AMD و آرم به ترتیب 20 و 8 درصد بازار سرور را در 2023 تصاحب خواهند کرد

اقتصاد ۱۰۰ - AMD و آرم در سال‌های گذشته موفق به افزایش سهم خود در بازار سرور شده‌اند و سهم AMD خصوصا در سال 2022 در این رابطه زیاد گزارش شده است.

AMD و آرم به ترتیب 20 و 8 درصد بازار سرور را در 2023 تصاحب خواهند کرد

به گزارش گروه دانش و فناوری و به نقل از سخت افزارمگ ،با کم شدن شکاف بین AMD و اینتل این مسئله تفاوت کلیدی برای شرکت‌های متقاضی پردازنده سرور ایجاد می‌کند و به دلیل اینکه آن‌ها به صورت عمده تراشه‌های خود را تهیه می‌کنند، این می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها برای این شرکت‌ها شود. این مورد از آن‌جایی که هر دو تراشه‌های اینتل و AMD مبتنی بر معماری x86 اینتل هستند مهم است و مسئله سازگاری خیلی جدی و مهم برای این شرکت‌ها تلقی نمی‌شود.

یکی دیگر از نکات مثبت پردازنده‌های AMD تعداد هسته‌های بیشتر آن عنوان شده و این مورد خصوصا در کاربری سرور می‌توان به دلیل خدمت دهی بهتر به کاربران در نظر گرفته شود. پردازنده سرور AMD EPYC با 96 هسته در سه ماهه آخر 2022 رونمایی شد و این در حالی است که تیم قرمز در نظر دارد نسخه 128 هسته‌ای از این پردازنده را نیز در نیمه اول 2023 در دسترس قرار دهد.

AMD پردازنده سرور

افزایش تعداد هسته‌های AMD در حالی اتفاق می‌افتد که بهترین تراشه اینتل برای بخش سرور تعداد هسته‌های 60 را دارد. ساخت تراشه‌های سرور AMD توسط TSMC نیز یکی دیگر از دلایل مهم افزایش فروش این سری پردازنده‌ها بوده و تکنولوژی ساخت این کمپانی تایوانی به AMD در رسیدن به عملکردی مطلوب کمک کرده است.

با این حال اینتل اکثر تراشه‌های رده بالای خود در این بخش را در مجتمع‌های تولیدی خود می‌سازد و گزارش‌ها نشان داده که فناوری داخلی ساخت اینتل در سال‌های گذشته ناپایدار بوده و تاخیرات زیادی در تحویل این پردازنده‌ها مشاهده شده است.

AMD پردازنده سرور

پذیرش و استفاده از پردازنده‌های آرم نیز به آرامی روبه افزایش است و در حالی که پردازنده‌های پشتیبانی کننده از این معماری می‌توانند در زمینه عملکرد با تراشه‌های اینتل و AMD رقابت کنند و حتی مصرف انرژی کمتری نیز داشته باشند، اما مشکل سازگاری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یکی از عمده‌ترین ایرادات حال حاضر این معماری و تراشه‌های مبتنی بر آن است.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما