معاون وزیر علوم: با بودجه ناچیز فرهنگی و اجتماعی آموزش‌عالی اقدامات بزرگ محقق نمی‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با رقم‌های بسیار ناچیز مربوط به حوزه فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی که با بودجه‌های حتی روابط عمومی بسیاری از وزارتخانه‌ها برابری نمی‌کند نباید انتظار اقدامات بزرگ داشت.

معاون وزیر علوم: با بودجه ناچیز فرهنگی و اجتماعی آموزش‌عالی اقدامات بزرگ محقق نمی‌شود

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از ایرنا، عبدالحسین کلانتری یکشنبه شب در مراسم افتتاح سامانه رصد فرهنگی اجتماعی آموزش عالی ایران افزود: صادقانه باید بگویم در حوزه رصد و پایش شاخص های فرهنگی و اجتماعی بصورت خاص در دانشگاه وضعیت بسیار نامناسبی داریم.

وی با بیان اینکه هر تصمیم گیری و هر تصمیم سازی در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید متکی بر شواهد و داده های متقن و قابل اتکا باشد، گفت: باید جامعه مخاطب را شناخت و بر اساس آن سیاست گذارای و برنامه ریزی کرد در غیر اینصورت همه نیروها و ظرفیت ها و سرمایه ها هدر خواهد رفت.

کلانتری با بیان اینکه بصورت اساسی برای شناخت وضع موجود در حوزه فرهنگی و اجتماعی جامعه چاره ای جز استفاده مکانیزم های رصد و پایش نداریم، افزود: این موضوعی است که متاسفانه در دوره جدید و با وجود شتاب تحولات در جامعه و سلایق مخاطب به تعویق افتاده و این مهم نیازمند برنامه ریزی است.

وی افزود: ضرورت این مسئله هنگامی دو چندان می شود که فناوری ها به عنوان پیشران فرهنگی و اجتماعی تاثیرات عظیمی را در این عرصه گذاشتند و نمونه آن را در همین وقایع حوادث اخیر هم مشاهده کردیم که در جاهایی جلوه گر شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: این نشان می دهد که حتی سیستم سیاست گذاری و برنامه ریزی حوزه خودمان یعنی آموزش عالی بعضا از این تحولات عقب مانده و نسبتی با این تحولات ندارد. این نشان می دهد که داشبورد لازم و مکانیزم های لازم برای رصد و پایش را نداریم و اگر درب بخواهد بر همین پاشنه بگردد طبیعتا با تبعات این چنینی مواجه خواهیم شد.

وی همچنین اظهار کرد: نکته دیگر این است که همه خود را در مسائل فرهنگی و اجتماعی صاحب نظر می دانند و این به یک بلیه برای کشور تبدیل شده و متاسفانه در حوزه آموزش عالی هم این اتفاق افتاده و همه به این حوزه ورود می کنند و تصمیم می گیرند و سیاست گذاری می کنند این درحالیست که پیچیده ترین حوزه دانشی در تقسیم بندی های کلاسیک و جدید حوزه علوم اجتماعی با تمام تنوعات موجوداست.

کلانتری با تاکید بر اینکه تصمیم گیری در حوزه فرهنگی و اجتماعی بسیار پرهزینه و تبعات بسیاری زیادی برخوردار است، گفت: این البته یک قسمت مربوط به سطح کلان می شود و قسمتی نیز در سطح رصد و پایش است که نیازمند مدیریت است.

وی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از ورود افراد غیرمتخصص باید عادت کنیم که در حوزه علوم اجتماعی بر اساس ادله، شواهد، قراءن و داده ها صحبت کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: متاسفانه در بخش سیاست گذاری و رصد و پایش حوزه فرهنگ آن چنان که باید و شاید اتفاقی نیافتاده و امیدواریم با تاکیدات رهبر معظم انقلاب اتفاقات جدی در این حوزه رخ دهد و بشود فضای فراخ تری را فراهم کرد که عالمان علوم اجتماعی دقیق تر وارد حوزه تخصصی مربوطه شوند و عرصه برای کنش گری آنها بازتر شود.

وی ضمن تاکید بر تخصیص بودجه مناسب به منظور پایدار ماندن اینگونه سامانه های رصدی گفت: متاسفانه تجربه نشان داده که علاوه بر تغییرات سیاسی، مشکلات بودجه نیز باعث شده که بسیاری از کارهای نیک که در ابتدا خوب شکل گرفته، پس از مدتی ابتر مانده و به ثمر نرسند.

معاون وزیر علوم ادامه داد: این سامانه های رصدی و پیمایشی هنگامی می توانند به هدف واقعی خود برسند که دامنه زمانی مبسوطی داشته باشند و پنل شوند.

کلانتری پیشنهاد داد که این سامانه را با سایر سامانه ها مرتبط، تحت یک پروتکل و توافقنامه هایی متصل و از برش های دانشگاهی سامانه های رصدی دیگر در این سامانه استفاده کرد.

وی افزود: البته امکاناتی را هم در اختیار قرار دهیم و امکان دسترسی و تبادل داده با سامانه هایی همچون ایسپا که دارای داده های پیمایشی فراوانی است و همچنین سایر سامانه های سازمان های اجتماعی را با حفظ حقوق معنوی ایجاد کنیم و این بسیار کمک خواهد کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اظهار امیدواری کرد که با این اقدامات تصویر دقیقی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی حوزه آموزش عالی را داشته باشیم.

وی گفت: بسیاری از مسائلی که در حوزه آموزش عالی با آن درگیریم نتیجه کج کارکردی هایی است که در سایر خورده نظام ها صورت می گیرد و سربار حوزه فرهنگی - اجتماعی می شود و متاسفانه بدون حمایتی انتظار دارند که در حوزه فرهنگی کارهای خارق العاده انجام گیرد.

کلانتری افزود: به عنوان مثال مشکلاتی که در حوزه تورم و قیمت ارز داریم همه اینها خود را در ساحت فرهنگ، اخلاق و اجتماعی نشان می دهد و ریشه در حوزه دیگری دارد و از بد روزگار با مسائلی که در این حوزه روبرو می شود ما در دانشگاه‌ها طرف هستیم در حالی که خورده نظام های دیگر تولید کننده این مسائل و مشکلات هستند، بری از هر نوع مواجهه با مسائلی هستند که در کف دانشگاهها رخ می هد.

وی گفت: به صورت خاص پیگیری کردیم در سطوح مختلف که بودجه فرهنگی دانشگاه‌ه افزایش پیدا کند بودجه‌های حوزه رصد و پایش فرهنگی باید عدد و رقم های بزرگ داشته باشد که بتوان کارهای جدی کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: با رقم های بسیار ناچیز که با بودجه‌های حتی روابط عمومی بسیاری از سازمان‌های تابعه و شرکت‌های تابعه وزارت خانه ها برابری نمی‌کند، نباید انتظار کارهای بزرگ داشته باشیم.

وی گفت: اگر قرار است به حوزه فرهنگ و مسائل اجتماعی آموزش عالی اهمیت دهیم باید هزینه کنیم و هزینه صورت گرفته نیز طبیعتا یک سرمایه گذاری است که دیر یا زود آثار مستقیم و غیرمستقیم خود را در کف دانشگاه ها نشان خواهد داد.

 

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما