

در پاسخ باید بگوییم بله، اما و اگر!

به طور خلاصه، در صورتی که یک پلتفرم موازی (کپی) نسبت به پلتفرم رقیب دارای امکانات بسیار بیشتری باشد، پشتوانه و اعتبار بسیار قوی داشته باشد و همچنین پلتفرم رقیب مشکلات زیادی داشته باشد، ممکن است مورد اقبال کاربران قرار بگیرد.

اما مثال های زیادی هم وجود دارد که حتی با داشتن اکثر شرایط بالا، همچنان نتوانستند جایگزین رقیب قدرتمند خود شوند که تلگرام نمونه بسیار واضحی برای این مثال است که علیرغم مشکلات بسیار واتساپ و برتری های فراوان به آن، همچنان با فاصله بسیار زیادی نسبت به میزان کاربر فعال از واتساپ عقب مانده است.

از طرفی، توییتر به هیچ وجه پلتفرم معیوبی نیست و حتی با تغییرات و مشکلاتی که ایلان ماسک برای آن ایجاد کرده، همچنان ۴۵۰ میلیون کاربر فعال داشته و کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. با این اوصاف بعید به نظر می‌رسد که شبکه اجتماعی تردز به عنوان رقیب و جایگزین توییتر شانسی برای جذب کاربران توییتر داشته باشد.

چه انگیزه ای برای مهاجرت کاربران توییتر به Threads وجود دارد؟

اما قطعا مهمترین عامل موفقیت یا عدم موفقیت تدرز، مهاجرت کاربران توییتر به جایگزین آن در متا است. هرچند که باید ابتدا به این موضوع توجه کنیم که چه دلیلی برای مهاجرت از توییتر به تدرز وجود دارد.

شبکه اجتماعی توییتر اکنون به رسانه‌ای تبدیل شده که بخش بزرگی از هدف کاربران فعال در آن، داشتن یک تریبون برای اظهار نظر است. به عنوان مثال، توییتر تنها رسانه‌ای است که حتی سیاسیون و افراد معروف دولتی یا حکومتی در آن بیانه‌های رسمی منتشر می‌کنند، اظهار نظر رسمی می‌کنند و معادلات سیاسی جهان را از این تریبون تغییر می‌دهند؛ تا جایی که اکنون توییتر در بسیاری از کشورهای جهان، نقشی تعیین کننده در انتخابات ریاست جمهوری یا موارد مشابه دارد.

در واقع توییتر به کاربران خود قدرت رسانه‌ای بسیار زیادی داده که این قدرت در گذر زمان و به واسطه فعالیت مستمر در آن برای اکثر این کاربران به دست آمده و بعید به نظر می‌رسد کسی حاظر باشد دوباره از صفر شروع به کسب این اعتبار در یک پلتفرم نوپا کند.

با این اوصاف حتی اگر توییتر دارای ضعف‌های بسیار هم باشد، همچنان شانس بسیار کمی برای تردز وجود دارد که بتواند کاربران فعال توییتر با میلیون‌ها دنبال کننده و اعتبار فراوان را جذب یا وادار به مهاجرت به خود کند.

اینستاگرام، تنها شانس تردز

اما شاید بزرگترین شانس شبکه اجتماعی تردز، اینستاگرام باشد. شبکه اجتماعی محبوبی که علیرغم مشکلات بسیار، همچنان چیزی حدود ۲.۵ میلیارد کاربر در سراسر جهان داشته و اگر تردز جذابیت کافی را برای این کاربران هم داشته باشد، می تواند به رقیبی سرسخت برای توییتر مبدل گردد.

هرچند که نباید فراموش کنیم که اساسا کاربرد توییتر و اینستاگرام به شدت با هم متفاوت است و به همین دلیل، قاعدتا جنس کاربران این دو شبکه اجتماعی هم با هم کاملا فرق خواهد داشت و مشخص نیست که آیا تردز هم برای کاربران اینستاگرام جذابیت دارد یا نه.

البته بسیار ممکن است هدف اصلی زاکربرگ از خلق تردز، ایجاد فضایی بسیار غیر رسمی تر از توییتر برای کاربران عادی جهت انتشار محتواهایی اینستاگرام مانند، با تم توییتر در تردز باشد!

جمع بندی

با توجه به مواردی که در این مقاله به آنها اشاره شد، باید نتیجه بگیریم که شبکه اجتماعی تردز شانس زیادی برای کنار زدن توییتر ندارد؛ در بهترین حالت شاید نظر کاربران اینستاگرام را به خود جلب کند که در آن صورت هم محتوای تردز به شدت با توییتر متفاوت خواهد بود. در حالت بد ماجرا هم ممکن است با شکست مواجه شود و هرگز مورد اقبال کاربران قرار نگیرد.

به هر صورت این زمان است که همه چیز را مشخص می‌کند و بهتر است به این شبکه اجتماعی نوپا کمی زمان بدهیم تا ببینیم نتیجه چه خواهد شد.

 

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما