شرکت‌های اروپایی از قانون هوش مصنوعی انتقاد کردند؛ تضعیف رقابت بازار

اقتصاد ۱۰۰ - برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اروپا با ارسال یک نامه به پارلمان اروپا، از قانون موسوم به قانون هوش مصنوعی انتقاد کرده‌اند.

شرکت‌های اروپایی از قانون هوش مصنوعی انتقاد کردند؛ تضعیف رقابت بازار

به گزارش گروه دانش و فناوری، برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اروپایی با انتقاد از قانون موسوم به «قانون هوش مصنوعی» (AI Act) که ماه گذشته تصویب شد، مدعی شده‌اند که AI Act بی‎‌فایده است و می‌تواند تأثیر منفی روی رقابت در این زمینه داشته باشد.

به‌گزارش فایننشال تایمز، بیش از 150 مدیرعامل از شرکت‌هایی مانند رنو (خودروساز فرانسوی)، شرکت صنایع هوافضایی ایرباس و زیمنس با ارسال یک نامه سرگشاده به پارلمان اروپا، کمیسیون و کشورهای عضو EU، از قانون هوش مصنوعی به‌دلیل خطرات آن برای رقابت‌پذیری و حاکمیت تکنولوژیک اروپا انتقاد کرده‌اند.

ماه قبل پارلمان اروپا  پیش‌نویس  قانون هوش مصنوعی را پس از دو سال توسعه قوانین مربوط به آن تصویب کرد که در آن مواردی درباره پیشرفت‌های اخیر این حوزه مانند مدل‌های هوش مصنوعی زبان بزرگ (LLM) و مدل‌های پایه، مانند GPT-4 از OpenAI وجود دارد. البته هنوز چندین مرحله تا اجرایی‌شدن این قانون جدید باقی مانده و انتظار می‌رود قوانین نهایی تا اواخر سال جاری اعلام شوند.

امضاکنندگان این نامه ادعا می‌کنند نسخه فعلی قانون هوش مصنو‌عی، پتانسیلی که این فناوری برای رشد مجدد اروپا در زمینه فناوری فراهم کرده را سرکوب خواهد کرد. آن‌ها استدلال کرده‌اند که قوانین تصویب شده بیش از اندازه افراطی هستند و به جای فراهم کردن یک محیط مناسب برای نوآوری‌های مربوط به هوش مصنوعی، جاه‌طلبی‌های آن را در معرض خطر قرار می‌دهند.

نگرانی‌های قانون هوش مصنوعی

یکی از نگرانی‌های اصلی که در این نامه مطرح شده، قوانین سختگیرانه AI Act است که به‌ویژه سیستم‌های هوش مصنوعی مولد یا مدل‌های پایه را هدف قرار داده‌اند. براساس قانون تصویب‌شده، ارائه‌دهندگان مدل‌های پایه هوش مصنوعی باید محصول خود را در اتحادیه اروپا ثبت کنند، خطرات آن‌ها را تحت ارزیابی قرار دهند و الزاماتی مانند «ارائه اطلاعات داده‌های مربوط به آموزش مدل خود» را برآورده کنند.

همچنین آن‌ها از اتحادیه اروپا خواسته‌اند با کمک کارشناسان این صنعت یک نهاد نظارتی ایجاد کند تا همزمان با ادامه توسعه هوش مصنوعی، روی طراحی قانون آن نظارت داشته باشد.

در مقابل، «ایلان ماسک» از جمله حامیان قانو‌ن هوش مصنوعی بوده و بارها درباره خطرات این فناوری حرف زده است. آخرین بار او در ماه گذشته گفته بود که عدم قانون‌گذاری برای هوش مصنوعی عاقبتی فاجعه‌بار خواهد داشت.

انتهای پیام
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما