برنده‌ها و بازنده‌های ۲۰۲۲ شرکت اپل

به مناسبت سال ۲۰۲۳، نگاهی به عملکرد اپل در سال ۲۰۲۲ خواهیم انداخت.

برنده‌ها و بازنده‌های ۲۰۲۲ شرکت اپل

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از جی اس ام ،سالی که گذشت، سالی بسیار پرچالش برای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند بود. زیرا بحران جهانی کمبود تراشه و تعطیلی کارخانه‌ها، زنجیره تأمین را از روند عادی خود خارج کرد. این مشکلات به گونه‌ای بود که حتی شرکت بزرگی مانند اپل تحت تأثیر قرار گرفت. هر چند که اپل کمتر از رقبای خود تحت تأثیر قرار گرفت، اما مشکلات هممچنان به اپل اجازه نداد در حدی که می‌تواند بدرخشد.

روند اپل در سال ۲۰۲۲ مانند روند این شرکت در سال ۲۰۲۱ بود. اپل یکی از قابل پیش‌بینی‌ترین شرکت‌های در زمینه فناوری بوده که باعث می‌شود گاهی اوقات درخشش فناوری کوپرتینویی‌ها را بدیهی بدانیم.

اگر بخواهیم به عملکرد اپل در سال گذشته نگاهی بیندازیم، می‌توان گفت اپل سال خوبی را پشت سر گذاشته است. تمامی محصولات این شرکت خوب بودند. حتی می‌توان گفت برخی از آن‌ها نیز عالی بودند. اما باید گفت که در میان این محصولات، همچنان دستگاه‌هایی بودند که نتوانستند انتظارات را آن‌جور که باید برآورده کرده و در لیست محصولات بازنده اپل در سال ۲۰۲۲ جای گرفتند. در ادامه به لیست محصولات برنده و بازنده اپل در سال ۲۰۲۲ نگاهی خواهیم انداخت.

آیفون پرفروش‌ترین محصول اپل بوده و در سالی که گذشت، آیفون ۱۴ پرو بیشترین فروش را بین سایر اعضای خانواده آیفون ۱۴ داشت. این به آن معنا بوده که اپل از نسخه‌های پرو این سری سود زیادی به دست آورده اما این موضوع بی دلیل هم نیست! آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس اولین آیفون‌هایی بوده که دارای داینامیک آیلند، دوربینی با مگاپیکسل بالا و جدیدترین پردازنده A16 Bionic هستند.

اما این محصول فراتر از مشخصاتی است که در برگه گوشی دیده می‌شود. آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس کیفیت ساخت عالی، نمایشگر بی‌نظیر و کیفیت فوق‌العاده عکس و فیلم را ارائه می‌دهند. در کنار فروش بالا این دو دستگاه نیز، باید مشکلاتی که شرکت‌های فناوری در سال ۲۰۲۲ داشتند را نیز در نظر گرفت. اکنون می‌توان گفت این ۲ گوشی برنده‌هایی شگفت‌انگیز برای اپل هستند.

اکنون مدت زیادی است که نام هدست واقعیت ترکیبی اپل را می‌شنویم، اما معرفی و عرضه این محصول هر سال به تعویق می‌افتد. در حال حاضر، معرفی این دستگاه به دلیل مشکلات ظاهری نرم‌افزار برای نیمه دوم سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته شده است. دور از انتظار نیست که این زمان نیز مجددا به تعویق افتاده و به سمت سال ۲۰۲۴ برود.

پیش‌بینی‌های کنونی نیز کمتر از ۵۰۰ هزار محموله را برای این محصول در نظر دارند. البته در صورتی که هدست واقعیت ترکیبی اپل در سال ۲۰۲۳ رونمایی شود. لازم به ذکر است که مینگ چی کو، تحلیلگر صاحب اسم اپل قبلا اعلام کرده بود اپل در سال ۲۰۲۳، تعداد ۸۰۰ هزار الی ۱.۲ میلیون هدست واقعیت ترکیبی عرضه خواهد کرد.

آیپد اکنون پادشاه دنیای تبلت‌ها به شمار می‌رود. ۶۰ درصد از کل بازار جهانی تبلت‌ها در سال ۲۰۲۲ در اختیار این محصول کوپرتینویی‌ها بوده است. البته این رقم صرفا بر اساس حمل و نقل اعلام شده و ممکن است درآمد اصلی و فروش این محصول حتی بیشتر از این عدد باشد. اکنون دیگر وقتی صحبت از تبلت‌ها به میان می‌آید، آیپد اولین چیزی است که به ذهن همه خطور می‌کند.

البته این گفته فقط برای معروف بودن آیپد نیست. زیرا این محصول به معنای واقعی از هر تبلت دیگری در بازار بهتر است. آیپد می‌تواند کارهای مولتی تسکینگ و حلقه‌ای را بهتر از هر تبلت اندرویدی دیگر اجرا کند. همچنین آیپد در مقایسه با سایر تبلت‌ها برای استفاده بهتر و ماندگارتر بوده و هزاران لوازم جانبی که برای این محصول وجود دارد، آن را بیش از پیش جذاب می‌کند.

اپل واچ نیز در وضعیتی مشابه با آیپد قرار دارد. اگرچه که جذابیت آن کمی محدودتر است، زیرا تنها کاربران آیفون می‌توانند از آن بهره ببرند. ساعت‌های این شرکت اکنون در بازار پیشرو بوده و یک انتخاب تثبیت شده در دنیای ساعت‌های هوشمند به شمار می‌روند. همین امر نیز باعث می‌شود اپل واچ اولترا یک استاندارد طلایی برای بسیاری از افراد باشد.

اپل واچ اولترا به لطف پوشش تیتانیومی و شیشه یاقوت کبود، در مقایسه با اپل واچ‌های استاندارد از مقاومت بیشتری برخوردار است. همچنین به لطف عمق‌سنج داخی، برای کارهای غواصی نیز کاربردی است. اپل واچ اولترا نیز می‌تواند با ارتفاع‌سنج خود، در هنگام کوه‌نوردی نیز کاربردی باشد. این محصول یک ساعت هوشمند است که فراتر از رقبای اندرویدی خود پیش رفته و وارد حوزه ساعت‌های هوشمند حرفه‌ای شده است.

در سالی که گذشت، اپل تصمیم گرفت یک آیفون بزرگ دیگر به نام آیفون ۱۴ پلاس معرفی کند. این امر باعث شد نسخه‌های مینی از لیست خانواده آیفون‌ها کنار بروند. با این حال، فروش این دستگاه آنطور که برنامه‌ریزی شده بود پیش نرفت و آیفون ۱۴ پلاس آنگونه که اپل انتظار داشت، ندرخشید. به نظر می‌رسد مردم علاقه‌ای به آیفون بزرگی که از نسل پرو نباشد ندارند. تشخیص اینکه این نسخه حتی از مینی هم بدتر است یا نه، کار دشواری بوده، اما قطعا حرکت از سوی مینی به سمت پلاس یک پیشرفت به شمار نمی‌رود.

اپل سرانجام مک‌بوک ایر را با طراحی جدید که از حاشیه نازک، نمایشگر جدید و بزرگتر و بهتر و پردازنده کارآمدتر برخوردار بود بروز کرد. این دستگاه توانست توجه زیادی را به خود جلب کند که به سرعت به انتخاب کاربران زیادی تبدیل شد. از آنجایی که اپل مک‌بوک ایر قبلی خود که از تراشه M1 برخوردار بود را نگه داشته است، می‌تواند از این لپ‌تاپ درآمد زیادی کسب کند.

علی‌رغم اینکه اپل توانست محصولات جذابی را در سال ۲۰۲۲ معرفی کند، اما این شرکت ضررهای زیادی را در سال ۲۰۲۲ متحمل شد. اپل با کمبود میلیون‌ها آیفون در فصل خرید تعطیلات مواجه شد. چه مک، چه آیفون، آیپد یا ایرپاد، اپل در تأمین تقاضا آن‌ها با مشکل مواجه بود و در نهایت بسیار کمتر از آنچه می‌توانست بفروشد، فروخت.

 

 

منبع : جی اس ام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: مدتی است موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش معاملات طلا چالش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال…

اخبار سلامت

سینما در سینما