کپسول حامل خدمه ماموریت «آکسیوم-۲» به زمین بازگشت

اقتصاد ۱۰۰ - کپسول «دراگون» حامل خدمه ماموریت «آکسیوم-۲» از «ایستگاه فضایی بین‌المللی» جدا شد و در خلیج مکزیک فرود آمد.

کپسول حامل خدمه ماموریت «آکسیوم-۲» به زمین بازگشت

به گزارش گروه دانش و فناوری، کپسول «دراگون»(Dragon) موسوم به «آزادی»(Freedom)، اوایل روز ۳۰ مه در ساعت ۱۱:۰۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی، از «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) جدا شد و به مأموریت ۱۰ روزه که شامل هشت روز اتصال به آزمایشگاه مداری بود، پایان داد.

کپسول آزادی ۱۲ ساعت بعد طی یک فرود بی‌عیب و نقص، ساعت ۱۱:۰۴ شب به وقت منطقه زمانی شرقی در خلیج مکزیک به زمین بازگشت و به مأموریت خصوصی «آکسیوم-۲»(Ax-۲) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) پایان داد.

«پگی ویتسون»(Peggy Whitson)، فضانورد سابق ناسا و فرمانده ماموریت آکسیوم-۲، درست پس از فرود گفت: اسپیس‌ایکس، مایلیم بگوییم که این یک سواری فوق‌العاده بود. همه ما واقعا از آن لذت بردیم.

آکسیوم-۲ پس از «آکسیوم-۱» که در آوریل ۲۰۲۲ انجام شد، دومین ماموریت به ایستگاه فضایی بین‌المللی است که توسط شرکت «آکسیوم اسپیس»(Axiom Space) صورت گرفت. ماموریت قبلی، اولین پرواز سرنشین‌دار کاملا خصوصی به آزمایشگاه مداری بود.

ماموریت آکسیوم-۲، توسط ویتسون فرماندهی شد و سه خدمه دیگر شامل «جان شافنر»(John Shoffner)، «علی القرنی»(Ali AlQarni) و «ریحانه برناوی»(Rayyanah Barnawi) را نیز در بر داشت.

شافنر، یک سرمایه‌گذار است که برای این سفر بلیت خریده بود. القرنی و برناوی، فضانوردان عربستان سعودی هستند و نخستین فضانوردان این پادشاهی به شمار می‌روند که به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرده‌اند. همچنین، برناوی نخستین زن از عربستان سعودی به شمار می‌رود که به فضا رسیده است.

برناوی طی مراسم خداحافظی در ایستگاه فضایی بین‌المللی گفت: هر داستانی به پایان می‌رسد و این تنها آغاز دوران جدیدی برای کشور و منطقه ماست.

برناوی در حالی که جلوی اشک‌هایش را می‌گرفت، اضافه کرد: بنابراین، من فقط می‌خواهم از همه کسانی که در اینجا به ما کمک کردند، تشکر کنم.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما