مدیرعامل فناپ: محصولات باید برای حل نیاز مشتریان طراحی شوند، نه آرزوهای خودمان

اقتصاد ۱۰۰ - کارشناسان در نشست ارزش‌آفرینی دیجیتال در بانکداری به وضعیت ارزش‌آفرینی در اقتصاد دیجیتال کشور و نظام بانکداری پرداختند.

مدیرعامل فناپ: محصولات باید برای حل نیاز مشتریان طراحی شوند، نه آرزوهای خودمان

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از دیجیاتو، کارشناسان در نشست ارزش‌آفرینی دیجیتال در بانکداری به وضعیت ارزش‌آفرینی در اقتصاد دیجیتال کشور و نظام بانکداری پرداختند. شهاب جوانمردی با انتقاد از رویکرد شرکت‌ها به مشتری از لزوم تغییر این نگاه گفت و تاکید کرد باید نگاه مهندسی زده از شرکت‌ها پاک شود. مجتبی توانگر نیز به تمام شدن دوران نوشتن قوانین در پشت درب‌های بسته اشاره کرد و عباس معمارنژاد انتقادات تندی نسبت به سیستم نظام بانکی کشور ادا کرد.

مشتری را نادیده می‌گیریم

«شهاب جوانمردی» مدیرعامل فناپ در این نشست اعلام کرد به دنبال مطرح کردن مسائل تکراری نیست و می‌خواهد به عنوان یک فعال جز در صنعت مالی بانکی کشور، سولاتی کند که هنوز پاسخ شفافی برای آنها وجود ندارد. او در ادامه صحبت‌های خود به اهمیت کمی که کسب و کارها برای مشتریان دارند اشاره کرد و گفت: «واقعیت اینست که در بسیاری از برنامه ریزی های ما مشتری مغفول است و نگاه واقعی به آنها نداریم.» به باور او باید دید در سطح شعب و ستاد بانک‌های جهانی، خواست مشتری چیست و برای آن چه می‌کنند؟ به گفته جوانمردی تولیدکنندگان در خلوت خودمان محصولات را تولید می‌کنند و انتظار دارند برای مشتری ارزش ایجاد شده باشد: «درواقع پس از عرضه می‌فهمیم کدام محصول برای مشتری کاربردی بوده و مدام یک فقط بر اساس آرزوی ما ساخته شده است.»

به گفته جوانمردی تقابل بخش دولتی و خصوصی همچنان در مسایل کلان کشور وجود دارد و هنوز کسی نمی‌داند دولت و حاکمیت چه انتظاری از صنعت پرداخت دارد؟ جوانمردی در اینباره گفت: «واقعیت من هنوز نمی‌دانم آن چیزی که در آن فعالیت می‌کنیم، چطور میتواند از نظر دولت در راستای توسعه تلقی شود. همچنین مشخص نیست در این ماجراها ، بخش خصوصی باید کجا بایستد تا مزاحم نباشد. بگذارید بپرسم که آیا دغدغه بانک مرکزی نظارت و کنترل است یا توسعه ؟ هنوز مشخص نیست. ما منابع محدودی داریم و باید ببینیم این هدف را به چه چیزی اختصاص دهیم. برنامه ریزی در کجای اقدامات ما قرار دارد؟ اگر رگولاتور به دنبال پررنگ کردن بحث نظارت و قاعده گذاری است، آیا ابزارهای رگ تک را توسعه داده است ؟»

دیجیتالی شدن مدینه فاضله بانک‌ها شده است

او طرح پرسش خود را درباره مسائل اقتصادی کشورادامه داد و تاکید کرد موضع بانک‌ها نیز دقیقا در قبال سیاست‌های اقتصادی مشخص نیست. او دراینباره گفت: «در سطح بانک ها نیز موضع مشخص نیست، آیا دنبال فرصت ها هستیم یا دنبال رفع تهدیدها هستیم. بانک ها به دیجیتالی شدن به عنوان مدینه فاضله‌ای نگاه می‌کنند که می‌توان یک سری تهدیدها را با آن برطرف کرد. باید از خودمان بپرسیم آیا طبق مد و سلیقه به دنبال فناوری هستیم یا به دنبال پاسخ به نیازی هستیم ؟ همه ما یک کعبه داریم که خودمان هستیم و می‌گوییم بقیه دور ما بچرخند، درواقع چیزی به نام اکوسیستم را نمی‌پذیریم و تفکر اکوسیستمی که در آن همه بازیگران مهم و حیاتی هستند، وجود ندارد.
انتظارت مشتریان سال به سال عوض می‌شود و باید برای حل کردن ریشه‌ای مشکلات تلاش کرد نه حل کردن مقطعی این چالش‌ها. متاسفانه مدیران کشور هم بخاطر قوانین حاکم، مسئولیت حل کردن این مشکلات را نمی‌پذیرند.»

جوانمردی تاکید کرد باید از خودمان پرسید که چقدر روی تغییر سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. او با انتقاد از نگاه مهندسی زده در شرکت‌ها اعلام کرد صاحبین کسب و کار فکر می‌کنند از مشتری بیشتر می‌فهمند: «این اتفاق شاید در زمانی هم رخ داده باشد، اما همیشگی نیست. نباید روی فشار تکنولوژی تمرکز کرد و بلکه باید روی تقاضای بازار متمرکز شد؛ موضوعی در کشورهای توسعه یافته نیز جریان دارد.‌ در ایران صرفا خدماتی که در خارج عرضه می‌شود را عرضه میکنیم و این نگاه‌ را نداریم که بازار ما با بازارهای توسعه یافته از ریشه فرق دارد.»

جرات سرمایه‌گذاری در ایران وجود ندارد

او باور دارد شرکت‌ها باید از نگاه «حداکثر سازی منافع خود» به حداکثرسازی منافع اکوسیستمی کوچ کنند.

جوانمردی در پایان صحبت‌های خود اعلام کرد جرات سرمایه گذاری برای محصولات و خدمات جدید در ایران آنچنان وجود ندارد چرا که مسیر ورود به این موارد آنقدر پیچیده است که گاهی آدم تصمیم میگیرد وارد اقیانوس محصولات تکراری بشود و در آن شکست بخورد ولی وارد پروسه ساخت یک محصول جدید نشود: «همچنین ناگفته نماند بسیاری از موضوعات جدید قابلیت ورود به آن را ندارند چرا که باید مسایل رگولاتوری آنها حل بشود.»

سواد دیجیتالی باید افزایش یابد

مجتبی توانگر، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در این پنل در پاسخ به این پرسش که «وضعیت ارزش آفرینی در اقتصاد دیجیتال چگونه می‌بینید؟» پرسش دیگری را مطرح کرد و گفت: «باید از خود بپرسیم هدف از ارزش‌آفرینی دیجیتال چیست؟» توانگر در ادامه تاکید کرد از نظر او ارزش‌آفرینی دیجیتال، یعنی اینکه ارزشی در بحث‌های اقتصادی و بانکی ایجاد شود: «ارزش‌آفرینی دیجیتال یعنی بهبود وضع زندگی مردم است، یعنی پدیده‌ای که با استفاده از آن دنیا رابه جای بهتری تبدیل کنیم.»

توانگر باور دارد صرفاً دیجیتالی شدن باعث بهبود کیفیت زندگی نخواهد شد: «سواد رسانه‌ای در کنار سواد دیجیتالی باید ارتقا پیدا کند.» او معتقد است که بخشی از جامعه هنوز نتاوانستند با دیجیتالی شدن ارتباط برقرار کند. او همچنین تاکید دارد نظارت بیش از حد و قوانین سفت و سخت در برخی حوزه‌ها کاری کرده تا جلوی نوآوری در کشور گرفته شود.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس با اشاره به این موضوع که برای بهبود وضعیت، باید در قانونگذاری تغییراتی ایجاد کنیم، گفت: «هم‌اکنون قانونگذاری با مشارکت خود اکوسیستم ممکن است. دورانی که در اتاق بسته مقررات‌نویسی کنند، گذشته است و فقط با گفت وگو و مباحثه می‌توان این کار را انجام داد.»

اختلال‌های اینترنتی به توسعه لطمه زده است

توانگر در روزهای اخیر نیز چند نامه به برخی مقام‌های دولتی از جمله وزیر ارتباطات و ریاست جمهوری ارسال کرده است. او با اشاره به اختلالات در فضای اینترنت و محدودیت‌های ایجاد شده تاکید کرد در این مورد با وزارت ارتباطات در حال صحبت است: « وزارت ارتباطات در حوزه‌هایی پذیرفته که باید اختلال‌ها را رفع کنند و نمایندگان هم در مجلس هرآنچه در توان دارند، انجام می‌دهند.» توانگر تاکید کرد که تا زیرساخت فراهم نشود ، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و حالا که فناوری به جایی رسیده تا بتواند ایده‌های استارتاپی جوانان را سر و سامان دهد، نباید جلوی توسعه را گرفت. توانگر بار دیگر تاکید کرد که بانک مرکزی باید نقش بازیگری خود را کمرنگ کند و نمایندگان در مجلس به این باور رسیده است که در اتاق دربسته نمی‌توان قانون نوشت: «اگر بخواهیم، جامعه به ما اجازه نمیدهد و حتی قانون دانش بنیان را هم به کمک اکوسیستم تهیه و تدوین کردیم.»

۱۰ هزار شعبه فیزیکی اضافه بانک در کشور داریم

«عباس معمارنژاد»، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد به چالش‌های حوزه ارزش‌آفرینی پرداخت و تاکید کرد نمی‌توان در فضای سنتی به اهداف این حوزه دست پیدا کرد. او باور دارد تحول دیجیتال در نظام بانکداری ۴ بال دارد: «یکی خود تحول دیجیتال، فراگیری مالی، نقش بانک‌ها در تأمین مالی زنجیرهای ارزش و رویکرد اکوسیستمی در نظام بانکی. در حوزه تحول دیجیتال هم سندی تنظیم و منتشر شد.»

معمارنژاد همچنین با اشاره به زیاد بودن شعبه‌های بانکی به ۲۲ هزار شعبه بانکی در سراسر کشور اشاره کرد و تاکید کرد با نگاهی به جغرافیای کشور بیش از ده هزار شعبه، اضافی است. او باور دارد دیجیتالی شدن بانکداری می‌تواند به همین مساله کمک کند. به گفته معمارنژاد، براساس گزارش‌ها بالای ۹۲ درصد تراکنش‌های مالی در فضای مجازی و الکترونیکی انجام صورت می‌گیرد: «تنها ۸ درصد در شعبه انجام می‌شود و باید به این سمت تغییر مسیر دهیم.»

بانک‌ها با استارتاپ‌ها همکاری کنند

«پیام حنفی‌زاده»، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم تاکید کرد فعالیت بانک‌ها در حوزه تکنولوژی می‌تواند آنها را از هسته اصلی کار خود دورکند. او تاکید کرد به همین دلیل پیاده‌سازی این موضوع می‌تواند توسط بازیگران اکوسیستم انجام شود: «اتحاد بانک‌ها با بازیگران اکوسیستم می‌تواند به رشد سریع‌تر این موضوع کمک کند. گاهی بانک‌ها در مدل کسب‌وکارهای یک صنعت دیگر مشارکت می‌کنند و در اکوسیستم‌های غیربانکی حضور می‌یابند.»

حنفی زاده باور دارد پیاده‌سازی تمام نوآوری‌ها در صنعت بانک کار سخت و پیچیده‌ای است و در بسیاری مواقع در دنیا نیز به موفقیت نرسیده است. او بار دیگر تاکید کرد بانک‌ها و فین‌تک‌ها باید باهم همکاری کنند تا ضریب موفقیت اجرای نوآوری‌ها بالاتر برود.

انتهای پیام

منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما