پنل‌های خورشیدی به کمک پوشش‌های نانویی دیگر نیاز به تمیزشدن ندارند

اقتصاد ۱۰۰ - یک شرکت نانویی نانوویو (Nanoveu) پوششی خودتمیزشونده برای تمیزکردن پنل‌های خورشیدی تولید کرده است. این راهکاری نوآورانه، یک پوشش آبگریز نانویی است که ضمن کاهش هزینه‌های تمیز کردن پنل‌های خورشیدی در محیط‌های خشک و مرطوب، تخریب و کاهش طول عمر این پنل‌ها در نتیجه شرایط محیطی را هم کاهش می‌دهد.

پنل‌های خورشیدی به کمک پوشش‌های نانویی دیگر نیاز به تمیزشدن ندارند

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایرنا،  این پوشش نانویی هم برای آب‌وهوای خشک و هم برای آب‌وهوای مرطوب مناسب بوده و می‌تواند از جمع شدن گردوخاک و ایجاد جلبک در سطح پنل‌های فوتوولتائیک جلوگیری کند.

پوشش جدید ساخت این شرکت استرالیایی، یک پوشش سخت، ضدمیکروب، ضدجلبک، آنتی‌استاتیک و هیدروفیل است که می‌تواند از خودش محافظت کند.

این پوشش شفاف که در رده محصولات ضدویروسی نانوویو قرار دارد، در ابتدا برای مهار رشد جلبک‌ها و گلسنگ‌ها در پنل‌های خورشیدی طراحی شد. رشد جلبک، مسئله اصلی برای سیستم‌های خورشیدی مستقر در شرایط گرمسیری است که در صورت عدم کنترل، می‌تواند منجر به اتلاف بیش از ۲۶ درصدی ظرفیت تولید انرژی ماژول شود. این شرکت علاوه بر جلوگیری از رشد جلبک، خواص آبگریز و ضداستاتیک را نیز تقویت کرده و از پنل‌های خورشیدی در برابر ماسه، خاک و سایر آلودگی‌هایی که می‌توانند به سطح سلول‌های خورشیدی بچسبند، محافظت می‌کند.

خصوصیت خود تمیزشوندگی این پوشش به آن اجازه می دهد تا همه آلاینده‌ها را با کمک آب باران پاک کند. برخلاف پوشش‌های ضدآب، این دستاورد جدید امکان نفوذ آب در زیر آلاینده‌ها را فراهم می‌کند. آلاینده های بزرگتر از گرد و غبار مانند خاک، شن و ماسه نیز به کمک این پوشش به راحتی از سطح صفحات پنل های خورشیدی حذف می‌شوند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده، در سال ۲۰۱۸ حدود چهار درصد از هدررفت تولید انرژی جهان از سلول‌های خورشیدی، در نتیجه همین نشست خاک بر روی پنل های خورشیدی بوده است. بر این اساس، پیش‌بینی شده که خسارت ناشی از این پدیده در سال جاری به ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پوشش‌ها، آنها را به عنوان راه حلی خود تمیزکننده برای سیستم‌های خورشیدی در هر دو نوع آب‌وهوای مرطوب و خشک مناسب می‌کند. شرکت سازنده مدعی شده است که این پوشش‌ها می‌توانند در صنایعی مانند صنعت کشتی‌ سازی که مرتب به ترمیم نیاز دارند هم استفاده شود.​

انتهای پیام

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما