دور دنیا در ۹۰ دقیقه از منظر ایستگاه فضایی

اقتصاد ۱۰۰ - ناسا به تازگی تصاویری از زمین از منظر ایستگاه فضایی بین‌المللی منتشر کرده است که بخش‌های مختلف سیاره آبی ما را به تصویر می‌کشد.

دور دنیا در ۹۰ دقیقه از منظر ایستگاه فضایی

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایسنا، ناسا در توضیح تصاویر منتشر شده در صفحه اینستاگرامش نوشت:  وکویچی واکاتا(Koichi Wakata)، فضانورد آژانس فضایی ژاپن، این مناظر را در روز ۲۲ ژانویه سال  ۲۰۲۳(دوم بهمن) در ایستگاه فضایی بین‌المللی در ارتفاعی حدود ۲۵۰ مایل(۴۰۰ کیلومتر) بالای زمین ثبت کرده است.

ایستگاه فضایی بین‌المللی با سرعت باورنکردنی ۱۷۵۰۰ مایل بر ساعت(۲۸۰۰۰ کیلومتر بر ساعت) به دور زمین می‌چرخد و هر ۹۰ دقیقه یک بار یک دور کامل می‌زند و حاضرین در این ایستگاه روزانه شاهد ۱۶ طلوع و غروب خورشید هستند.

دور دنیا در ۹۰ دقیقه از منظر ایستگاه فضایی تصویر شماره ۱

تصویر اول ماداگاسکار را نشان می‌دهد. جزیره ماداگاسکار در تضاد با اقیانوس‌های اطرافش است. جزئیات پوشش گیاهی در حومه جزیره دیده می‌شود، در حالی که به نظر می‌رسد مرکز زمین خشک‌تر و سایه‌های خاکی قهوه‌ای و قرمز دارد. ابرها در لبه پایینی جزیره قرار دارند و به سمت افق زمین که با تاریکی فضا در سمت راست تصویر همراه شده است، محو می‌شوند.

دور دنیا در ۹۰ دقیقه از منظر ایستگاه فضایی تصویر شماره ۲

تصویر دوم بوئنوس آیرس را نشان می‌دهد که در آن رسوبات رودخانه لاپلاتا(La Plata) از قرمز به سبز و خاکستری تغییر رنگ می‌دهد و در کنار آن نماهایی از بوئنوس آیرس از دیدگاه ایستگاه فضایی بین‌المللی دیده می‌شود. ابرهای سفید کوچک در زمین اطراف پراکنده شده است.

دور دنیا در ۹۰ دقیقه از منظر ایستگاه فضایی تصویر شماره ۳

چشم صحرا یا سازه ریشات(Richat Structure) در تصویر سوم دیده می‌شود که در آن شن‌ها و رسوبات در سایه‌های برنزی، قهوه‌ای و خاکستری «چشم صحرا» را ایجاد می‌کنند. ساختارهای بیضی شکل بزرگ، ساختارهای دایره‌ای محکم‌تر را احاطه کرده‌اند که تصور یک چشم را ایجاد می‌کنند.

دور دنیا در ۹۰ دقیقه از منظر ایستگاه فضایی تصویر شماره ۴

در تصویر چهارم تنگه جبل الطارق دیده می‌شود. دو قاره، اروپا(اسپانیا) در سمت چپ و آفریقا(مراکش) در سمت راست، توسط یک آبراه باریک، که تنها حدود هشت مایل(۱۳ کیلومتر) عرض دارد، از هم جدا شده‌اند. ابرها بر فراز مراکش پراکنده‌اند، در حالیکه ابرها بر فراز اروپا شناورند. ابرهای بالای اروپا به تدریج در جو زمین محو می‌شوند و سیاهی فضا در سمت چپ به چشم می‌خورد.

دور دنیا در ۹۰ دقیقه از منظر ایستگاه فضایی تصویر شماره ۵

تصویر پنجم کی وست را نشان می‌دهد که جنوبی‌ترین نقطه قاره آمریکا در زیر ابرهای نورانی به تصویر کشیده شده است. جزایر کوچک آن از سمت راست تصویر به سمت چپ امتداد یافته‌اند و آب‌های کم عمق شبه جزیره به رنگ ‌سبز آبی دیده می‌شود. شن‌های روی آب‌های کم‌عمق در سمت راست شبه‌جزیره، آب‌ها را رنگ می‌کنند، و به تدریج در اعماق اقیانوس‌ها با رنگ آبی تیره محو می‌شوند.

انتهای پیام

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز