اپل حدود ۹۰ درصد تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC را برای امسال تصاحب می‌کند

اقتصاد ۱۰۰ - شرکت تایوانی TSMC معتبرترین تولیدکننده تراشه در دنیا و شریک اصلی اپل در تامین چیپست دستگاه‌های این شرکت است و اپل هر ساله تقریبا تمامی تولیدات آن را از آن خود می‌کند.

اپل حدود ۹۰ درصد تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC را برای امسال تصاحب می‌کند

به گزارش گروه دانش و فناوری، طبق گزارش منابع صنعتی و به نقل از دیجی تایمز، اپل نزدیک به ۹۰ درصد از ظرفیت پردازش ۳ نانومتری نسل اول تامین کننده اصلی تراشه‌هایش شرکت TSMC را در سال جاری میلادی برای آیفون‌ها، مک‌ها و آیپدهای آینده رزرو کرده است و برآورد شده که این شرکت تولید کننده نیمه هادی تایوانی، در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ جهش بزرگی را در فرایند تولید چیپست خواهد داشت.

انتظار می‌رود که مدل‌های آیفون ۱۵ پرو آینده اپل دارای پردازنده A17 Bionic باشند، اولین تراشه آیفون اپل که مبتنی بر فرایند تولید ۳ نانومتری نسل اول TSMC به نام N3B خواهد بود. گفته می شود که فناوری ۳ نانومتری در مقایسه با ۴ نانومتری که برای ساخت تراشه A16 Bionic مورد استفاده در آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس، ۳۵ درصد بهبود بهره‌وری انرژی و ۱۵ درصد عملکرد سریع‌تر را ارایه می‌کند.

به نظر می‌رسد تراشه M3 اپل هم برای مک و آیپد از فرآیند ۳ نانومتری استفاده کند و اولین دستگاه‌های M3 شامل مک بوک ایر ۱۳ اینچی و آیمک ۲۴ اینچی باشد که هر دو در اواخر امسال عرضه می‌شوند. از طرف دیگر مینگ چی کو تحلیلگر معروف محصولات اپل معتقد است مدل‌های جدید مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی که در سال ۲۰۲۴ عرضه می‌شوند، دارای تراشه‌های M3 Pro و M3 Max خواهند بود. در مورد آیپدها نیز مدل‌های جدید آیپد پرو که سال آینده عرضه می شوند احتمالا از تراشه‌های M3 بهره خواهند برد.

بر اساس گزارش توسعه دهندگان اپ استور که توسط مارک گورمن از بلومبرگ به دست آمده است، اپل در حال حاضر در حال آزمایش تراشه جدیدی با پردازنده ۱۲ هسته‌ای، گرافیک ۱۸ هسته‌ای و حافظه ۳۶ گیگابایتی است که می‌تواند M3 Pro سطح پایه برای نسل بعدی مک بوک پروهای ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی باشد.

با توجه به روند موجود، تراشه‌های اپل سیلیکون در آینده که بر روی فرایند ۳ نانومتری ساخته شده‌اند، حداکثر ۴۰ هسته محاسباتی را پشتیبانی خواهند کرد. تراشه M2 دارای پردازنده ۱۰ هسته‌ای و تراشه‌های M2 Pro و M2 Max دارای پردازنده‌های ۱۲ هسته‌ای هستند، بنابراین فرایند ۳ نانومتر می‌تواند عملکرد چند هسته‌ای را به میزان قابل توجهی افزایش دهد؛ این فرایند در واقع بزرگترین جهش عملکرد و کارایی تراشه‌های اپل از سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

شرکت TSMC همچنین در حال کار بر روی یک فرآیند ۳ نانومتری پیشرفته‌تر با نام N3E است و دستگاه‌های اپل هم در نهایت به نسل N3E مهاجرت خواهند کرد که انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ وارد تولید تجاری شود، اما طبق گفته دیجی تایمز، محصولات حاوی این تراشه تا سال ۲۰۲۴ عرضه نخواهند شد.

انتهای پیام

منبع : جی اس ام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما