پردازنده‌های نسل 13 لپتاپی اینتل معرفی شدند: هیولای 24 هسته‌ای با فرکانس 5.6 گیگاهرتزی

جدیدترین نسل پردازنده‌های لپتاپی اینتل در چهار سری HX، H، P و U عرضه خواهد شد.

پردازنده‌های نسل 13 لپتاپی اینتل معرفی شدند: هیولای 24 هسته‌ای با فرکانس 5.6 گیگاهرتزی

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از جی اس ام ،پس از معرفی سری پردازنده‌های دسکتاپی رپتور لیک در سال 2022، اینتل امروز و در طی رویداد CES 2023 از نسخه لپتاپی این پردازنده‌ها رونمایی کرد که شامل سری HX نسل 13 می‌شود. طبق اعلام رسمی اینتل، پردازنده‌های سری HX صرفا برای کاربری گیمینگ و دستگاه‌های مخصوص بازی توسعه داده شده‌اند و تا 24 هسته شامل 8 هسته پردازشی و 16 هسته کم مصرف را پشتیبانی می‌کند.

 قدرتمندترین مدل سری HX پردازنده اینتل Core i9-13980HX محسوب می‌شود که قادر است در هسته‌های پردازشی خود به فرکانس حداکثری 5.6 گیگاهرتزی دست پیدا کند. در این راستا، اینتل ادعا می‌کند این پردازنده سریع‌ترین و قدرتمندترین سخت‌افزار لپتاپی جهان است. پردازنده i9-13980HX در عملکردهای تک‌تردی و چندتردی (یک رشته‌ای و چند رشته‌ای) به ترتیب حدود 11 درصد و 49 درصد بهبود داشته است که در نوع خود بسیار قابل توجه است. حافظه رم این پردازنده نیز برابر با 32 مگابایت اعلام شده است.  

خبر خوب برای طرفداران صنعت گیم این است که پردازنده پرچمدار اینتل در اجرای بازی‌های مختلف نیز 11 درصد سریع‌تر از نسل قبلی است. به علاوه، پردازنده i9-13980HX از حافظه رم تا 128 گیگابایت در دو مدل DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز و DDR5 با فرکانس 5600 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. این پردازنده همچنین از بلوتوث نسخه 5.2، تاندربولت 4 و وای‌فای 6E برخوردار است. به طور کلی، همه پردازنده‌های سری HX از توان 55 واتی بهره می‌برند که در حالت توربو به مقدار حداکثری 157 وات نیز می‌رسد. مدل پایه سری HX که پردازنده اینتل Core i5-13450HX است از 10 هسته شامل 6 هسته پردازشی و 4 هسته کم مصرف بهره می‌برد.

به همراه سری HX، اینتل از خانواده پردازنده‌های سری H نیز رونمایی کرد که به نظر بیشتر برای لپتاپ‌های مخصوص طراحی و مالتی‌مدیا کاربرد دارد. این پردازنده‌ها از توان 45 واتی برخوردار هستند و از 14 هسته شامل 6 هسته پردازشی و 8 هسته کم مصرف پشتیبانی می‌کنند.

برای لپتاپ‌هایی که توان پردازشی بالا از نکات اصلی آن‌ها محسوب نمی‌شود، اینتل دو سری پردازنده‌های P و U را معرفی کرده است که طبق ادعای غول فناوری برای لپتاپ‌های نازک و سبک ساخته شده‌اند. در این راستا، پردازنده‌های سری P در کانفیگ‌های 12 و 14 هسته‌های موجود خواهند بود و توان 25 واتی و حافظه کش 24 مگابایتی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. سری U نیز در قدرتمندترین کانفیگ خود از 10 هسته بهره می‌برد و از توان 15 واتی پشتیبانی می‌کند. حافظه کش این سری نیز برابر با 12 مگابایت است.

در نهایت باید اشاره کرد که برندهایی برجسته مانند لنوو، ایسوس، دل، اچ‌پی، ایسر، ام اس ای، ریزر و سامسونگ رسما تایید کرده‌اند که لپتاپ‌های جدید آن‌ها با پردازنده‌های نسل 13 اینتل اواخر سال جاری میلادی روانه بازار خواهند شد. 

منبع : جی اس ام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما