انویدیا بی سروصدا چیپ RTX 4090 را به AD102-301 تغییر داد

اقتصاد ۱۰۰ - اگر خاطرتان باشد، تقریباً دو ماه پیش متوجه شدیم که شرکت انویدیا قصد دارد از یک سری چیپست جدید برای کارت گرافیک‌های RTX 40 استفاده کند.

انویدیا بی سروصدا چیپ RTX 4090 را به AD102-301 تغییر داد

به گزارش گروه دانش و فناوری و به نقل ازسخت افزارمگ ،اصلاح پردازشگرهای Ada به منظور فعال کردن یک مدار مقایسه کننده جدید روی برد کارت گرافیک‌ها انجام شده، تا دیگر نیازی به استفاده از مدار مقایسه کننده خود پردازشگرها نباشد. اینطور که برخی گزارش‌های تخصصی می‌گویند، این اصلاح باعث می‌شود که هزینه ساخت بُردها برای تولیدکنندگان مقداری کمتر تمام بشود و همینطور، قیمت نهایی کارت گرافیک. البته در این مدت، قیمت کارت گرافیک‌های RTX 40 هیچ تفاوت خاصی نکرده است؛ پس این تغییر یا اصلاً ارتباطی به قیمت نداشته، یا تأثیر آن در قیمت اندک بوده است.

به بحث اصلی برمی‌گردیم. یکی از کاربران ردیت به نام «cavityserach123» پس از سه ماه صبر، یک دستگاه کارت گرافیک RTX 4090 Founders Edition دریافت می‌کند. اینطور که به نظر می‌رسد، کارت تحویل شده به این کاربر جزو اولین سری کارت گرافیک های RTX 4090 است که به پردازشگر جدید AD102-301 مجهز شده است. نکته جالب این است که هیچ گزارشی از مجهز شدن کارت گرافیک RTX 4090 به این چیپست‌های اصلاح شده اصلاً خبر نداده است.

با کمی بررسی دقیق، این کاربر متوجه شد که کارت گرافیک RTX 4090 FE ارسال شده برای او، شناسه مدل متفاوتی در GPU-z دارد. شناسه بُرد دستگاه تغییری نکرده، اما زیرشناسه آن تغییر کرده است.

اینطور که به نظر می‌رسد، بیشینه مصرف انرژی مدل‌های AD102-301 نسبت به مدل اصلی AD102-300 محدود شده است. بیشینه ولتاژ این کارت گرافیک به جای 1.1 ولت، نهایتاً تا 1.07 ولت بالا می‌رود. البته این اختلاف ولتاژ، اندک بوده و نمی‌توان صرفاً با بررسی یک دستگاه کارت گرافیک از آن نتیجه خاصی گرفت و برای نتیجه گیری، به بررسی مدل‌های بیشتر نیاز است. هنوز مشخص نیست که این تغییر منحصر به کارت گرافیک RTX 4090 Founders Edition است یا شامل مدل‌های سفارشی هم می‌شود.

خوشبختانه اصلاح انجام شده روی چیپست AD102 هیچ تغییر قابل احساسی در عملکرد فنی کارت گرافیک RTX 4090 ایجاد نکرده است. البته امیدواریم که هرچه زودتر، بررسی رسانه‌های مستقل از کارت گرافیک RTX 4090 AD102-301 منتشر بشوند؛ بلکه بتوانیم بیشتر با تغییرات این کارت گرافیک آشنا بشویم.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص تجاری صاحبان مشاغل بابت…

اخبار سلامت

سینما در سینما