فرآیند شناسایی و ارزش‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان متحول می‌شود

اقتصاد ۱۰۰ - معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری از ایجاد تحول در روند شناسایی و ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال آینده خبر داد.

فرآیند شناسایی و ارزش‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان متحول می‌شود

به گزارش گروه دانش و فناوری و به نقل از ایسنا، دهقانی فیروزآبادی در نشست امضای توافق‌نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت که در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های راهبردی و اولویت‌های این معاونت برای توسعه علم تا تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در ۵ حوزه کمک به اندیشه‌ورزی، توسعه علم و توسعه فناوری، توسعه اقتصاد دانش بنیان و در نهایت توسعه کارآفرینی را در دستور کار خود قرار داده است. جنس و ماهیت فعالیت معاونت علمی، از نوع ستادی بوده و بخش خصوصی، یکی از پایه‌های اصلی حمایتی است.

وی با بیان این‌که در مرحله‌ای هستیم که باید زمینه برای اتصال دانش به بازار و اقتصاد دانش‌بنیان فراهم شود، اظهار کرد: به یک نقطه حساس و راهبردی رسیده‌ایم که می‌بایست برای عبور از آن، عزم جزم کرد و گامی جدی برداشت.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به راهبردها و سیاستگذاری‌های جدید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در راستای تکمیل زنجیره ارزش صنایع، ایجاد افزوده و اشتغال از فناوری، تصریح کرد: در دوره جدید با اتخاذ یک سری سیاستگذاری‌های جدید، تلاش می‌کنیم تا زمینه برای تبدیل علم به اقتصاد دانش‌بنیان فراهم شود. برای تولید علم، حمایت و توسعه از بنیاد علم ایران به عنوان مجموعه‌ای که نوک پیکان تولید علم به شمار می‌رود و می‌تواند الگوسازی کند، در دستور کار قرار گرفته است. در توسعه فناوری نیز مراکز رشد، شتابدهنده‌ها و پارک‌های علم و فناوری، عمدتاً در سمت عرضه قرار داشته و عمده تمرکزشان در حوزه کارآفرینی بود، اما اکنون به عنوان بسترهایی برای توسعه فناوری و  اقتصاد، مورد توجه جدی قرار دارند.

ایجاد ستادهای تخصصی و موضوعی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به شکل‌گیری ستادهای تخصصی اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه‌های گوناگون موضوعی و اولویت‌دار با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در آن حوزه‌ها، اظهار کرد: در ساختار جدید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، دو دسته ستاد برای عملیات توسعه اقتصاد دانش‌بنیان فعالیت خواهند داشت که دسته اول در این ساختار، ستادهایی با هدف و مأموریت توسعه فناوری‌های راهبردی هستند و این نوع ستادها، توسعه فناوری‌هایی همچون شناختی، هوش مصنوعی، رباتیک و فناوری‌هایی از این دست را دنبال خواهند کرد.

وی با اشاره به شکل گیری ستادهای توسعه فناوری موضوعی افزود: یک سری فناوری نیز برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تعریف شده‌اند. به طور مثال ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشاورزی، معدن و سایر حوزه‌های اولویت‌دار، بر اساس فناوری روز و منطبق با نیاز کشور، از ستادهایی هستند که شکل می‌گیرند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، افزود: در ستادهای توسعه فناوری، عمده همکاری‌ها با وزارت علوم بوده و همکاری‌ها در ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با محوریت صنعت و در همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر وزارتخانه‌ها شکل می‌گیرد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این‌که رفع موانع اولویت‌دار و راهبردی کشور، محوریت فعالیت این ستادها است، خاطرنشان کرد: در برنامه پیش روی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، تلاش می‌کنیم تا نقش‌آفرینی و تعامل با وزارت صمت برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و عبور از موانع، پررنگ و عملیاتی شود.

وی همچنین از تشکیل کنسرسیوم‌های بزرگ با کمک صنعت، نهادهای مالی و وزارتخانه‌ها در حوزه‌های کلان و راهبردی خبر داد و ادامه داد: این کنسرسیوم‌ها علاوه بر این که خروجی خوبی خواهند داشت، از جمله یک مرکز تولید قراردادی، آزمایشگاه ملی و مراکز بزرگ تولید، پیمودن گام‌های بزرگ و تعریف پروژه‌های کلان را به شرکت‌ها خواهند آموخت.

معیارهای نوآورانه در ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به این‌که  در سال آینده مفاهیم و معیارهای ارزیابی تحول خواهد یافت ، اظهار کرد:  در فرآیند ارزیابی جدید، ارزیابی دانش‌بنیانی بر مبنای نوع یک، نوع دو و نوع سه نخواهد بود و اساساً ارزیابی بر مبنای خروجی و میزان ارزش افزوده ایجادشده صورت می‌گیرد. بر این اساس، شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، فناور و نوآور تقسیم خواهند شد. شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا در تعامل با دانشگاه‌ها شکل می‌گیرند و ارزیابی این نوع از شرکت‌ها به مجموعه‌هایی در وزارت علوم و پارک‌های علم و فناوری واگذار می‌شود.  شرکت‌های نوپا شرکت‌های با سابقه و توانمندی هستند که فناوری تولید می‌کنند و ضمن ایجاد اشتغال، از فناوری ارزش افزوده خلق خواهند کرد.

وی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان‌های نوآور در رساندن فناوری به صنعت، گفت: نوآوری نقطه اعتلای شرکت‌ها است و شرکت‌های نوآور، همان نقطه پیوند میان دانش، فناوری با صنعت هستند. تعامل صنعت با شرکت‌های دانش‌بنیان‌ فناور که اشتغال، محصول و فناوری تولید می‌کنند، دانش‌بنیان نوآور شناخته می‌شوند. ملاک ارزیابی دانش‌بنیان‌های فناور،  همکاری با دانشگاه‌ها و ملاک ارزیابی دانش‌بنیان‌های نوآور، تقاضای صنعت خواهد بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری ادامه داد: در قالب این زنجیره ارزش، دانشگاه‌ها نقش تولید علم و دانش را ایفا می‌کنند و دانش‌بنیان‌ها مشتری این دانش و تولیدکننده فناوری خواهند بود. صنعت مشتری این فناوری تولیدشده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان فناور است. ملاک و سنجه ارزیابی یک شرکت دانش‌بنیان، برون‌داد و نقش آفرینی در حل مسائل راهبردی خواهد بود و امیدواریم در قالب این توافق‌نامه همکاری، ارتباط میان فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان و بازار محقق شود.

توسعه محصولات راهبردی در قالب کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، در این مراسم، توافق‌نامه همکاری به ارزش ۴۰هزار میلیارد ریال، توسط معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت، با محوریت تجاری‌سازی و توسعه فناوری‌های گلوگاهی و راهبردی امضا شد.

این حمایت ۴۰هزار میلیاردی در شکل‌ها و قالب‌های گوناگون از جمله اعتبارهای مالیاتی، ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات و ‌... برای تولید محصولات اولویت‌دار و گلوگاهی تخصیص خواهد یافت.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز