نگاهی به بهبود V-Cache سه بعدی AMD در نسل جدید

اقتصاد ۱۰۰ -AMD پردازنده‌ی Ryzen 9 7950X3D را در پایان ماه گذشته عرضه کرد و با وجود برخی نظرات متفاوت در مورد مفید بودن فناوری سه بعدی در یک پردازنده 16 هسته‌ای، این شرکت به مشتاقانه به دنبال نسل دوم 3D V-Cache رفته است.

نگاهی به بهبود V-Cache سه بعدی AMD در نسل جدید

به گزارش گروه دانش و فناوری و به نقل ازسخت افزارمگ ،AMD در سال 2019 با استفاده از گره 7 نانومتری برای قالب پیچیده هسته (CCD) و گره 12 نانومتری برای قالب IO از ریزمعماری Zen 2، شروع به اختلاط گره‌ها کرد. AMD اخیراً به Tom’s Hardware تأیید کرده است که Zen 4 آن را به سه گره ارتقا می‌دهد: گره 5 نانومتری برای CCD، گره 6 نانومتری برای قالب IO و گره 7 نانومتری برای V-Cache.

AMD بهبود V-Cache سه بعدی.

AMD در ارائه اخیر ISSCC، برخی از چالش‌هایی را که بر اثر انباشته کردن یک گره روی گره دیگر با آن مواجه بود را توضیح داد. هر دو پردازنده‌ی 7950X3D و 5800X3D اصلی، V-Caches خود را روی حافظه نهان L3 معمولی خودشان قرار داده‌اند تا به آنها امکان اتصال داده شود. این مدل از چیدمان همچنین V-Cache را از گرمای تولید شده توسط هسته‌ها دور نگه می‌دارد. با این حال، در حالی که V-Cache به خوبی روی حافظه نهان L3 در 5800X3D قرار می‌گیرد، اما در 7950X3D با کش‌های L2 در لبه‌های هسته‌ها همپوشانی داریم.

بخشی از مشکل این بود که AMD مقدار حافظه نهان L2 را در هر هسته از 0.5 مگابایت در Zen 3 به 1 مگابایت در Zen 4 ارتقاء داده بود که منجر به بزرگ‌تر شدن آن نیز شده است. اما محدودیت‌های فضای اضافی را با سوراخ‌کردن در حافظه‌های نهان L2 برای راه‌های سیلیکونی (TSV) که انرژی را به V-Cache می‌رسانند، برطرف کرد. سیگنال‌های TSV هنوز از کنترل‌کننده در مرکز CCD می‌آیند، اما AMD آنها را نیز بهینه‌سازی کرد تا ردپای آن‌ها را تا 50 درصد کاهش دهد.

AMD بهبود V-Cache سه بعدی

حافظه پنهان Zen 4 L2 به دلیل افزایش ظرفیت بیشتر آن بزرگتر است، اما دیگر دلیل آن TSVهایی هستند که از آن عبور می‍کنند.

AMD مساحت V-Cache را از 41 میلی‌متر مربع به 36 میلی‌متر مربع کاهش داد، اما همان ترانزیستورهای 4.7 B را حفظ کرد. TSMC کش را بر روی نسخه جدیدی از گره 7 نانومتری که مخصوصاً برای SRAM توسعه داده است، می‌سازد. در نتیجه، V-Cache میزان 32 درصد ترانزیستورهای بیشتری در هر میلی متر مربع نسبت به CCD دارد، علیرغم اینکه CCD در گره بسیار کوچکتر 5 نانومتری ساخته شده است.

تمام اصلاحات و راه‌حل‌هایی که AMD پیاده‌سازی کرده است باعث افزایش 25 درصدی پهنای باند به 2.5 ترابایت بر ثانیه و افزایش نامشخصی در کارایی می‌شود. ضمن اینکه تنها بعد از 9 ماه شاهد نسل دوم آن هستیم خود یک امتیاز مثبت است. به هر حال برای مشاهده‌ی میزان واقعی تاثیر این تغییرات باید تا زمانی که Ryzen 7 7800X3D در حدود یک ماه دیگر وارد بازار می‌شود، صبر کنیم.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما