موافقت مجلس با معافیت مالیاتی برخی از پلتفرم‌های داخلی

اقتصاد ۱۰۰ - کسب‌وکارهای فاقد پرونده مالیاتی با فعالیت در پلتفرم‌های داخلی موردِتأیید وزارت ارتباطات، مشمول این معافیت می‌شوند.

موافقت مجلس با معافیت مالیاتی برخی از پلتفرم‌های داخلی

به گزارش گروه دانش و فناوری و به نقل از دیجیاتو، نمایندگان مجلس طی بررسی لایحه بودجه 1402، مصوب کردند تا درآمد برخی از کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی در پلتفرم‌های داخلی مشمول نرخ صفر مالیاتی ‌شود.

مجلس این روزها در سه نوبت، لایحه بودجه سال 1402 را بررسی کرده و به رأی می‌گذارد. نمایندگان شب گذشته در جلسه علنی، بندهای (ط) تبصره 6 بخش درآمدی را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، درآمد کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی در پلتفرم‌های داخلی موردِتأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود. البته این معافیت تنها شامل حال افرادی می‌شود که تا پایان سال 1401 فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند.

دولت در پیش‌نویس لایحه پیشنهادی بودجه سال 1402 و در راستای بسته حمایتی از کسب‌وکارهای آنلاین، درخواست کرده بود تا برای کسب‌و‌کارهای اینترنتی حقیقی که در پلتفرم‌های داخلی فعالیت داشته باشند، معافیت مالیاتی در نظر گرفته شود. در بند ط تبصره 6 آمده بود:

«در راستای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و تشویق کسب‌وکارهای اینترنتی به استفاده از سکوهای داخلی تا پایان سال 1402، کسب‌وکارهای حقیقی فعال در سکوهای داخلی موردتأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که فاقد پرونده مالیاتی هستند، به‌صورت پلکانی تا سقف مقرر در ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات با نرخ صفر بوده و جرائم سال‌های قبل ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه شامل بخشودگی می‌شود. همچنین هرگونه کسب درآمد بر بستر سکوها و شبکه‌های اجتماعی خارجی مشمول اخذ مالیات است. آیین‌نامه اجرایی این بند ظرف مدت دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.»

حال نمایندگان مجلس با این موضوع موافقت کردند به این امید که فعالیت در بستر پیام‌رسان‌های داخلی افزایش یابد و بخشی از ضرر کسب‌وکارهای فعال در بستر اینستاگرام جبران شود.

البته مشخص نیست آیا نمایندگان با بخش دوم این تبصره، یعنی اخذ مالیات از فعالیت در پلتفرم‌های خارجی موافقت کرده‌اند یا خیر، اما با توجه به سیاست‌های جذب به فعالیت در پلتفرم‌های بومی، به‌نظر می‌رسد این موضوع نیز اجرایی شود.

انتهای پیام
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز