اجرای سند راهبردی در امور نخبگان/توسعه هسته‌های مساله‌محور اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها

اقتصاد ۱۰۰ - قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، از توسعه هسته‌های مساله‌محور اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور در راستای اجرای چند اقدام ملی سند راهبردی امور نخبگان در قالب طرح‌های این بنیاد خبر داد.

اجرای سند راهبردی در امور نخبگان/توسعه هسته‌های مساله‌محور اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها

به گزارش گروه دانش و فناوری و به نقل از ایرنا، ناصر باقری‌مقدم با اشاره به جزئیات طرح توسعه هسته های مساله‌محور اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها گفت: شیوه نامه این طرح به منظور توسعه هسته های مساله محور و در راستای اجرای چند اقدام ملی سند راهبردی کشور در امور نخبگان تهیه شده است.

وی کمک به شبکه سازی میان اعضای هیات علمی برتر و دانشگاه ها را از جمله اهداف توسعه هسته‌های مساله‌محور دانست و افزود: در این طرح، تقویت همکاری های علمی اعضای هیات علمی و انتقال تجارب آنها برای شناسایی و حل مسائل کشور و تشویق نهادهای دولتی و غیردولتی برای حل مسائل جامعه و صنعت توسط افراد یا گروه های برتر و نخبه مدنظر است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان به لزوم زمینه سازی برای توسعه اثرگذاری دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان دانشگاه ها و موسسه‌های علمی در حل مسائل جامعه و صنعت اشاره کرد و گفت: در طرح مذکور برای دستیابی به اهداف تعیین شده، شورای راهبری تشکیل شده است که مسائل «تقاضا محور» یا «اولویت محور» را از میان فهرست مسائل پیشنهادی، بررسی می‌کند.

این شورا متشکل از معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان، مدیرکل دفتر اثربخشی و حداقل سه صاحب نظر در حوزه های مرتبط است که علاوه بر تعیین ضوابط تشکیل هسته های نخبگانی و شرایط راهبر، تصویب طرح و نظارت بر فعالیت دبیرخانه، تصمیم گیری در خصوص اعتراض مرتبط با طرح و نظارت بر اثربخشی شیوه نامه را بر عهده دارد.

چگونگی پشتیبانی از هسته‌ها

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: شرایط عمومی راهبر و هسته در شیوه نامه ابلاغی بنیاد ملی نخبگان به دانشگاه های سراسر کشور اعلام شده است. پشتیبانی از هسته ها به چند شکل صورت می گیرد که «پشتیبانی اثرگذاری نتایج»، «اعطای امتیاز انجام فعالیت نخبگانی به اعضای هسته ها» و «پشتیبانی مالی» از جمله این پشتیبانی‌ها است.

وی به انواع هسته ‎های مورد حمایت اشاره و خاطرنشان کرد: «هسته های تقاضا محور» که دارای صاحب مسئله و تامین‌کننده مالی (دولتی یا غیردولتی) مشخص هستند و تامین حداقل ۷۰ درصد از هزینه های هسته را برعهده گرفته باشند و «هسته های اولویت محور» که حول مسائل چندوجهی شکل می‌گیرند و فاقد صاحب مسئله مشخص هستند اما به تشخیص شورای راهبری از چالش ها و مسائل اساسی و اولویت دار کشور برای رسیدن به اهداف کشور در اسناد بالادستی به شمار می روند، در این طرح حمایت می‌شوند.

باقری‌مقدم گفت: این شیوه نامه برای هم افزایی، هم گرایی، تقویت همکاری، اشتراک دانش و اطلاعات، انجام کارهای مشترک و حل مسائل مناطق کم‌برخوردار تدوین شده و در راستای شبکه سازی افراد و گروه های نخبه در حوزه های تخصصی و حول فعالیت های نخبگانی در دستور کار قرار گرفته است.

 

​انتهای پیام

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما