کشف یک سیاه‌چاله بزرگ و ابر جرم

اقتصاد ۱۰۰ - سیاهچاله‌های بسیار بزرگ و پرجرم بخشی از پیچیده‌ترین و پرجرم‌ترین پدیده‌های فضایی محسوب می‌شوند

کشف یک سیاه‌چاله بزرگ و ابر جرم

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از سخت افزارمگ ، معمولا در مرکز کهکشان‌ها قرار دارند، با این حال برخی از این پدیده‌ها می‌توانند در فضا مانند اجرام دیگر سرگردان شوند و یک تیم تحقیقاتی به تازگی اطلاعات جالبی را در خصوص دلیل سرگردانی سیاه چاله های کلان جرم به اشتراک گذاشته است.

یک تیم تحقیقاتی بین المللی به تازگی با مشاهده ابری از گاز که یک کهکشان کوتوله را محاصره کرده بوده موفق به کشف یک سیاه‌چاله بزرگ و ابر جرم شده‌اند. نور ساطع شده از این جرم آسمانی 7.5 میلیارد سال با سرعت 1600 کیلومتر به زمین سفر کرده است. نتایج مطالعات اخیر قرار است برای انتشار در ژورنال The Astrophysical Journal منتشر شود و در آن محققانی از کانادا، ایالات متحده آمریکا و استرالیا توضیحات خود را در خصوص چگونگی برهمکنش این سیاهچاله ابرجرم با محیط اطراف یک کهکشان ارائه خواهند کرد.

CGM محیط اطراف کهکشانی است که از پلاسماهای بسیار داغ با درجه کلوین 100,000 تا 10 میلیون تشکیل شده و تصور دانشمندان بر این است که این محیط در فضای بین کهکشان‌ها وجود دارد و نزدیک نیمی از این ماده از مواد طبیعی رایج در کهکشان تشکیل شده است.

سیاه چاله کلان جرم سرگردان

در همین راستا سیاهچاله‌های بسیار بزرگ مرکز کهکشان‌ها معمولا از این غبار و انرژی در اطرافشان تغذیه می‌کنند. در مقاله جدید محققان، آن‌ها توضیحاتی در خصوص اینکه چطور یک سیاهچاله عظیم و پرجرم می‌تواند مرکز کهکشان خود را ترک کند و در کیهان سرگردان شود ارائه داده‌اند و آن‌ها گفته‌اند که وقتی که دو کهکشان در هم ادغام می‌شوند، دو سیاهچاله مرکزی، یک سیستم دوتایی را تشکیل می‌دهند که تا میلیاردها سال به دور یکدیگر به دلیل نیروی گرانش برای شکل گیری می‌چرخند.

در همین راستا گفته شده که اگر سومین سیاه چاله به دو مجموعه قبلی وارد شود طبق اثر slingshot که تاثیر کشش و گرانش یک جرم آسمانی برای تغییر مسیر و شتاب حرکت جرم دیگر است یکی از سیاهچاله‌های کلان جرم منحرف می‌شود و در کیهان سرگردان خواهد شد.

در همین رابطه محققین گفته‌اند به دلیل شدید بودن واکنش دو کهکشان هنگام ادغام، این اتفاق ممکن است بدون آمدن سیاهچاله و کهکشان سوم نیز رخ دهد. طبق گفته گازهای فضایی اطراف کهکشان‌ها که توسط تلسکوپ هابل نیز کشف شده بود می‌تواند معنای دیگر داشته باشد و به سیاهچاله‌ها پیش از تصور قبلی مربوط باشد. نتایج تحقیقات جدید همچنین می‌تواند عمل تئوری در این بخش را نیز ارتقا دهد.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز