پردازنده های Threadripper 7000 TR5 نیمه دوم 2023 عرضه می شوند

اقتصاد ۱۰۰ - شرکت AMD قصد دارد نسل جدید پردازنده های HEDT خودعنی پردازنده‌های Ryzen Threadripper 7000 TR5 را تا پایان امسال عرضه کند.

پردازنده های Threadripper 7000 TR5 نیمه دوم 2023 عرضه می شوند

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از سخت افزارمگ ، شرکت AMD عرضه بسیار موفقی با پردازنده‌های Threadripper 5000 داشت و هیچ رقیبی هم در این بازار نداشت. اما طی یک ماه گذشته، شرکت اینتل عرضه پردازنده‌های Sapphie Rapids را آغاز کرده و در همین یک ماه، همه چیز در بازار پردازنده‌های HEDT تغییر کرده است.

پردازنده‌های Ryzen Threadripper 5000 Zen3 شرکت AMD همچنان از نظر عملکرد فنی بهترین پردازنده‌های کلاس خود هستند و پردازنده‌های Sapphire Rapids به آن‌ها از نظر قدرت خالص پردازشی به آن‌ها نزدیک هم نمی‌شوند. اما مسئله این است که پلتفرم Sapphire Rapids، یک پلتفرم به‌روز و آینده‌دار است و از فناوری‌های نوین نظیر حافظه‌های DDR5 و رابط PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند. پلتفرم‌های HEDT فعلی AMD، پلتفرم‌های سالخورده WRX40 و WRX80 بر پایه سوکت TR4 هستند و تیم قرمز باید زودتر به فکر به‌روز کردن آن‌ها باشد.

اینطور که Tony Yu، مدیر ارشد ایسوس اعلام کرده، AMD قصد دارد پلتفرم جدید TR5 را در نیمه دوم 2023 به بازار عرضه کند. این اطلاعات در یک ویدئوی جدید گفته شده که روی سایت Bilibili منتشر شده است، ویدئویی که در اصل به نمایش قابلیت‌ها و پتانسیل‌های پلتفرم جدید Sapphire Rapids WS اینتل می‌پردازد. همان‌طور که گفتیم، پلتفرم TR5 به نوعی جایگزین پلتفرم فعلی TR4 شرکت AMD به حساب می‌آید.

 

AMD دیگر نمی‌تواند از سوکت TR4 برای پردازنده‌های جدید استفاده کند، چرا که هیچ کدام از پردازنده‌های Zen 4 از آن پشتیبانی نمی‌کنند. شرکت AMD برای پردازنده های Threadripper 7000 به توسعه سوکت جدید TR5 نیاز دارد. این شرکت سوکت SP5 را برای پردازنده‌های EPYC Genoa در اختیار دارد، اما این سوکت برای پلتفرم‌های سرور و ورک‌استیشن بهینه شده است. درست همانند پردازنده‌های Sapphire Rapids WS اینتل، پردازنده‌های Threadripper 7000 Storm Peak تیم قرمز هم قرار است به دو دسته ورک‌استیشن و HEDT تقسیم بشوند.

پلتفرم HEDT این سری از حافظه چهار کاناله DDR5 و حداکثر 64 مسیر PCIe 5.0 پشتیبانی خواهد کرد، در حالی که پلتفرم ورک‌استیشن Threadripper 7000 Pro تا هشت کانال DDR5 و تا 128 مسیر PCIe 5.0 خواهد داشت. هنوز مشخصات فنی نظیر تعداد هسته، فرکانس و توان حرارتی این پردازنده‌ها منتشر نشده، اما مطمئن هستیم که این پردازنده‌ها به رقابت مستقیم با پردازنده‌های Xeon W-2400 / W-3400 شرکت اینتل خواهند پرداخت.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز