اولین نسخه اندروید ۱۴ برای توسعه دهندگان منتشر شد + جدیدترین ویژگی‌ها و تغییرات

اقتصاد ۱۰۰ - اولین نسخه اندروید ۱۴ سرانجام برای توسعه‌دهندگان منتشر شد و حالا می‌توانیم نگاهی به مهم‌ترین ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و تغییرات این نسخه از سیستم عامل Android داشته باشیم. با بررسی اولین نسخه اندروید 14 همراه ما باشید.

اولین نسخه اندروید ۱۴ برای توسعه دهندگان منتشر شد + جدیدترین ویژگی‌ها و تغییرات

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از گجت نیوز، اولین نسخه از اندروید ۱۴ روز چهارشنبه برای توسعه‌دهندگان این سیستم عامل منتشر شد و این توسعه‌دهندگان خوش‌شانس توانستند به اولین کسانی تبدیل شوند که نسخه جدید سیستم عامل محبوب گوگل را امتحان می‌کنند. اطلاعات منتشر شده توسط این توسعه‌دهندگان نشان می‌دهند اندروید ۱۴ قابلیت‌های جدید و جذابی را به کاربران معرفی خواهد کرد و یکی از ویژگی‌های محبوب کاربران در گذشته، دوباره به اندروید می‌آید.

اندروید ۱۴ یا همان کیک وارونه چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیش از پرداختن به ویژگی‌های این سیستم عامل، بهتر است سراغ نامش برویم. نسخه چهاردهم سیستم عامل اندروید، با نام کیک وارونه شناخته می‌شود. گوگل برای این نامگذاری تلاش زیادی نکرده و شاهد نامی خلاقانه نیستیم اما همین باز هم شاهد نام دسرها در سیستم عامل اندروید هستیم، مورد قابل قبولی است.

قابلیت کاربردی SCREEN ON TIME به اندروید 14 بازمی‌گردد

اسکرین آن‌تایم در سیستم عامل اندروید، زمان روشن بودن نمایشگر از شارژ کامل قبلی را به کاربران نشان می‌داد. این ویژگی در واقع از اندروید حذف نشده بود اما گوگل تمام تلاشش را می‌کرد تا کاربران نتوانند آن را پیدا کنند! در اندروید ۱۳، با وارد شدن به بخش تنظیمات باتری و اسکرول کردن تا پایین‌ترین بخش صفحه، می‌توانستید بخش “System usage since last full charge.” را پیدا کنید. اما حالا در اندروید جدید کاربران کار راحت‌تری برای پیدا کردن این گزینه دارند.ویژگی های اندروید ‍۱۴

در اندروید ۱۴، کاربران می‌توانند با وارد شدن به بخش تنظیمات باتری و بدون هیچ دردسری، زمان دقیق روشن بودن نمایشگر از شارژ کامل قبلی را مشاهده کنند.

پیدا کردن و حذف کردن برنامه‌های Bloatware

کاربران سیستم عامل اندروید به خوبی با Bloatware آشنایی دارند. این برنامه‌های اعصاب‌خردکن، توسط توسعه‌دهندگان روی گوشی کاربر نصب می‌شوند و معمولا هیچ راه ساده‌ای برای حذف کردن آن‌ها وجود ندارد. بسیاری از این برنامه‌ها نه تنها سودی ندارند، بلکه با پر کردن حافظه داخلی و حافظه رم گوشی کاربر، به عملکرد آن ضربه می‌زنند.

حالا در Android 14، کاربران می‌توانند ساده‌تر از همیشه این برنامه‌های بدون کاربرد را از گوشی‌شان حذف کنند. در نسخه جدید اندروید کاربر می‌تواند برنامه‌هایی که نبودش در گوشی، آسیبی به عملکرد کلی نمی‌زدند را به سادگی برای همیشه حذف کند. برای مثال در اندروید جدید، می‌توانید برنامه‌های از پیش نصب شده‌ای مانند نتفلیکس، فیسبوک، مسنجر فیسبوک، تیک تاک و … را که توسط شرکت سازنده روی گوشی نصب شده را حذف کنید.

گوگل حالا پیش از نصب برنامه‌های قدیمی به شما هشدار می‌دهد

برنامه‌های قدیمی می‌توانند برای گوشی کاربران مشکل‌ساز باشند. این برنامه‌ها معمولا توسط توسعه‌دهنده به‌روز نشده‌اند و ایرادات امنیتی آن‌ها به صورت کامل رفع نشده است. حالا در اندروید ۱۴ گوشی پیش از نصب این برنامه‌ها، به شما هشدار می‌دهد تا نسخه بروز را دریافت کنید یا با توسعه‌دهنده برنامه برای آپدیت کردن آن تماس بگیرید.

اندروید 14

نکته قابل توجه این است که احتمالا گوگل در آینده برنامه‌هایی برای اجرا نشدن اپ‌های قدیمی داشته باشد. در حال حاضر گوگل اپ‌هایی که برای اندروید ۸.۱ یا نسخه‌های قدیمی‌تر این سیستم عامل طراحی شده و بروزرسانی نشده‌اند را قدیمی می‌داند.

ریست کردن تنظیمات وایرلس گوشی در اندروید ۱۴ راحت‌تر از قبل خواهد بود

بسیاری از کاربران هر چند وقت یک بار باید با مشکلات وای فای یا شبکه اینترنت موبایلشان سر و کله بزنند. سیستم عامل اندروید این امکان را به کاربر می‌داد تا با ریست کردن کلی تنظیمات، مشکلات را حل کند اما حالا کاربران می‌توانند دقیقا همان تنظیماتی که می‌خواهند را ریست کنند.

ویژگی های اندروید 14

این یعنی حالا امکان ریست تنظیمات وای و بلوتوث، شبکه‌های موبایلی، ای سیم و … به صورت مجزا وجود دارد و نیازی نیست سراغ گزینه ریست فکتوری بروید. البته شرکت‌هایی مانند سامسونگ پیش از این چنین امکاناتی را به کاربران ارائه می‌کردند.

امکان کلون گرفتن از برنامه ها در اندروید ۱۴

یکی دیگر از امکاناتی که در برخی از اسکین‌های سیستم عامل اندروید مانند MIUI شیائومی یا وان یو آی سامسونگ (به صورت محدود) وجود دارد،‌ قابلیت کلون گرفتن از اپ‌ها است. این قابلیت تا پیش از اندروید ۱۴ در سیستم عامل اندروید به صورت رسمی وجود نداشت اما در این نسخه سرانجام کاربران تمام گوشی‌ها می‌توانند از اپ‌هایی که می‌خواهند کلون بگیرند (یک نسخه کپی از یک برنامه را در گوشی‌شان داشته باشند). این مورد را یکی از توسعه‌دهندگان در توییتر افشا کرده است.

 

این‌ها تمام تغییرات سیستم عامل اندروید ۱۴ نیستند و احتمالا در آینده‌ای نزدیک اخبار بیشتری درباره قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید نسخه چهاردهم سیستم عامل اندروید منتشر شود. همچنین ممکن است برخی از ویژگی‌های مربوط به نسخه توسعه‌دهندگان،‌ هیچ وقت به نسخه نهایی راه پیدا نکنند. 

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما