قیمت آیفون 13: سرسام‌آور، صعودی

بلاتکلیفی و ممنوعیت واردات محصولی همچون آیفون 14 شرکت اپل باعث شده تا قیمت محصول رده پایین‌تری مانند آیفون 13 به میزان زیادی افزایش پیدا کند و روند افزایش قیمت خود را حفظ کند.

قیمت آیفون 13: سرسام‌آور، صعودی

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از جی اس ام ،بازار علاقمندان به آیفون این روزها تلاطم و گرانی زیادی را احساس می‌کند. گرانی محصول آیفون نسبت به دیگر محصولات از یک سو و بالا رفتن قیمت ارز واردات این محصولات از سوی دیگر و حالا میهمان ناخوانده‌ای به نام ممنوعیت واردان محصول جدید آن که سری 14 را شامل می‌شود باعث شد تا قیمت 35 میلیون تومانی زمستان سال گذشته گوشی آیفون 13  برای زمستان امسال به بیش از 84 میلیون تومان و مدل‌های یک ترابایتی آن به بیش از 90 میلیون تومان هم رسید. با اینکه این قیمتها کمی متعادل‌تر شده اما کاربران کماکان از قیمت بالای این محصول گلایه زیادی دارند.

فروشندگان نیز از این وضعیت رضایت ندارند و نقش شرکت‌های وارد کننده را در این هرج و مرج قیمت‌ها پر رنگ‌تر از دیگر قسمت‌ها می‌بینند. حقیقت این است که واردات آیفون توسط یک سری شرکت مشخص انجام می‌گیرد و امکان ثبت سفارش توسط دیگران علنا وجود ندارد. وقتی قیمت ارز روند صعودی به خود می‌گیردف شرکت‌های عرضه کننده جنس خود را به قیمتی بالاتر از قیمت روز تحویل فروشندگان می‌دهند. به عبارتی دیگر اگر قیمت دلار را 40 هزار تومان فرض کنیم، آیفون تحویلی به فروشندگان با دلار 50 هزار تومان محاسبه خواهد شد. این افزایش عرف بازار نامیده می‌شود و به فروشنده و وارد کننده امکان می‌دهد تا با افزایش قیمت بعدی ارز باز هم بتوانند نیاز بازار را وارد کنند. حالا به این قیمت سود فروشگاه را نیز در نظر بگیرید.

در همین حین اطلاعیه سامانه همتا موضوع را وارد فاز تازه‌ای کرد و اعلام شد که آیفون سری جدید یا 14 تماما کالای قاچاق محسوب شده و قابلیت رجیستر شدن را ندارد. این سامانه به فروشندگان نیز توصیه کرد که از فرش این کالا تا اطلاع ثانوی خودداری کنند. بنا به عرف همیشگی محصولات جدید، کالاهای جدید تعیین تکلیف شده و سپس رجیستر می‌شوند اما این روند برای آیفون 14 در ماه‌های گذشته و پس از معرفی این محصول انجام نشد تا سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه تلویزیونی اعلام کند که واردات رسمی برای محصولات سری 14 آیفون اننجام نخواهد شد و هیچ تصمیمی نیز برای رجیستر کردن پرچمدار اپل گرفته نشده است.

البته عضو هیئت مدیره اتحادیه فناوران رایانه نیز در اظهار نظری بر این اظهارات صحه گذاشت و گفت تا وقتی کالا وارد نشود قیمت آن بالا خواهد ماند. احسان بیات می‌گوید قیمت آیفون 13 پرومکس در بازارهای جهانی 1200 دلار قیمت دارد و قیمت آن در بازار باید در حدود 55 میلیون تومان تعیین شود. البته وی اظهار امیدواری کرد که تصمیمات وزارتخانه مطبوع این صنعت نسبت به واردات آیفون تغییر کند تا مثل قبل کالا به بازار وارد شود. اما در صورت عدم ورود کالا قیمت آیفون رجیستر شده باقی مانده در انبارها باز هم بالاتر خواهد رفت.

منبع : جی اس ام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما