دو شرکت جدید چینی به لیست سیاه آمریکا اضافه شدند

اقتصاد ۱۰۰ -وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا مقررات اداره صادرات را اصلاح کرده و 37 نهاد جدید را به فهرست سیاه خود اضافه کرده است که تمام سازمان‌های خارجی را نمایش می‌دهد.

دو شرکت جدید چینی به لیست سیاه آمریکا اضافه شدند

به گزارش گروه دانش و فناوری و به نقل ازسخت افزارمگ ،شرکت‌های آمریکایی نمی‌توانند با آنها تجارت کنند. بسیاری از نهادهای لیست سیاه آمریکا شامل شرکت های چینی هستند، از جمله دو مؤسسه تأثیرگذار: Loongson Technology و Inspur Group. همچنین مؤسسات دولتی مختلف، مراکز ملی تحقیقات، تولیدکنندگان تجهیزات، و شرکت‌های نرم‌افزار خصوصی نیز شامل این لیست می‌شوند.​

حدود نیمی از شرکت های چینی لیست سیاه آمریکا به دلیل مشارکت در برنامه‌های موشکی بالستیک و هسته‌ای در کشور چین و سایر کشورهای متحد آن تحریم شده‌اند. بسیاری از نهادهای باقی مانده، از جمله Loongson و Inspur، متهم به دستیابی به فناوری‌های آمریکایی از طرف ارتش آزادیبخش خلق هستند. چین تأیید کرد که ارتش این کشور از پردازنده‌های لونگسون استفاده می‌کند که سال گذشته صادرات آن‌ها به روسیه را برای حفظ عرضه خود ممنوع کرده است.

نهادهای موجود در فهرست سیاه از خرید یا صدور مجوز فناوری‌های آمریکایی، حتی به صورت غیرمستقیم، منع شده‌اند. به عنوان مثال، Loongson حتی نمی‌تواند پردازنده‌های خود را توسط تجهیزات آمریکایی تولید کند، که اکثر ریخته‌گری‌ها با گره‌های مدرن را غیر ممکن می‌کند. البته شرکت‌ها این اجازه را دارند که برای صدور مجوز برای فروش محصولات خود به یک نهاد موجود در لیست سیاه به اداره صنعت و امنیت مراجعه کنند، اما اصلا نمی‌توان شانسی برای انها قائل بود.

شرکت چینی لیست سیاه آمریکا

Loongson خط کوچکی از پردزانده‌های تولید شده بر روی گره 12 نانومتری با عملکرد قابل مقایسه با پردازنده‌های AMD و Intel مربوط به چند نسل قبل دارد. با این حال، آنها موفق شده‌اند با استفاده از همین سخت‌افزارها یک ISA (معماری مجموعه دستورالعمل) اختصاصی به نام LoongArch را اجرا کنند که وابستگی آنها به مجوزهای خارجی را کاهش دهد. آنها توسط SMIC دولتی (بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین) تولید می‌شوند. با توجه به اینکه بعید است مجوزی به آن اعطا شود، در صورت ادامه همکاری با Loongson، SMIC در خطر از دست دادن مجوزها و مشتریان آمریکایی خود از جمله Broadcom، Qualcomm و Texas Instruments است.

دیگر شرکت تحریم شده یعنی Inspur نیز سومین ارائه دهنده سرور در جهان است که 10٪ از بازار جهانی را در اختیار دارد. این شرکت در حال حاضر در تمام حوزه‌های فناوری از جمله هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده‌ها، محاسبات ابری و ذخیره‌سازی حضور دارد. پس از اینکه ایالات متحده در سپتامبر گذشته (شهریور) سیاستی را تصویب کرد که خرید جدیدترین سخت افزار از تولیدکنندگان آمریکایی، به ویژه AMD، اینتل و انویدیا را برای شرکت‌های چینی دشوار می‌کرد، آنها پیش از این با مشکل مواجه شده بودند. اما اکنون در خطر قطع شدن زنجیره تامین مادربردها، منابع تغذیه، SSDها، میکروکنترلرها و سایر اجزای رایج رایانه قرار داردند.

پیش از این گزارش شده بود که شرکت‌های چینی در چند ماه گذشته تجهیزات تراشه‌سازی را به منظور پیش‌بینی این محدودیت‌ها و آینده در صنعت خود ذخیره کرده‌اند. این مورد تنها یکی از سلسله حملات متوالی دولت ایالات متحده آمریکا علیه صنعت فناوری چین است که چهار سال پیش با هواوی آغاز شد و هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت را نشان نمی‌دهد. حملاتی که از زمان ترامپ شروع شده و رقیب او جو بایدن نیز اراده‌ای برای توقف آن ندارد. اما با این حال شمار زیادی از تحلیلگران پیش بینی کرده‌اند که این مدل تحریم‌ها بر علیه چین، هرچند در کوتاه مدت به آنها ضربات سنگینی می‌زند اما در بلند مدت می‌تواند منجر به پیشرفت سریع‌تر آنها شود.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : قیمت طلا و سکه در شروع چهارمین روز هفته با افزایش بازگشایی شد.

اخبار سلامت

سینما در سینما