چهار فضانورد ISS پس از 157 روز به زمین برگشتند

اقتصاد ۱۰۰ - چهار فضانوردی که حدود پنج ماه در ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول انجام مأموریت بودند، با کپسول Endurance اسپیس ایکس به سیاره خانه خود بازگشتند.

چهار فضانورد ISS پس از 157 روز به زمین برگشتند

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از دیجیاتو، چهار فضانورد پس از پنج ماه حضور در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بامداد امروز با یک کپسول دراگون اسپیس ایکس موسوم به  Endurance  با موفقیت به زمین برگشتند. این مأموریت در حالی به درازا کشیده بود که سه فضانورد آن برای اولین بار به فضا رفته بودند.

به‌گزارش Space.com، «جاش کاسادا» و «نیکول مان» از ناسا، «کویچی واکاتا» از ژاپن و «آنا کیکینا» از روسیه ساعت  04:32 بامداد امروز  به وقت ایران در خلیج مکزیک در نزدیکی ساحل فلوریدا روی آب فرود آمدند. مان، کاسادا و کیکینا سه فضانوردی بودند که پیش‌تر به فضا نرفته بودند. ولی این پنجمین مأموریت فضایی واکاتا بود و او حالا در مجموع 505 روز از عمر خود را در فضا گذرانده است.

پس از فرود کپسول اسپیس ایکس در دریا، تیم‌های بازیابی این شرکت به‌سرعت به محل فرود رفتند تا ضمن نجات فضانوردان، کپسول مربوطه را هم به مقر اسپیس ایکس برگردانند.

کپسول Endurance ساعت  10:50 صبح شنبه  به وقت ایران از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شد و پس از انجام مجموعه‌ای از مانورها در مسیر ورود به اتمسفر زمین قرار گرفت. فرود این کپسول در نهایت  پنجمین  مأموریت اسپیس ایکس در برنامه «کرو کامرشال» ناسا را رقم زد.

گروه دیگری از فضانوردان که اخیراً در مأموریت کرو-6 به ایستگاه فضایی فرستاده شده بودند، جای این چهار نفر را پر خواهند کرد.

چهار فضانورد مأموریت کرو-5 چه دستاوردهایی داشتند؟

مأموریت کرو-5 در طول این چند ماه چندین دستاورد تاریخی را به نام خود ثبت کرد. مان به اولین زن بومی آمریکا تبدیل شد که به فضا رسیده است؛ کیکینا به اولین فضانورد روسیه تبدیل شد که با یک فضاپیمای خصوصی آمریکا پرواز کرده است؛ و همان‌طور که گفتیم، واتاکا پنجمین بازگشت از فضا به زمین را تجربه کرد.

به‌دنبال نشت سیستم خنک‌کننده فضاپیمای سویوز روسیه در ایستگاه فضایی که قرار بود سه فضانورد را به زمین برگرداند، ابتدا این احتمال مطرح شد که یک فضانورد دیگر با کپسول Endurance به زمین برگردد. اما در نهایت، روسیه تصمیم گرفت فضاپیمای دیگری را به ایستگاه بفرستد تا نیازی به انجام این کار نباشد.

انتهای پیام
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : قیمت طلا 15 درصد از ابتدای سال جاری میلادی افزایش یافته که نتیجه خرید بالای بانک‌های مرکزی و…

اخبار سلامت

سینما در سینما