یک نقص نرم افزاری تلسکوپ فضایی جیمز وب را در حالت ایمن قرار داد

ناسا در بیانیه‌ای مطبوعاتی در روز چهارشنبه اعلام کرد که از 7 دسامبر یک نقص نرم افزاری تلسکوپ فضایی وب را در حالت ایمن قرار داد.

یک نقص نرم افزاری تلسکوپ فضایی جیمز وب را در حالت ایمن قرار داد

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از سخت افزارمگ،این موضوع به‌صورت متداوم ادامه داشته است. در نهایت یک عملیات دیگر بر روی این تلسکوپ صورت گرفت که به‌موجب آن این تلسکوپ از اوایل این هفته فعالیت خود را از سر گرفت.

در بیانیه‌ای که ناسا درمورد این عملیات منتشر کرده است، آمده است که تلسکوپ وب در دو هفته گذشته چندین بار در حالت Safe قرار داشته است که در طی آن همه سیستم‌های غیرضروری رصدخانه خاموش می‌شوند، که به معنای عدم انجام عملیات علمی است. اگرچه ناسا می‌گوید این مشکل حل شده است و “رصدخانه و ابزارها همه در سلامت هستند”. آژانس ناسا تا دیروز این مشکل را رسانه‌ای نکرده بود و گزارشی منتشر نکرده بود.

تلسکوپ فضایی وب یک رصدخانه فضایی 10 میلیارد دلاری است که از کیهان در طول موج‌های فروسرخ و نزدیک به مادون قرمز تصویربرداری می‌کند. این تلسکوپ پیشرفته‌ای است که در شش ماه اول رصدهای علمی خود توجه ما را به خود جلب کرده است و ساختارهای نمادینی مانند ستون‌های آفرینش را در طیف نوری جدید نشان می‌دهد.

انتشارات ناسا می‌گوید «نقص نرم‌افزاری در سیستم کنترل نگرش تلسکوپ ایجاد شده است»، دستگاهی که رصدخانه را به اینکه کجا را مشاهده کند، هدایت می‌کند. تلسکوپ در بهار برای محافظت از آینه‌های تلسکوپ از منطقه اجتنابی ریزشهاب‌سنگ دور شد. این مانور پس از برخورد صخره فضایی انجام شد که به یکی از پنل‌های آینه آسیب رساند.

ناسا گفت که این قرار گرفتن در حالت ایمن تا چند روز افزایش یافته و درنهایت سبب شده که تلسکوپ نتواند در این ماه رصد خاصی انجام دهد. اما اکنون، تلسکوپ به طور کامل در حال عملیاتی است و تیم وب در حال کار برای تغییر زمان مشاهدات تحت تأثیر این نقص است.

دیروز، تلسکوپ وب یک کارت پستال را منتشر کرد: تصویری از کهکشان مارپیچی NGC 7469، که شباهتی به یک تاج گل دارد. این کهکشان 220 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و در چشمان تیزبین وب کاملاً آرام به نظر می‌رسد. سنبله‌های پراش تیز بزرگی از مرکز این کهکشان، جایی که یک سیاهچاله بسیار پرجرم در آن قرار دارد، پخش می‌شود.

وب علاوه بر دیدن اجرام شناخته شده به روش‌های جدید، نوری را از اولین گوشه‌های جهان به تصویر کشیده است، نوری که برای رصدخانه های قدیمی‌تر بسیار ضعیف بود.

یکی از اهداف اصلی علمی وب، بازرسی منابع نور باستانی (اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها) برای درک چگونگی ظهور و تکامل آن اجرام در اعماق زمان است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما