خودروساز چینی که ماهواره به فضا می‌فرستد

اقتصاد ۱۰۰ - شرکت جیلی، سازنده خودروهای برقی چینی از ارسال چندین ماهواره به فضا برای ایجاد یک صورت فلکی ماهواره‌ای برای پشتیبانی از خودروهای جدید خود خبر داده است.

خودروساز چینی که ماهواره به فضا می‌فرستد

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایسنا، «جیلی» سازنده خودروهای الکتریکی(EV) مستقر در هانگژوی چین اعلام کرد که در پی ایجاد یک صورت فلکی ماهواره‌ای برای پشتیبانی از طیف جدیدی از خودروهایی است که به تازگی عرضه کرده است. این خودروها به طور مستقیم از مدار زمین برای رانندگی هوشمند کمک دریافت خواهند کرد.

در ایالات متحده، ایلان ماسک، صاحب یک شرکت ساخت وسایل نقلیه الکتریکی (تسلا)، یک شرکت ماهواره‌سازی و یک شرکت پرتاب‌کننده است که خدمات اینترنتی ارائه می‌دهد. با این حال، محصولات و خدمات این شرکت‌ها تاکنون یکپارچه نشده است. در حالی که شرکت جیلی ممکن است به چیزی بزرگ تبدیل شود که احتمالاً شرکت‌هایی مثل تسلا تمایل دارند در آینده به آن برسند.

نگاه جیلی به فضا

این شرکت چینی در سال ۲۰۱۸ بازوی متمرکز بر فضای خود را با نام Geespace تأسیس کرد تا یک شبکه ماهواره‌ای ایجاد کند که راه حل‌های رانندگی خودران را ارائه می‌دهد. این شرکت تا سال ۲۰۲۲ یک کارخانه ساخت ماهواره را به پایان رساند و ۹ ماهواره را در مدار قرار داد. اکنون جیلی در حال توسعه برنامه‌های خود است.

ماه گذشته این شرکت خط تولید خودروهای کاملاً الکتریکی خود موسوم به Yinhe یا Galaxy را راه‌اندازی کرد. اکنون هدف خود را بر روی پرتاب یک صورت فلکی ماهواره‌ای قرار داده است که عملکرد هوشمند رانندگی را برای این خط از وسایل نقلیه فراهم می‌کند.

طبق این گزارش، شرکت Geespace تا سال ۲۰۲۵ که اولین مرحله پروژه است، ۷۲ ماهواره را در مدار زمین قرار خواهد داد. جزئیات فازهای آینده در حال حاضر منتشر نشده است.

این صورت فلکی همچنین از سیستم موقعیت‌یابی و مسیریابی بیدو (Beidou) که سامانه جایگزین چین به جای GPS است، استفاده می‌کند تا خدمات موقعیت‌یابی را بدون نقاط کور ارائه دهد. این شرکت ادعا می‌کند که سیستم موقعیت‌یابی آن تا یک سانتی‌متر دقیق خواهد بود.

با توجه به شرایط ژئوپلیتیکی و ممنوعیت‌ها و تحریم‌های ایجاد شده توسط ایالات متحده برای ارائه فناوری‌ها به چین، شرکت جیلی همزمان با استقرار مجموعه ماهواره‌های خود، توسعه تراشه‌ها، سیستم عامل‌ها و محاسبات ابری خود را در دستور کار قرار خواهد داد.

جالب توجه است که سیستم موقعیت‌یابی مورد استفاده در این سیستم، یک جهته است و صورت فلکی ماهواره‌ای، اطلاعات مکان کاربران را جمع‌آوری نمی‌کند. در عوض، داده‌های لازم را فراهم می‌کند تا خودروی هوشمند بتواند مکان خود را بیابد و به کاربران کمک کند تا حریم خصوصی خود را حفظ کنند.

بر خلاف استفاده تسلا از شبکه‌های تلفن همراه برای دانلود و پخش محتوا، مجموعه ماهواره‌ای جیلی از پخش محتوا پشتیبانی نمی‌کند. در عوض، فقط از ویژگی‌هایی مانند مسیریابی و پارک خودکار و چند ویژگی دیگر پشتیبانی می‌کند که به رانندگی کمک می‌کنند.

جیلی قصد دارد این فناوری را برای ارائه یک سیستم رانندگی کاملاً خودران توسعه دهد.

این شرکت همچنین می‌خواهد از طریق این صورت فلکی از ماهواره‌های ارتباطی سیار Tiantong-۱ چین در مدار زمین‌ثابت استفاده کند، چرا که به گفته آن، ادغام صنعت هوافضا، خودرو و اطلاعات و ارتباطات اجتناب ناپذیر شده است.

 

 

انتهای پیام

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز