باورهای غلط مردم درباره گوشی های تاشو

باورهای غلط مردم درباره گوشی های منعطف باعث شده آن‌ها نسبت به این محصولات گارد بگیرند. این باورها چیست و چرا باید آن‌ها را در ذهنمان تغییر دهیم؟

باورهای غلط مردم درباره گوشی های تاشو

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد۱۰۰ و به نقل از گجت نیوز، پیش از آنکه سامسونگ در سال ۲۰۱۹ اولین گوشی تاشو منعطف خودش را وارد بازار کند، گوشی های تاشو نقل دهان علاقه‌مندان به دنیای موبایل بودند. سال ۲۰۱۳ این شرکت نشانه‌هایی از احتمال عرضه یک گوشی تاشو با نمایشگر انعطاف‌پذیر را به‌نمایش گذاشت. برخی از کاربران گوشی‌های هوشمند سامسونگ را برای این کار تحسین کردند و بی‌صبرانه منتظر شدند تا از محصول نوآورانه خودش رونمایی کند؛ اما برخی دیگر شک داشتند که یک گوشی منعطف بتواند موفقیتی را به‌دست بیاورد یا قواعد بازی را عوض کند.

در حال حاضر چهارمین نسل گوشی‌های انعطاف‌پذیر گلکسی Z Fold و گلکسی Z Flip سامسونگ هم به بازار عرضه شده است که نشان می‌دهد کاربران بیشتری با این نوع از موبایل کنار آمده‌اند. اما این بدان معنا نیست که همه راضی به خرید این گوشی‌ها شده‌ باشند. باورهای غلط مردم درباره گوشی های منعطف باعث می‌شود آن‌ها همچنان تمایلی به خرید آن‌ها نداشته باشند. چیزهایی مثل هزینه‌های بسیار هنگفت، اینکه طراحی تاشو ماندگار نیست و خیلی زود به دست فراموشی سپرده می‌شود یا خرید آن‌ها پول دور ریختن است.

باورهای غلط درباره گوشی های منعطف

محبوبیت خوبی که این گوشی‌ها در بازار کسب کرده‌اند می‌تواند گواهی بر باطل بودن چنین باورهای اشتباهی باشد. و هر چه به تعداد مشتریان گوشی‌های منعطف افزوده شود، این شایعات کمرنگ‌تر خواهند شد. بد نیست در اینجا به برخی از بزرگترین باورهای غلط مردم در مورد این محصولات بپردازیم. شاید آن‌ها در تفکر شما هم جای گرفته باشند و این مقاله باعث روشن شدنتان شود.

گوشی‌های تاشو خیلی بزرگ و سنگین هستند

گلکسی زد فلیپ ۴

بسیاری از افراد معتقدند که گوشی‌های تاشو بیش از حد بزرگ و سنگین هستند و به‌راحتی نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی وزنی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ گرم دارند. گوشی‌های پرچمدار عمدتا به خاطر جنس بدنه‌ باکیفیت‌ترشان سنگین‌تر از محصولات میان‌رده و ارزان قیمت بازار هستند. معمولا هر موبایلی که کمتر از ۱۵۰ گرم باشد آن حس باکیفیت بودن را نمی‌دهد. و هر محصولی که سنگین‌تر از ۲۵۰ گرم باشد هم برای یک گوشی خیلی سنگین است.

از آنجا که گوشی‌های تاشو وزنی سنگین‌تر از ۲۵۰ گرم دارند، بنابراین باید در نظر داشته باشید که آن‌ها وزن بالاتری از گوشی‌های استاندارد دارند. اما هر کسی که تاکنون یک بار گوشی‌های تاشو را در دست گرفته باشد، متوجه جادویی بودن آن‌ها می‌شود. تولیدکنندگان گوشی‌های تاشو سخت مشغول سبک‌تر کردن محصولات خود هستند. به‌طور مثال شیائومی می میکس فولد ۲ وزن ۲۶۲ گرمی دارد که نسبت به نسل اول خود ۷۰ گرم سبک‌تر شده است. گوشی گلکسی زد فولد ۴ سامسونگ هم سبک‌تر از نسل نخست آن است.

اگر وزن گوشی‌های تاشو هم اندازه محصولات استاندارد بازار باشد جای تعجب خواهد بود. زیرا آن‌ها ابعاد بزرگ‌تری دارند و از مواد بیشتری برای ساخت آن‌ها استفاده شده است. به‌همین خاطر هم وزن پایین‌تر گوشی تاشو اوپو Find N2 نسبت به آیفون ۱۴ پرو مکس اپل، باعث تعجب همگان شد. این یعنی دیوایس‌های انعطاف‌پذیر خیلی هم با گوشی‌های پرچمدار استاندارد اختلاف وزنی ندارند.

نمایشگر آن‌ها خیلی زود می‌شکند

باورهای غلط درباره گوشی های منعطف

اگر جزو افرادی نباشید که از وزن بسیار بالای گوشی‌های تاشو می‌ترسند، قطعا تا به‌حال به این فکر کردید که احتمال شکستن نمایشگر انعطاف‌پذیر آن‌ها خیلی زیاد است. این تصور غلط در مورد نمایشگرهای منعطف پس از مشکلات آسیب‌پذیری که سال ۲۰۱۹ برای نسل اول گلکسی زد فولد سامسونگ رخ داد، شکل گرفت. اما نخستین نسل گوشی‌های تاشو از نمایشگرهایی استفاده می‌کردند که با مواد پلیمری ساخته می‌شد. زیرا در آن زمان ساخت شیشه‌های انعطاف‌پذیر برای محصولات تجاری مصرفی غیرممکن بود.

تا آنکه سامسونگ از فناوری شیشه فوق باریک (UTG) خود رونمایی کرد که یک ماده شیشه‌ای برای محافظ از نمایشگر گوشی‌های انعطاف‌پذیر است. ولی متاسفانه کاربرانی که نمونه‌های اولیه تولید شده گوشی گلکسی زد فولد برای آن‌ها ارسال شده بود، با آن به مشکل پیدا کردند. در واقع این لایه شیشه‌ای مثل یک گلس محافظ روی صفحه چسبیده بود و کاربران با همین اشتباه اقدام به کندن آن کرده بودند. برخی دیگر هم پیکسل سوختگی و بخش‌های سیاه روی صفحه را گزارش دادند.

اما این قضیه مربوط به سه سال قبل است و تا الان خیلی چیزها تغییر کرده است. شرکت‌های بیشتری مثل شیائومی به جمع تولیدکنندگان موبایل‌های تاشو اضافه شده‌اند و از فناوری UTG سامسونگ برای محافظت از نمایشگر گوشی‌های خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این سامسونگ اکنون موفق شده روی این محافظ، از یک محافظ جانبی دیگر به نام گوریلا گلس ویکتوس پلاس نیز روی گوشی تاشو گلکسی زد فولد ۴ استفاده کند،‌ در حالی که همچنان کیفیت بالا و رزولوشن نمایشگر Dynamic AMOLED آن حفظ شده است. همه این‌ها یعنی نمایشگرهایی که روی نسل جدید گوشی‌های تاشو قرار گرفته‌اند، عملکرد بی‌نقص و مناسبی دارند.

عمر باتری آن‌ها بسیار کم است

باورهای غلط درباره گوشی های منعطف

تمام گوشی‌های هوشمند تاشو و معمولی از باتری‌هایی بهره می‌برند که ظرفیت آن‌ها با واحد میلی‌آمپر ساعت اندازه‌گیری می‌شود. علاوه بر این میزان شارژدهی آن‌ها کاملا به مقدار استفاده شما از گوشی و برنامه‌هایی که اجرا می‌کنید برمی‌گردد. همین قضیه، این باور را در کاربران به‌وجود آورده که گوشی‌های تاشو به‌خاطر نمایشگر بزرگ‌تر و افزایش فعالیت پیکسل‌ها روی آن‌ها، مصرف شارژ بیشتری نسبت به گوشی‌های معمولی دارند.

این درست است، ولی دلیلی برای عمر باتری کوتاه‌تر آن‌ها نخواهد بود. ظرفیت باتری گوشی های تاشو امروزی شبیه گوشی‌های استاندارد است. به‌طور مثال دو گوشی شیائومی می میکس فولد ۲ و سامسونگ گلکسی زد فولد ۴ از ظرفیت باتری ۴،۵۰۰ و ۴،۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی برخوردارند. فراموش نکنید که اگر سازندگان بخواهند از باتری‌های بزرگتری روی گوشی خود استفاده کنند، باید چیزهایی مثل وزن پایین‌تر را فدا کنند.

اما خبر خوب اینکه به لطف طراحی داخلی گوشی‌های تاشو و پیشرفت قطعات در فناوری تراشه‌های موبایل، مدیریت انرژی باتری در این محصولات بهتر خواهد شد. به‌طور مثال گوشی Z Fold 4‌ سامسونگ نشان داده که چیپست اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ چقدر خوب می‌تواند علیرغم اجرای سریع و بی‌نقص وظایف روی گوشی، مصرف انرژی را هم به حداقل برساند. علاوه بر این، کاربران گزینه‌ای برای کاهش نرخ رفرش صفحه دارند که آن هم می‌توان به کاهش مصرف باتری کمک کند. در نتیجه شاید عمر باتری محصولات تاشونده بهتر از دیوایس‌های استاندارد نباشد، اما بدتر از آن‌ها هم نیست.

دستگاه‌های تاشو ضد آب نیستند

باورهای غلط درباره گوشی های منعطف

درست مثل نسل اول گوشی‌های هوشمند، گوشی‌های تاشو اولیه هم فاقد مقاومت در برابر آب بودند. در واقع تمرکز اصلی سازندگان از تولید آن‌ها، فقط پذیرش بازار بود. اما سامسونگ در سال ۲۰۲۱ دو گوشی گلکسی زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳ را به عنوان نخستین گوشی‌های تاشو ضد آب جهان معرفی کرد. هر دو آن‌ها از گواهی IPX8 برخوردار بودند؛ این یعنی با استفاده از این گوشی‌ها در زیر بارش باران هم هیچ تهدیدی آن‌ها را دنبال نمی‌کرد.

سامسونگ نسل بعدی آن‌ها یعنی زد فولد ۴ و زد فلیپ ۴ را هم با همین استاندارد راهی بازار کرد و اکنون این امیدواری وجود دارد که گوشی‌ساز کره‌ای میزان مقاومت محصولاتش در نسل‌های بعدی را حتی بهتر هم کند.

اما باید بدانید که گواهی IP68 در گوشی‌های تاشو جدید سامسونگ در چه مواردی ضد آب هست و ور چه مواردی نیست. علاوه بر اینکه قطرات باران یا پاشش تصادفی هیچ تاثیری روی این گوشی‌ها نمی‌گذارد،  شما حتی می‌توانید با آب آن ها را بشویید. برای این کار می‌توانید روی گوشی آب بپاشید و سپس با یک حوله خشک کنید. یا آنکه گوشی را داخل آب فرو برده، سپس دربیاورید و آن را خشک کنید.

اما از محدودیت‌های مقاومت گوشی‌های تاشو سامسونگ در برابر نفوذ آب بشنوید. آن‌ها می‌توانند به مدت ۳۰ دقیقه تا عمق ۱.۵ متری آب و در دمایی بین ۱۵ تا ۱۳ درجه سانتی‌گراد دوام بیاورند. بنابراین خصوصا در فصول سرد سال مراقب آب تنی کردن گوشی خود باشید!

کیفیت دوربین آن‌ها به خوبی نمایشگرشان نیست

کیفیت دوربین زد فولد ۴

اکثر گوشی‌های تاشو از دو مجموعه دوربین بهره می‌برند که اولی در بالای نمایشگر بزرگ آن قرار گرفته و عمدتا همان سنسور دوربین سلفی است. دومین مجموعه را هم می‌توانید در پشت قاب آن ببینید. و درست مثل هر گوشی هوشمند دیگری، دوربین‌های پشتی با کیفیت بالاتری نسبت به دوربین‌های جلو عکاسی و فیلمبرداری می‌کنند.

به‌طور مثال شیائومی می میکس فولد ۲ به دوربین سه‌گانه پشتی مجهز است که شامل یک سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین تله فوتو ۸ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال و یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی فوق عریض با زاویه ۱۲۳ درجه‌ای می‌شود. بدیهی است که با چنین مشخصاتی می‌تواند عکس‌ها و فیلم‌های بسیار خوبی را بگیرد.

همین قضیه در مورد گوشی گلکسی زد فولد ۴ سامسونگ هم صدق می‌کند. این گوشی هم به دوربین سه‌گانه پشتی شامل سنسور سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، سنسور فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با زاویه ۱۲۳ درجه‌ای و یک سنسور دوربین ۱۰ مگاپیکسلی تله فوتو با زوم ۳ برابری اپتیکال مجهز است.

اما به نظر می‌رسد گوشی‌های تاشو در زمینه دوربین جلو هنوز به بلوغ نرسیده‌اند. علیرغم اینکه تعداد پیکسل‌های دوربین سلفی گوشی‌های منعطف افزایش پیدا کرده، اما هنوز هم در کیفیت عکس‌ها و ویدیوها نسبت به دوربین‌های پشتی چند گام عقب‌تر هستند. امیدواریم با پیشرفت دیگر نقاط این گوشی‌ها، دوربین سلفی آن‌ها هم پیشرفته‌تر شود.

چین افتادن وسط صفحه تجربه کاربری بدی به‌وجود می‌آورد

باورهای غلط درباره گوشی های منعطف

گرچه سال به سال گوشی‌های تاشو در عملکرد فنی و طراحی پیشرفته‌تر می‌شوند، اما همچنان چین افتادگی در وسط نمایشگرهای تاشو این محصولات چالش مهندسان و طراحان است. خوشبختانه در حال حاضر میزان این چروک خیلی کمتر از قبل شده، به‌طوری که کاربر بدون دقت زیاد متوجه آن نخواهد شد.

برخی بر این باورند که با هر بار باز و بسته کردن این صفحه‌نمایش، میزان این چروک بیشتر خواهد شد. اما خوشبختانه سازندگان گوشی‌های هوشمند به پیشرفت‌های خوبی برای از بین بردن این چین و چروک دست پیدا کرده‌اند. وقتی گلکسی زد فولد ۴ را در کنار نسل اول گوشی فولد بگذارید، متوجه این موضوع خواهید شد که چین خوردگی روی صفحه کمتر حس می‌شود و در مواقعی که نور به صفحه نتابد، به‌طور کلی هیچ خطوط اضافی دیده نخواهد شد.

علاوه بر این مهندسان در تلاشند تا به‌طور کامل این چروک‌ها را بردارند. انتظار می‌رود سامسونگ با دو مدل زد فولد ۵ و زد فلیپ ۵، این چین خوردگی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. ضمن اینکه ال جی هم با این هدف، به‌دنبال تولید یک متریال جدید از نمایشگرهای تاشو است. این فناوری که Real Folding Window نام دارد، در عین حال که مستحکم و در برابر سقوط هم مقاوم است، هنگام تا شدن هیچ چروکی را ایجاد نمی‌کند. اینکه آیا فناوری ال جی هم مثل فناوری UTG سامسونگ فراگیر می‌شود یا خیر، جذاب است.

گوشی‌های منعطف نمی‌توانند جای گوشی‌های معمولی را بگیرند

باورهای غلط درباره گوشی های منعطف

اگر از طرفداران گوشی‌های تاشو بپرسید که آیا این دستگاه‌ها می‌توانند جای گوشی‌های هوشمند معمولی را در بازار بگیرند یا خیر، قطعا آن‌ها می‌گویند «بله». این دستگاه‌ها به‌عنوان گوشی/تبلت هیبریدی با ابعادی نه چندان بزرگ طراحی شده‌اند. برای این افراد هیچ چیزی مهم‌تر از در اختیار داشتن یک تبلت جمع‌شونده که چند میلی‌متر ضخیم‌تر می‌شود، مهم نیست. علاوه بر این می‌گویند اگر هم به یک تبلت و هم لپ تاپ پرچمدار احتیاج دارید، خرید یک گوشی منعطف می‌تواند گزینه مقرون به‌صرفه‌تری باشد.

اما مخالفان نظر دیگری دارند. قیمت گوشی‌های تاشونده برای آن‌ها بیش از حد زیاد است. به‌همین خاطر برخی از مصرف‌کنندگان ترجیع می‌دهند از گوشی‌های هوشمند معمولی استفاده کنند. آن‌ها می‌گویند کار کردن با گوشی‌های معمولی راحت‌تر بوده و پاسخگوی تمام نیازهایشان است. بنابراین سک گوشی منعطف فقط مناسب کسانی است که می‌خواهند از تکنولوژی زمان خود جلوتر باشند.

هیچ دلیلی وجود ندارد که این گوشی‌ها را به محصولات ضروری و واجبی تبدیل کند. ضمناً این گوشی‌ها هنوز به‌اندازه کافی قانع‌کننده و متفاوت نیستند تا بتوانند کاربران زیادی را ترغیب به استفاده کنند.

گوشی‌های تاشو نمی‌توانند جایگزین تبلت‌ها شوند

مقایسه گوشی های تاشو با تبلت

یکی دیگر از باورهای غلط مردم درباره گوشی های منعطف این است که معتقدند یک گوشی هیچوقت نمی‌تواند جایگزین یک تبلت شود. در واقع گوشی‌های تاشو همان قدر که با گوشی‌های هوشمند معمولی رقابت می‌کنند، با تبلت‌ها هم در رقابت هستند. برخی از فعالان حوزه تکنولوژی گوشی‌های گلکسی زد فولد را با تبلت‌های آیپد مینی اپل مقایسه کردند و متوجه شدند که محصول تاشو سامسونگ، عملکرد خیلی بهتری دارند. علاوه بر تفاوت در نمایشگر، کیفیت دوربین و عملکرد فنی، در امکانات نرم افزاری هم با یکدیگر متفاوت هستند و گوشی سامسونگ پیروز این رقابت‌ها است.

جدیدترین نسل زد فولد اکنون از قلم S Pen هم پشتیبانی می‌کند که به شما اجازه می‌دهد مثل یک تبلت روی صفحه نمایش گوشی خود نوت‌برداری کنید یا نقاشی دیجیتالی بکشید.

اما اگر بخواهیم منصفانه بگوییم، تبلت‌های بالارده هم جذابیت‌های خاص خودشان را دارند. زد فولد ۴ و می میکس فولد ۲ سطح عملکرد رقابتی خودشان را در مقایسه با تبلت‌های پرچمدار حفظ می‌کنند،‌ در حالی که یک نمایشگر شفاف کریستالی، چند دوربین باکیفیت، یک قلم هوشمند و مدیریت باتری مناسب را هم در اختیار دارند. برای مشتریانی که نمایشگرهای بزرگ‌تری نیاز دارند، تبلت آیپد پرو می‌تواند گزینه بهتری باشد؛ اما اندازه نمایشگر این تبلت‌ها به قدری بزرگ هست که نتوانیم آن را با یک دیوایس تاشو که موبایل و تبلت را به‌صورت همزمان ارائه می‌کند، مقایسه کنیم.

اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها به‌خوبی روی دستگاه‌های تاشو اجرا نمی‌شوند

اجرای اپلیکیشن و بازی ها روی گوشی های تاشو

هر چه گوشی های منعطف محبوب‌تر می‌شوند و بیشتر مورد پذیرش کاربران قرار می‌گیرند، فضا برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها بازتر می‌شود. مهندسان نرم افزار و طراحان، اپلیکیشن‌های واکنش‌گرایی را طراحی می‌کنند که روی هر دو نمایشگر دستگاه کار کند. حتی برخی از اپلیکیشن‌ها امکان جابجایی آنی از نمایشگر کوچک‌تر به نمایشگر بزرگ‌تر اصلی گوشی را می‌دهند.

توسعه‌دهندگان علاوه بر این که باید از انتقال برنامه‌های خود بین نمایشگرهای مختلف یک دستگاه تاشو اطمینان حاصل کنند،‌ با چالش انواع مختلف گوشی‌های تاشو نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این کار را خیلی پیچیده می‌کند، زیرا نمایشگر محصولات تاشو از عرض و طول با یکدیگر متفاوت هستند. این یعنی برنامه‌ها و بازی‌ها هم باید متناسب با ابعاد مختلف نمایشگرها طراحی شوند. آن‌ها باید به‌گونه‌ای توسعه پیدا کنند که وقتی حتی گوشی تاشو از وسط تا می‌شود هم محتوا در هر دو صفحه به‌درستی نمایش داده شود.

این باعث ایجاد زاویه جدیدی در صنعت توسعه بازی و اپلیکیشن موبایل ایجاد کرده و توسعه‌دهندگان در حال دست‌و‌پنجه نرم کردن با این چالش هستند. اینکه همچنان فروش گوشی‌های هوشمند تاشونده ادامه دارد،‌ نشان می‌دهد که آن‌ها به‌خوبی از پس این چالش برآمده‌اند. ضمن اینکه پیشرفت در برنامه‌نویسی به آن‌ها کمک خواهد کرد اپلیکیشن‌های بهتری را برای محصولات منعطف توسعه دهند.

دستگاه‌های تاشو ماندگار نیستند

باورهای غلط درباره گوشی های منعطف

یکی دیگر از باورهای غلط درباره گوشی های منعطف این است که نمی‌توانند خیلی دوام بیاورند. اما آیا واقعا اینگونه است؟

گوشی‌های تاشو طی چند سال گذشته با حضور در بازار توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. از آنجا که عرضه آن‌ها باعث نشده میزان فروش سالانه گوشی‌های پرچمدار بالارده افزایش پیدا کند، این نشان می‌دهد که آن‌ها با شیب ملایمی در حال ورود به بازار هستند. اما تحلیلگران معتقدند که بازار جهانی گوشی‌های منعطف در سال ۲۰۲۳ به ۲۶ میلیون دستگاه فروش خواهد رسید.

این گوشی‌ها به عنوان دسته‌بندی جدیدی در دنیای موبایل، سال گذشته میلادی سریع‌ترین رشد را به‌خود اختصاص دارند و سامسونگ هم پیشتاز این بازار بود. اما در عین حال دیگر شرکت‌ها هم به سمت این بازار روی آورده‌اند. شیائومی، هواوی، موتورولا و اوپو هم اکنون صاحب گوشی‌های تاشو با اشکال و ظاهر متفاوتی در بازار هستند. شیائومی می میکس فولد ۲ که مستقیما برای رقابت با زد فولد ۴ سامسونگ وارد بازار شده، نشان می‌دهد که شیائومی تمایل پیدا کرده رهبر بازار گوشی‌های تاشو را به چالش بکشد. اما برندهای دیگری مثل گوگل و اپل علیرغم خواست و میل طرفداران خود،‌ هنوز هیچ گوشی تاشویی را عرضه نکرده‌اند.

در مقایسه با دیگر گوشی‌های عجیب‌و‌غریبی که طی این سال‌ها به‌وجود آمدند و خیلی سریع ناپدید شدند، گوشی‌های تاشو برای مدت زمان بیشتری دوام آورده‌اند. اگر اظهارات مدیران سامسونگ درست باشد، محصولات تاشو به این زودی‌ها از بین نخواهند رفت.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما