مشخصات دوربین سری پیکسل ۸ گوگل لو رفت!

اقتصاد ۱۰۰ - اگر انتظار زیادی از پیکسل ۸ گوگل نداشتید، با خبر امروز شگفت زده خواهید شد.

مشخصات دوربین سری پیکسل ۸ گوگل لو رفت!

به گزارش گروه دانش و فناوری،سری گوگل پیکسل به لطف سرمایه‌گذاری هنگفت در حوزه عکاسی از همان ابتدا، به گوشی‌هایی با دوربین عالی شهرت یافت. این حرکتی خوب بود که نسل‌های پیکسل را حتی با اینکه گوگل چهار سال متوالی از یک سنسور در دوربین گوشی‌هایش استفاده کرد، در رقابت با دیگر گوشی‌های هوشمند نگه داشت. برای مثال گوگل پیکسل 6a سال گذشته با وجود داشتن همان سنسور تصویر تکراری سونی IMX363 باز هم تحسین همگان را برانگیخت.

در سری پیکسل ۶، گوگل اولین ارتقای سخت افزاری دوربین اصلی را پس از پیکسل ۳ معرفی کرد. در این سری کل سخت افزار دوربین به روز شد و حسگر اصلی قدیمی را با ISOCELL GN1 سامسونگ تعویض کرد. گوگل با تکیه بر این پیکربندی، بهبودهای دیگری را هم در دوربین اصلی و هم در دوربین سلفی، لنز تله فوتو و حالت ماکرو در مدل‌های پرو سری پیکسل ۷ ارایه کرد. به لطف منبعی در گوگل که اطلاعات امروز را فاش کرده، امروز مشخصات دوربین و برخی ویژگی‌های سری پیکسل ۸ گوگل به دست آمده است، که در ادامه به جزییات آن می‌پردازیم.

ارتقای اصلی سخت افزار دوربین در سال جاری برای هر دو مدل پیکسل ۸ انجام خواهد شد. سنسور ISOCELL GN1 سامسونگ جای خود را به ICOSELL GN2 می‌دهد. این موضوع چند پیشرفت مهم را به همراه دارد؛ اول اینکه سنسور مدل جدیدتر بزرگتر است و اجازه ورود حدود ۳۵ درصد نور بیشتر را نسبت به نسل قبلی خود می‌دهد تا تصاویر روشن‌تر در نور کم و سرعت‌های شاتر سریع‌تر برای کاهش تاری عکس را به ارمغان آورد.

این سنسور همچنین از فیلم‌برداری 8K با ۳۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند که تراشه تنسور G3 هم از آن پشتیبانی می‌کند. با این حال، این ویژگی ممکن است در نهایت برای کاربران عرضه نشود، اما فعلا ظاهرا در برنامه‌های گوگل است. لازم به ذکر است که در حال حاضر پیکسل‌های گوگل فیلم‌برداری 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را پشتیبانی می‌کنند.


 

از طرف دیگر گوگل پیکسل ۸ پرو همچنین یک ارتقای بسیار درخواست شده را در دوربین اولترا واید دریافت خواهند کرد. سنسور IMX386 سونی با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی در پیکسل ۸ پرو کنار گذاشته می شود و به جای آن از سنسور ۶۴ مگاپیکسلی IMX787 سونی استفاده می‌شود که همان سنسور به کار رفته در دوربین اصلی پیکسل 7a است و یک ارتقای بزرگ محسوب می‌شود. اندازه این سنسور حدود دو برابر مدل قبلی است و کیفیت دوربین فوق عریض را به شدت بهبود می‌بخشد. گوگل همچنین این لنز را کمی بازتر کرده است، در حالی که میدان دید دقیق (FoV) را نمی‌دانیم، نسبت زوم از 0.56x به 0.49x ارتقا یافته است. در کمال تعجب این احتمال وجود دارد که حالت ماکرو که در پیکسل ۷ معرفی شد، در سری پیکسل ۸ عرضه نشود زیرا از هم اکنون این ویژگی در پیکسل ۸ پرو غیر فعال شده است. البته این ویژگی ممکن است بعدا دوباره فعال شود یا شاید گوگل به طور کلی آن را حذف کند.

دوربین فوق عریض گوگل پیکسل ۸ استاندارد هم ارتقا یافته است، اما به طور طبیعی کمتر از مدل پرو. در حالی که سنسور دوربین این گوشی همان IMX386 سونی است که در سری پیکسل۶ یافت می‌شود، اما گوگل امسال آن را کمی ارتقا داده است. پیکسل ۷ دارای نسبت زوم 0.67x است اما اکنون این نسبت در پیکسل ۸ به میزان 0.55x ارتقا یافته است.

در مورد دوربین تله فوتو پیکسل ۸ پرو به نظر می‌رسد همان ماژول 5x پیکسل ۷ پرو باقی بماند. برای دوربین سلفی هم داستان به همین شکل است و گوگل تصمیم گرفته که دوربین ۱۱ مگاپیکسلی به برده شده در پیکسل ۷ پرو را حفظ کند. در جدول زیر مقایسه دوربین پیکسل ۷ و ۷ پرو را با پیکسل ۸ و ۸ پرو می‌توانید ببینید:

  پیکسل ۷ پیکسل ۸ پیکسل ۷ پرو پیکسل ۸ پرو
دوربین واید (اصلی)

سامسونگ GN1

(۵۰ مگاپیکسل)

سامسونگ GN2

(۵۰ مگاپیکسل)

سامسونگ GN1

(۵۰ مگاپیکسل)

سامسونگ GN2

(۵۰ مگاپیکسل)

دوربین اولترا واید

سونی IMX386

(۱۲ مگاپیکسل)

نسبت زوم 0.67x

سونی IMX386

(۱۲ مگاپیکسل)

نسبت زوم 0.55x

سونی IMX386

(۱۲ مگاپیکسل)

نسبت زوم 0.56x

سامسونگ IMX787

(۶۴ مگاپیکسل)

نسبت زوم 0.49x

دوربین تله فوتو - -

سامسونگ GM5

(۴۸ مگاپیکسل)

نسبت زوم 5x

سامسونگ GM5

(۴۸ مگاپیکسل)

نسبت زوم 5x

دوربین سلفی

سامسونگ 3J1

(۱۱ مگاپیکسل)

سامسونگ 3J1

(۱۱ مگاپیکسل)

سامسونگ 3J1

(۱۱ مگاپیکسل)

سامسونگ 3J1

(۱۱ مگاپیکسل)

جالب اینجاست که به نظر می‌رسد گوگل رویه اپل را در پیش گرفته، بدین معنی که ظاهرا قصد دارد فاصله پیکسل‌های معمولی را از مدل‌های پرو خود بیشتر کند. در نسل‌های قبلی تفاوت میان سری استاندارد و پرو به این میزان نبود، اما در سری پیکسل ۸ باید شاهد رویکرد متفاوت گوگل باشیم و با اطلاعاتی که تاکنون داریم، خرید پیکسل ۸ معمولی نسبت به پیکسل ۸ پرو، به معنای قدرت زوم ضعیفتر و تجربه دوربین فوق عریض با کیفیت پایین‌تر است و چه بسا در آینده با درز اطلاعات بیشتر، متوجه تفاوت‌های دیگری بین پیکسل ۸ و ۸ پرو، به جز در قسمت دوربین باشیم.

هرچند که به طور دقیق نمی‌توان گفت، اما تمامی گوشی‌های پیکسل از پیکسل ۶ تا به حال (به استثنای سری A)، دارای یک سنسور تک نقطه‌ای (ToF) برای کمک به فوکوس خودکار هستند که در تصویر زیر نیز می‌توانید آن را ببینید.


 

اما در پیکسل ۸ پرو سرانجام قرار است شاهد بهبود این مورد باشیم. این دستگاه دارای سنسور جدید ToF VL53L8 8×8 خواهد بود. در حالی که داشتن یک سنسور واقعی دوربین لایدار، مانند سنسور ۰٫۳ مگاپیکسلی IMX590 در آیفون ۱۴ پرو، بدیهی است که کاربرد بیشتری دارد، اما سنسور جدید پیکسل ۸ پرو هم یک ارتقای بزرگ است که فوکوس خودکار بسیار قابل اطمینان‌تری را به ارمغان می‌آورد.

لازم به ذکر است که سنسور ToF بهبود یافته به مدل‌های استاندارد. پیکسل ۸ راه پیدا نمی‌کند و این مدل سنسور VL53L1 قدیمی را حفظ می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های پسکل ۸ پرو که پیش‌تر نیز فاش شده بود، سنسور دماسنج FIR است. برخی حدس می‌زنند که ممکن است این یک دوربین حرارتی کامل باشد که می‌تواند برای اهداف عکاسی نیز استفاده شود، اما اینطور نخواهد بود.

سنسور مذکور Melexis MLX90632 که در مورد آن صحبت می‌کنید، صرفا برای اندازه‌گیری دمای بدن بدون تماس با دقت بالا است؛ بنابراین این یک دوربین یا سخت افزار دیگری نیست که بتواند هدف دیگری جز اندازه‌گیری دما داشته باشد.

در حالی که بدیهی است که نرم افزار دوربین پیکسل ۸ در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و گوگل به طور عمده بر روی کارکرد سخت افزار جدید تمرکز دارد، ما برخی از بهبودهای سطح پایین جدید را مشاهده کرده‌ایم.

ویژگی «Adaptive Torch» یک قابلیت جدید است که به صورت پویا شدت فلش را بر اساس محیط و سایر ورودی‌ها تنظیم می‌کند. اگر از فلش استفاده کنید، این ویژگی باعث می‌شود از عکس‌های با نوردهی بیش از حد جلوگیری شود و عکاسی در نور کم را حتی بهتر از قبل کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید «Segmentaion AWB» است و همانطور که از نام آن پیداست، صحنه با استفاده از هوش مصنوعی به بخش های مختلف تقسیم می‌شود تا پردازش‌های مختلف را به طور انتخابی در بخش‌های خاصی از تصویر اعمال کند. البته این چیز جدیدی نیست و کوالکام ویژگی مشابهی را برای اسنپدراگون ۸ نسل دو اعلام کرده است. جالب اینجاست که باید ببینیم که گوگل چگونه این قابلیت را در گوشی‌های خود می‌گنجاند.

گوگل همچنین ممکن است ویژگی تغییر میزان تاری بوکه در ویدیوها را برای حالت سینمایی اضافه کند که برای اولین بار در پیکسل ۷ معرفی کند.

موارد ذکر شده پیشرفت‌هایی بود که از سری گوگل پیکسل ۸ تا امروز می‌دانیم و به نظر می‌رسد که این پیشرفت‌های قانع کننده‌ای را هم در بخض سخت افزار و هم در بخش نرم افزار به ارمغان آورد که ارتقای خوبی نسبت به پیکسل ۷ محسوب می‌شود. باید دید که این ارتقاها موجب می‌شود تا گوگل باز هم در صدر رقابت عکاسی با موبایل قرار گیرد یا خیر.

انتهای پیام

منبع : جی اس ام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما