ایلان ماسک موفق نشد OpenAI را تصاحب کند

اقتصاد ۱۰۰ - گزارشی جدید مدعی است که ایلان ماسک در سال 2018 تلاش کرد که OpenAI، شرکت خالق ChatGPT را تصاحب کند؛ اما شکست خورد.

ایلان ماسک موفق نشد OpenAI را تصاحب کند

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل ازسخت افزارمگ ،ماسک عضوی از گروه کوچکی بود که آزمایشگاه هوش مصنوعی را در سال 2015 به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی تأسیس کردند. OpenAI با این هدف تأسیس شد که نتایج تحقیقاتش را به‌ صورت عمومی به اشتراک بگذارد و برای کل جامعه مفید باشد. اما در اوایل سال 2018، ایلان ماسک نگران بود که شرکت از گوگل عقب بماند. او پیشنهاد کرد که رهبری OpenAI را برعهده بگیرد و خودش آن را اداره کند. اما سایر بنیانگذاران OpenAI از جمله سام آلتمن، مدیر عامل فعلی شرکت، و گرگ براکمن، رئیس فعلی آن، این پیشنهاد را رد کردند. آنها اجازه ندادند که ایلان ماسک، OpenAI را تصاحب کند.

ایلان ماسک تصاحب OpenAI

ایلان ماسک در سال 2018 از هیئت مدیره OpenAI استعفا داد. او دلیل کناره‌گیری خود را تضاد منافع این شرکت با کارش در تسلا اعلام کرد. ماسک وعده داده بود که 1 میلیارد بودجه در اختیار OpenAI قرار دهد. اما قبل از ترک شرکت فقط 100 میلیون دلار به این شرکت کمک کرد. این امر OpenAI را با مشکلاتی جدی مواجه کرد؛ زیرا توسعه مدل‌های هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ مانند تولیدکننده تصویر DALL-E و سری GPT تولیدکننده متن، هزینه‌های هنگفتی به همراه داشت.

OpenAI در سال 2019 اعلام کرد که در حال ایجاد نهاد انتفاعی جدیدی برای تأمین مالی تحقیقات خود می‌باشد. مدتی زیادی نگذشته بود که مایکروسافت وارد عمل شد و میلیاردها دلار سرمایه و مقدار قابل‌توجهی منابع در اختیار OpenAI قرار داد. مایکروسافت قراردادهای انحصاری برای استفاده از فناوری این شرکت در محصولات خود امضا کرد.

منابع آگاه به‌طور قطعی اعلام نکرده‌اند که وعده‌شکنی ماسک در تامین بودجه عاملی بود که OpenAI را به سمت مایکروسافت سوق داد یا خیر. اما این منطقی‌ترین تفسیر ممکن است. این موضوع ممکن است در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد، اما در واقع مهم‌ترین تصمیم مدیران OpenAI محسوب می‌شود. بسیاری از افراد جامعه تغییر موضع OpenAI به سمت منافع شرکت را لحظه بزرگی برای هوش مصنوعی و جهان می‌دانند. این تصمیم که از نظر برخی افراد خیانت به اصول پایه‌گذاری OpenAI محسوب می‌شود، باعث شد که این شرکت در سریع‌ترین زمان ممکن ابزارهای هوش مصنوعی قدرتمندی توسعه دهد و توجه کل جهان را به خود جلب کند. البته منتقدان فکر می‌کنند که این اقدام ممکن است عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد.

ظاهراً روابط تجاری OpenAI و مایکروسافت نحوه اشتراک‌گذاری نتایج تحقیقات این شرکت را تغییر داده‌است. هنگامی که OpenAI آخرین مدل زبان هوش مصنوعی خود، GPT-4 را در اوایل این ماه معرفی کرد، بسیاری از کارشناسان از اینکه شرکت جزئیاتی در مورد نحوه ایجاد این مدل یا داده‌های آموزشی آن به اشتراک نگذاشت، نگران شدند. ایلیا سوتسکور، دانشمند ارشد OpenAI، توضیح داد که این اقدام برای حفظ مزیت رقابتی شرکت نسبت به رقبا (و برای جلوگیری از سوء‌استفاده از فناوری آن) صورت گرفته‌ است. اما بسیاری از کارشناسان هوش مصنوعی می‌گویند که محدودکردن دسترسی به مدل‌های OpenAI درک تهدیدات احتمالی ناشی از این سیستم‌ها را برای جامعه سخت‌تر می‌کند و قدرت را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد.

از زمانی که OpenAI با مایکروسافت وارد همکاری شد، این دو شرکت خدمات و محصولات هوش مصنوعی را با سرعتی چشمگیر راه‌اندازی کردند. همچنین، مایکروسافت فناوری OpenAI را در ویندوز و مجموعه آفیس ادغام کرد.

ماسک بارها از تغییر مسیر OpenAI ابراز ناراحتی کرد. در ماه فوریه، او در توییتی گفت: OpenAI با این هدف خلق شد که شرکتی متن‌باز باشد و نتایج تحقیقاتش را در دسترس عموم قرار دهد. اما حالا به‌طور کامل روی سود حداکثری متمرکز شده است و اساساً توسط مایکروسافت کنترل می‌شود. او اضافه کرد که این به هیچ عنوان چیزی نیست که من قصد داشتم. جمعه گذشته، او در توییتی دیگری نوشت: به نظر من هوش مصنوعی قدرتمندترین ابزاری است که بشر تا کنون اختراع کرده اما در حال حاضر کنترل آن در دستان شرکتی انحصارطلب و بی‌رحم است.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : مدیرکل استاندارد استان تهران از ادامه برخوردهای قانونی با فروشندگان مصنوعات طلا با عیار پایین…

اخبار سلامت

سینما در سینما